Nog even nadenkend over het al dan niet gevuld zijn van een aircocompressor ben ik een onderzoekje gestart. Het gaat tenslotte om waarheidsvinding, en niet om wie er gelijk heeft, of meer of minder kennis heeft. Dat is nooit de insteek geweest van mijn posting op dit forum.
Olie gevaarlijk
Over het besluit over vervoer van gevaarlijke stoffen staat
HIER een artikel waarin de gevaarlijke stoffen omschreven worden in de zin van dat besluit en de Luchtvaart Wet. Het er lijkt niet op dat een beetje olie in een A/C compressor hieronder zou kunnen vallen.
Als niet hier onder valt, dan zeker niet onder wetten/besluiten die gelden voor spoor- boot- en/of wegtransport.
Natuurlijk is het te kort door de bocht om op basis hiervan te zeggen dat de compressoren met olie gevuld worden geleverd, de enige conclusie is dat ze gevuld met olie vervoerd mogen worden.
Fabrikanten en leveranciers
Ik gelukkig wat connecties met fabrikanten en grossiers, en heb besloten het na te vragen, zij weten per slot van rekening het beste wat ze doen. Ook heb ik gevraagd naar de juiste procedure omtrend het vervangen van compressoren.
In het kort even de bevindingen:
Nissens levert de compressoren gevuld met de juiste olie inclusief benodigde ringen en andere materialen.
Andere fabrikanten leveren compressoren met wisselende hoeveelheden olie.
Soms zit er inderdaad vrijwel niets in, soms genoeg en soms teveel. Er was zelfs een fabrikant die sprak over transport-olie die niet altijd zou voldoen aan de eisen voor gebruik in een ac systeem.
Fabrikanten hanteren inderdaad diverse olie soorten, het is dus zaak om ook daar op te letten.
Een vaste regel gaf niemand (behalve Nissens) aan voor de aflevering van de compressor qua hoeveelheid olie. Eigenlijk allemaal hielden ze een slag om de arm (controleer het).
Hoe moet het dan?
Het advies is derhalve nog steeds bij iedereen de compressor leeg te maken en daarna te vullen met de juiste hoeveelheid en soort olie.
Natuurlijk komt er dan vrijwel geen olie uit als de fabrikant er vrijwel niets in heeft gedaan, maar dan weet je wel wat er in zit/zat.
Pas na deze handeling weet je zeker dat het goed zit zowel qua hoeveelheid als qua oliesoort. Er was dan ook geen fabrikant die aangaf dat het leegmaken en vullen van de compressor niet nodig is. De conclusie lijkt mij dan ook nog steeds gerechtvaardigd dat de beschreven procedure de juiste is.
Spoelen
Ik merk dat er wat onduidelijkheid is over spoelen. Heel even kort hoe dat zit:
Wanneer een compressor defect is geraakt moet de oorzaak eerst worden achterhaald. Is er vloeistofslag geweest of andere slijtage dan is de olie vervuild met slijpsel. Zeker met moderne extern-geregeld compressoren zonder magneetkoppeling is dit vrijwel altijd het geval, en ook nadat het systeem een poos zonder koudemiddel heeft gewerkt (compressor kan immers niet uit). Dus een diagnose moet bepalen of er sprake is van olievervuiling, waarna er gespoeld moet worden.
Ook bij langere leegstand als gevolg van lekkage is de hygroscopische olie aangetast en moet worden gespoeld.
De condensor, filter/droger en expansieventiel kunnen niet gespoeld. De eerste twee vervang je dus altijd, en vloeistofslag het expansieventiel natuurlijk ook.
Ik hoop dat er nu voor iedereen duidelijkheid is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website