Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ik vraag mij af of een nieuwe BSM reeds voorzien is van zekeringen ?marchris schreef:kwam nml zwaardere tegen in mijn auto dan dat er in de vervanger zat
en de omschrijving voor de maxi zekering (voorbehouden aan citroen dealers (volgens handboekje)) staat er niets in de handleiding
Volgens de foto's op AliExpress wel, dit is BSM 6500Y1 Fuse Box Unit Assembly 6500Y1
Komen de zekeringen in de BSM die je nu heb, overeen met de plaatjes ?
Anders zou het kunnen dat je het tijdelijk geleverde type te pakken heb, 6500 Y3 dat kan verklaren waarom er andere zekeringen in zitten.
Voor C5-Ph1
6500 Y1 BSM Delphi tot orga nr. 09095
6500 Y3 BSM SIEMENS vanaf orga nr. 09096 -> later is deze vervangen door 6500 Y1, dus terug naar origineel.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Hier een overzicht van de zekeringen:

Daar kun je misschien niet meteen iets mee maar je kunt wel aangeven wat er anders is bij jouw BSM voor verdere vragen.
En op de BSM staat ook een codenummer, die moet overeenkomen met jouw oorspronkelijke BSM. Het zou een zwarte sticker met grijze letters en cijfers moeten zijn rechts op de unit, Eerst een lange code en daaronder de letters BSM met daarachter een cijfer en letter (2 posities meen ik) Die code moet dus gelijk zijn aan jouw BSM

Daar kun je misschien niet meteen iets mee maar je kunt wel aangeven wat er anders is bij jouw BSM voor verdere vragen.
En op de BSM staat ook een codenummer, die moet overeenkomen met jouw oorspronkelijke BSM. Het zou een zwarte sticker met grijze letters en cijfers moeten zijn rechts op de unit, Eerst een lange code en daaronder de letters BSM met daarachter een cijfer en letter (2 posities meen ik) Die code moet dus gelijk zijn aan jouw BSM
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hiermee begon je dit draadje:
De voor de hand liggende vraag: waarom die uitwisseling?
Groet,
JW
Intussen heb je er eentje aangeschaft, en als ik het goed begrijp wil je 'm in jouw C5 plaatsen ipv de originele.marchris schreef:gewoon eens een interesse vraag
zie dat er verschillende soorten (merken) bsm kastjes zijn
valeo, siemens, delphi.
stel je hebt een delphi, en dis is niet lekker en die wil je vervangen door laat ik zeggen een siemens,
KAN DIT???
qua aansluitingen bedoel ik eigenlijk.
De voor de hand liggende vraag: waarom die uitwisseling?
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op die plaatjes staan de zekeringen die je zelf kunt vervangen.C5HDI110 schreef:Ik vraag mij af of een nieuwe BSM reeds voorzien is van zekeringen ?marchris schreef:kwam nml zwaardere tegen in mijn auto dan dat er in de vervanger zat
en de omschrijving voor de maxi zekering (voorbehouden aan citroen dealers (volgens handboekje)) staat er niets in de handleiding
Volgens de foto's op AliExpress wel, dit is BSM 6500Y1 Fuse Box Unit Assembly 6500Y1
Komen de zekeringen in de BSM die je nu heb, overeen met de plaatjes ?
.....
Ze staan ook in het instructieboekje.
Maar TS zoekt de gegevens van de set maxi-zekeringen, die zijn niet te vinden in de documentatie.
Groet,
JW

C5club Bikkel


Berichten: 273
Lid geworden op: 09 nov 2019 22:52
Auto: c5 2.0-1.6v l prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Kleur: groen
Vraag waarom de uitwisseling,
Misschien omdat ik hem nu vervangen heb samen met de draadboom motorkant zijde, ( een aantal draden gerepareerd heb, met tape afgewerkt (blote draden is niet gezond onder de motorkap)) een groot aantal electronische problemen weg zijn, en blijkbaar ook weg blijven aangezien hij gistermorgen is uitgelezen bij een citroengarage en dat was zelfs niet meer mogelijk.
Nu dus wel weer.
Om aan te geven wat bartebben zei, als een auto een bepaalde leeftijd heeft bereikt krijg je electronica problemen, het eerste wat je het beste aan kunt pakken is de bsm aangezien die onder de motorkap de meeste klappen krijgt.
Dus de BSM vervangen, via bartebben de juiste te pakken gekregen voor een redelijke prijs incl verz kosten (100 euro).
Misschien omdat ik hem nu vervangen heb samen met de draadboom motorkant zijde, ( een aantal draden gerepareerd heb, met tape afgewerkt (blote draden is niet gezond onder de motorkap)) een groot aantal electronische problemen weg zijn, en blijkbaar ook weg blijven aangezien hij gistermorgen is uitgelezen bij een citroengarage en dat was zelfs niet meer mogelijk.
Nu dus wel weer.
Om aan te geven wat bartebben zei, als een auto een bepaalde leeftijd heeft bereikt krijg je electronica problemen, het eerste wat je het beste aan kunt pakken is de bsm aangezien die onder de motorkap de meeste klappen krijgt.
Dus de BSM vervangen, via bartebben de juiste te pakken gekregen voor een redelijke prijs incl verz kosten (100 euro).
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Mooi! Vraagje: is de kilometerstand nu ook veranderd? De BSM houdt volgens mij de km stand in het geheugen en bij een wissel krijg je dus de stand van de auto waar hij uit vandaan komt.
Op zich niet erg maar als je hem ooit verkoopt is er geen logische km stand verklaring mogelijk bij vreemde afwijking
Op zich niet erg maar als je hem ooit verkoopt is er geen logische km stand verklaring mogelijk bij vreemde afwijking
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Bikkel


Berichten: 273
Lid geworden op: 09 nov 2019 22:52
Auto: c5 2.0-1.6v l prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Kleur: groen
km stand is hetzelfde gebleven
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Km stand word in de BSI en het tellerpaneel bewaard.
Bij het uitwisselen van één van deze onderdelen, word direct de hoogste stand (permanent) overgenomen.
Bij het uitwisselen van één van deze onderdelen, word direct de hoogste stand (permanent) overgenomen.

C5club Bikkel


Berichten: 273
Lid geworden op: 09 nov 2019 22:52
Auto: c5 2.0-1.6v l prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Kleur: groen
Als ik de BSI had vervangen had ik ook een de sleutel opnieuw moeten inleren want de BSI beheert blijkbaar ook het sleutelgeheugen
Info via bartebben
Info via bartebben
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ja dat klopt en niet alleen de sleutel, je moet de BSI ook aan de ECU koppelen, daar is een aparte code voor en dat is niet de code om de sleutel in te leren.
Als je geen werkende sleutel meer heb, dan heb je deze code ook nodig om de ECU vrij te geven, zodat je een nieuwe sleutel kan inleren.
Vergelijk het met een SSD, na een x aantal keren beschrijven van een cel, is deze kapot.
Vorig jaar stond een artikel in de CT over elektronica slijtage, komt erop neer dat er per doelgroep voor een x aantal jaar word ontworpen.
Voor auto elektronica is dat c.a. 15 jaar.
Als je geen werkende sleutel meer heb, dan heb je deze code ook nodig om de ECU vrij te geven, zodat je een nieuwe sleutel kan inleren.
Dit klinkt als verkooppraat, helaas is het waar en dan niet zozeer de mechanische klappen, elektronica slijt ook "elektrisch".marchris schreef:Om aan te geven wat bartebben zei, als een auto een bepaalde leeftijd heeft bereikt krijg je electronica problemen, het eerste wat je het beste aan kunt pakken is de bsm aangezien die onder de motorkap de meeste klappen krijgt.
Vergelijk het met een SSD, na een x aantal keren beschrijven van een cel, is deze kapot.
Vorig jaar stond een artikel in de CT over elektronica slijtage, komt erop neer dat er per doelgroep voor een x aantal jaar word ontworpen.
Voor auto elektronica is dat c.a. 15 jaar.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
oef ja! ik haal die twee altijd doorelkaar...JW-C5 schreef:Dat zit toch in de BSI cq de Motronic, niet in de BSM?
Of vergis ik me?
Groet,
JW
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Mooi zo. Relais branden in. De bsm zit er vol mee, dus wat Bart Ebben zegt klinkt niet onlogisch.