Schaam op mij
Hans schreef:...zit die 50A zekering in dezelfde zekeringenkast onder de kap, voor de accu?
Willy schreef:die zit eronder
En ik had dus gekeken zo'n beetje onder de zekeringenkast maar zag niets, dus zocht ik maar verder in het kastje onder de kabels. Veel zekeringen van verschillende zwaarte maar allemaal intact.
Vandaag eindelijk tijd om weer eens onder de kap te duiken en nog maar eens alles nalopen, stekkertjes, kabeltjes enz. Tot ik ineens een 'lipje-achtig' ding zag aan de rand van de zekeringenkast. En toen viel het kwartje...
Je moet dat zekeringenkastje er dus even uit klikken om er onder te kunnen komen.
Dus wat pielen met een gebogen schroevendraaier er onder en met een andere schroevendraaier de lipjes wegduwen en hopla; daar kwam een hele rij enorme zekeringen tevoorschijn!
De rode van 50A er uit getrokken en jawel hoor:
zekering breuk.jpg
En aan de pootjes te zien is er flink wat warmte aan te pas gekomen want die zijn zwart geblakerd:
zekering polen.jpg
Nu ben ik toch wel benieuwd wat er gebeurd is om die zekering te laten springen? het enige wat ik kan bedenken is een moment afgelopen winter. We reden toen vanaf Como, Italie naar de Gothardtunnel op weg naar huis. Maar het begon net gruwelijk hard te sneeuwen en we kwamen in een langzaam rijdende file op een spiegelglad wegdek want er was nog niet geruimd of gestrooid en het bleef gestaag doorsneeuwen.
Dus automaat in de sneeuwstand en stapvoets richting tunnel. Vlak voor de tunnel ging het STOP lampje aan en was de motor warm gelopen, ik kon gelukkig net op tijd aan de kant gaan staan om hem af te laten koelen voordat ik de tunnel in moest.
Daarna op schoon wegdek en met gestage gang, automaat in de normale rijstand door de tunnel zonder problemen. Uit de tunnel was het weer droog en lag er geen sneeuw dus geen problemen meer ondervonden.
Ik verdacht toen het lange, langzaam rijden in de sneeuwstand van het warm lopen van de motor en heb er verder geen aandacht meer aan besteed.
Ik vermoed dus dat toen de zekering is doorgebrand, en wellicht ook de ventilator de geest heeft gegeven.
Nouja; alles werkt gelukkig weer en ik heb nu een reserve setje weerstanden en relais
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en beschikbaar stellen van materiaal en middelen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.