Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
Gisteren, tijdens een lange 300 km-rit op de snelweg viel mijn C5 Phase II 2.2 HDi plotseling in motorstoring en weigerde dienst (handig in de avondspits
). Na een tijdje stil gezet te hebben in de berm, kon ik met enige moeite een parkeerplaats bereiken. Op de parkeerplaats de auto wat langer stilgezet, waarna deze weer normaal te gebruiken was; het lampje motorstoring bleef branden. Verder is mij niets opgevallen.
Na ongeveer 50-75 km gereden te hebben viel mij op dat zowel de koelvloeistof- en olietemperatuurindicatie vrijwel op nul stond. Bij een tankstation onder de motorkap gedoken en ik constateerde op de tast dat de motor niet erg warm was, evenmin de radiator. Dat bevreemde mij na zo'n 75 km sinds de parkeerplaats, zelfs in februari.
Vanmorgen op weg naar mijn werk bleef de indicatie motorstoring uit en de auto reed prima, echter de temperatuurmeter komt niet verder dan 1% van de uitslag en de olietemperatuur misschien maximaal 3%. De buitentemperatuur is 5 graden.
Het lijkt me sterk dat er plotseling twee sensoren stuk zijn, die van de koeling en en olie. Ik verdenk de thermostaat, dat deze foutief volledig opengegooid is en de motor maximaal (dus te veel) koelt. Blijkbaar is het koelvermogen zo groot dat de motor bij 5 graden buitentemperatuur niet warm wordt.
Of de motorstoring gisteren iets te maken heeft met het overmatig koelen? Ik zie geen verband.
Mijn vragen aan de collega C5-rijders: zou het kunnen dat een defecte thermostaat de motor richting buitentemperatuur afkoelt? En, zou er een verband met de motorstoring kunnen zijn? Wanneer het idd de thermostaat is, heeft iemand dan een onderdeelnummer voor mij?
NB, ik heb wegens tijdgebrek de storing van gisteren nog niet uitgelezen.