C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 apr 2019 17:13
Auto: 2.0 16V break exclusive
Opties: Exclusive en leer! De immerlernde.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161000
Kleur: Zilver metaal
Shoot, bedoelde ik ook, zat erin, komt erin.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
:smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2010 08:31
Auto: 2.0 16V Break Exclusive
Opties: Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11054
Productienummer: 0397
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360000
Kleur: EFBD GANACHE
Locatie: Groningen
Hmm, mijn garageman doet er Eurol Synto-V 5W40 in.
verbruik ongeveer 1:7000.
Groet
Ton
Je kunt niet verdwalen, alle wegen zitten aan elkaar vast.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Zoals gezegd, de enige juiste olie voor de EW10A is een 5W40, er zijn er velen die een verbruik laten zien van 1:2000 of slechter. In alle gevallen is dan de vereffeningsklep voor de motordruk in het kleppendeksel naar z'n grootje. Die dingen worden te warm, hard en gaan kapot. Bij de enkeling die een nog goede klep heeft, werkt de Oilsaver dan teveel remmend, waardoor de motor minder mooi kan gaan lopen. In alle andere gevallen werkt het andersom en ontstaat weer een mooiere stationairloop. Ik ben erg benieuwd wat er bij C5jan is gaan lekken, deze klacht is nieuw, namelijk.

Verder is het flushen van de EW10A van tijd tot tijd een goed ding om te doen. Forté en Rislone hebben daar goede producten voor. Wanneer de motor relatief schoon wordt gehouden en met een wat kortere verversingstermijn blijven er minder olieresten en vervuiling in de motor achter.
Achtergebleven resten "vreten" zeer snel de dopes van de nieuwe olie weg en sporen dan ook het olieverbruik weer aan. Rislone heeft ook een toevoeging voor de motorolie om de zuigerveren weer te lossen en opgebouwde aanslag daar weg te nemen. Dat helpt. Verder is het belangrijk om het oliepeil
goed hoog te houden, olie heeft immers ook een koelende werking.

Al met al zijn er best wel wat mogelijkheden om het olieverbruik wat in te perken. Niet in de laatste plaats: olie van de olieconcurrent of dat soort sites is aanmerkelijk vriendelijker geprijsd dan bij de automaterialenzaak of benzinepomp.

In vergelijk met modernere motoren houdt de EW10A het nog redelijk netjes. Vele nieuwere ontwerpen zuipen nog harder olie.......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
@gw: alles wat pakte of keerde is vervangen.
Welke vereveningsklep bedoel je, waar zit die?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Die klep zit in het kleppendeksel. Als je de deksels zou vervangen door nieuwe, zou het weer een hele tijd goed kunnen gaan. Alleen....die deksels zijn nogal aan de prijs.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Geldt dit ook voor de 1.8?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Op ali kosten ze niet zoveel?
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1259
Lid geworden op: 08 nov 2015 11:50
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: 0181
https://www.aliexpress.com/item/3291436 ... b201603_52" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;


https://www.aliexpress.com/item/3290524 ... b201603_52" onclick="window.open(this.href);return false;


even snel gekeken en de eerste gepakt, met pakking
Citroën C4 Picasso Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ook ik moet aan het olie verbruik van de EW motor gaan geloven, daar hield ik al rekening mee bij aanschaf van de 407C met EW12 motor.
Als ik de verhalen zo links en rechts hoor, dan zou de EW12 nog beruchter zijn om zijn olie dorst.
Bij aanschaf stond het oliepeil op max., na 600km was het al gezakt tot halverwege en kon er een liter bij, tussen min/max is 1,7L.
Later begon ik te twijfelen of ik het goed gezien had bij aanschaf, of dat de verkeerde olie de schuldige is, er zat 5W30 in (volgens kaartje).

De week er op met Kroon-oil flush de motor gespoeld en afgevuld met Helix Ultra 5W-40, met ACEA A3/B3, A3/B4 (PSA B71 2296) specificatie.
Hoewel de 5W30 bij het peilen nog mooi helder was, kwam het na een uur draaien met het spoelmiddel, er aardig zwart uit.
Na 1000km is het olie verbruik minder (halve cm onder max.), als ik dit zou doorrekenen, dan zou ik uitkomen op c.a. 1L op 4000km.
Na 2000km nog eens gespoeld en afgevuld met verse olie, nu staat het oliepeil een fractie onder max. na 1000km.
Bij de 2e spoelbeurt was de olie nog redelijk helder, al zag je soms wel een zweem van zwarte slierten eruit komen.

Het lijkt er op dat spoelen en goede merk olie zinvol is bij deze motor, verder tank ik Shell V-Power waar geen Ethanol in zit, en ben ik van plan om de olie elke 15K te verversen, hopelijk blijft het olieverbruik dan acceptabel.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Een maandje en 3500km verder, voornamelijk pretkilometers, want het is een fantastische auto de 407 Coupe met 2.2-16V motor :smt004

Mijn vorige berekening na de 1e spoelbeurt en oliewissel was niet correct :oops:
Na de 2e spoelbeurt en oliewissel, stond het oliepeil iets onder max. na 1000km, na nog eens 1000 km was het dusdanig gezakt dat er een liter in moest, zou dan uitkomen op 1:2000 :?
Na het bijvullen heb ik de 2e dagteller(boordcomputer) op nul gezet, om bij te houden hoe lang het gaat duren voor er weer bijgevuld moet worden.
Nu 2500km verder (afwisselend rustig en stevig doorrijden) is de olie nog schoon en staat nog op max :D

Het lijkt er op dat interne vervuiling (zuigerveren?) de grootste boosdoener is, spoelen en gebruikt van de juiste olie van een goed merk loont.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik wilde nog een keer opgemerkt hebben dat voor een ew10a ook dikkere olie wordt voorgeschreven voor de uitvoering voor warmere klimaten.
Ik zal bij gelegenheid het betreffende artikel uit de Citroën documentatie, ik meen uit het zakboekje, kopiëren.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Kun je die fliush en de werkwijze is beschrijven, ik zou dat wel willen doen, maar wil wel ff weten wat de kosten en volumes zijn, en hoe dat werkt.
Gewoon een schoon blok is beter rijdend, minder gedoe met stotteren etc omdat die korter bij de specs zoals ooit uitgedokterd door de fabriek zit.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik heb Kroon Oil Flus gebruikt, zie info en gebruiksaanwijzing in de onderstaande link.
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/3182/oil-flush/6622/

De automaterialenzaak waar ik kom, vertelde mij laats dat iemand met een THP motor in zijn Peugeot ook goede ervaring mee heeft.
Dit spul is relatief goedkoop vergeleken met andere spoelmiddeltjes, een flesje kost c.a. € 12.

Vergeten te melden, het tikken van de VTC lijkt ook over te zijn.
Van een Peugeot monteur begrepen dat schoonmaken van dat ding de enige oplossing is, lijkt er op dat deze nu goed schoon is.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2014 22:44
Auto: C5 PH1 Break 2.0 16V Exclusive, C5 PH2 Break 2.0 16V Exclusive
Opties: Leren bekleding, cruise control, elektrisch bedienbare stoelen, afneembare trekhaak, parkeersensoren, Xenon lampen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Vert Mer du Nord
Locatie: Spijkenisse
Allebei onze C5's (EW10J4 en EW10A) vebruiken ongeveer een halve liter in twee weken, wat neer komt op 1 liter per 1000 km. De plastic beschermplaat onder de motor is altijd wel nat van de olie. Vervangen van de klepdekselpakkingen heeft niet geholpen (was wel nodig want die waren niet meer zo soepel). Ik wil nog wel de carterpan-pakking vervangen maar door de corona kon ik nog niet naar de autoclub. Ik heb wel een goede tussen-oplossing:
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De motoren lopen hier mooi op.
Plaats reactie