Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Durf ik daar wel naar te kijken?
Mijn huidige garagist had vroeger al eens verteld om de thp's niet aan te kopen ivm problemen met distributieriemen en overmatig olieverbruik. Ook de nieuwere zijn vaak een probleem.
Vaak zijn ze versleten rond 200000km of al eerder volledig vervangen door een nieuwe motor.
Klopt dat ook of is het toch wat overdreven.
Hebben we het hier over uitzonderingen of eerder de regel?
Ben nu aan pagina 6 en weet niet meer wat ervan te denken.


Mijn huidige garagist had vroeger al eens verteld om de thp's niet aan te kopen ivm problemen met distributieriemen en overmatig olieverbruik. Ook de nieuwere zijn vaak een probleem.
Vaak zijn ze versleten rond 200000km of al eerder volledig vervangen door een nieuwe motor.
Klopt dat ook of is het toch wat overdreven.
Hebben we het hier over uitzonderingen of eerder de regel?
Ben nu aan pagina 6 en weet niet meer wat ervan te denken.

Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
p 128 staat volgend via link naar BJG :
Vanaf welk type is dit uitgevoerd? Mijn model dateert van 05/2016.
De vervuiling verergert doordat er olie langs de klepseals lekt. Die olie komt in contact met het uitlaatgas. Hierdoor wordt een sludge gevormd die blijft kleven aan de kleppen. De 156 pk en 165 pk THP motoren hebben een carterventilatieslang tussen de inlaat en het kleppendeksel. Daardoor heerst er een overdruk in de motor waardoor er nog meer olie via de klepsteel lekt. In het klepdeksel zit weliswaar een keerklep die de meeste druk moet tegenhouden, maar dit werkt niet feilloos. PSA heeft daarom en modificatie gedaan op het klepdeksel. In dit klepdeksel zit een andere keerklep. Deze modificatie werd niet standaard op iedere auto doorgevoerd, toch zijn er wel klepdeksels vervangen in geval van vervuilingsproblematiek.
In de praktijk bleek dit echter geen afdoende oplossing. Om turbodruk op het carter te voorkomen is het aan te bevelen de achterste carterventilatieslang te verwijderen en de ontstane gaten af te dichten met een dop. De carterventilatie blijft gewaarborgd doordat er nóg een carterventilatieslang aanwezig is. Deze loopt van het klepdeksel naar de aanzuigbuis voor de turbo. De carterdampen zullen daardoor worden afgezogen.
Vanaf welk type is dit uitgevoerd? Mijn model dateert van 05/2016.
De vervuiling verergert doordat er olie langs de klepseals lekt. Die olie komt in contact met het uitlaatgas. Hierdoor wordt een sludge gevormd die blijft kleven aan de kleppen. De 156 pk en 165 pk THP motoren hebben een carterventilatieslang tussen de inlaat en het kleppendeksel. Daardoor heerst er een overdruk in de motor waardoor er nog meer olie via de klepsteel lekt. In het klepdeksel zit weliswaar een keerklep die de meeste druk moet tegenhouden, maar dit werkt niet feilloos. PSA heeft daarom en modificatie gedaan op het klepdeksel. In dit klepdeksel zit een andere keerklep. Deze modificatie werd niet standaard op iedere auto doorgevoerd, toch zijn er wel klepdeksels vervangen in geval van vervuilingsproblematiek.
In de praktijk bleek dit echter geen afdoende oplossing. Om turbodruk op het carter te voorkomen is het aan te bevelen de achterste carterventilatieslang te verwijderen en de ontstane gaten af te dichten met een dop. De carterventilatie blijft gewaarborgd doordat er nóg een carterventilatieslang aanwezig is. Deze loopt van het klepdeksel naar de aanzuigbuis voor de turbo. De carterdampen zullen daardoor worden afgezogen.
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Hoe lang kan iemand met de motorstoring blijven rondrijden voordat hij in panne valt?
Voel je het aankomen of stopt het plots? Of gaat hij in noodmodus tegen 30kmu voort?
We moeten namelijk nog wat afrijden om naar auto's te gaan kijken.

Voel je het aankomen of stopt het plots? Of gaat hij in noodmodus tegen 30kmu voort?
We moeten namelijk nog wat afrijden om naar auto's te gaan kijken.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik snap je vraag maar daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven.
Afhankelijk van wat er aan de hand is kan het motormanagement besluiten om het vermogen te beperken.
Gezien de omschrijving van je klacht acht ik het niet waarschijnlijk dat de auto in jouw geval zal stranden.
Toch lijkt het mij goed om eerst door een deskundige diagnose te laten stellen.
Zodat je meer duidelijkheid krijgt over het probleem en de te verwachten kosten en de eventuele gevolgen bij doorrijden.
Ik begrijp dat je op zoek bent naar een andere auto. Toch zou ik bovenstaande eerst meenemen in je overweging.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afhankelijk van wat er aan de hand is kan het motormanagement besluiten om het vermogen te beperken.
Gezien de omschrijving van je klacht acht ik het niet waarschijnlijk dat de auto in jouw geval zal stranden.
Toch lijkt het mij goed om eerst door een deskundige diagnose te laten stellen.
Zodat je meer duidelijkheid krijgt over het probleem en de te verwachten kosten en de eventuele gevolgen bij doorrijden.
Ik begrijp dat je op zoek bent naar een andere auto. Toch zou ik bovenstaande eerst meenemen in je overweging.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Hallo,
Na lang overwegen hebben we toch besloten om de C5 van de hand te doen na 12 jaar veel zweefplezier en voortreffelijke dienst.
We hebben ongelooflijke tijden samen gehad en ook de kinderen vonden het spijtig.
De kosten waren te hoog en lek aan hydroliek en koeling dit jaar maakten het moeilijk om te schatten wat er aan stond te komen.
Ook met 3 grote steden rond Mortsel waarin de auto niet meer binnen mag maakte de keuze iets evidenter.
Ik wou iedereen bedanken voor de vele jaren raad die ik met veel plezier las.
Het heeft zeker bijgedragen om de auto zelf in onderhoud te houden. Super

Na lang overwegen hebben we toch besloten om de C5 van de hand te doen na 12 jaar veel zweefplezier en voortreffelijke dienst.
We hebben ongelooflijke tijden samen gehad en ook de kinderen vonden het spijtig.
De kosten waren te hoog en lek aan hydroliek en koeling dit jaar maakten het moeilijk om te schatten wat er aan stond te komen.
Ook met 3 grote steden rond Mortsel waarin de auto niet meer binnen mag maakte de keuze iets evidenter.
Ik wou iedereen bedanken voor de vele jaren raad die ik met veel plezier las.
Het heeft zeker bijgedragen om de auto zelf in onderhoud te houden. Super

