c5jan schreef:Ik blijf het bijzonder vinden dat ze zo een onderdeel in het cartesisch product van het aantal opties links en rechts hebben weten te maken. Lijkt me erg inefficiënt.
Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met de BX, met name na de facelift, daar is van de meeste onderdelen maar één basisuitvoering, de rest zijn add-ons...
Citroen is Citroen, of liever PSA. Een bijzonder concern. Efficiency en logica zijn twee woorden die men daar niet kent.
Jij juicht over de BX. Twee dingen: Naar beneden vallende ramen en erger nog, de veelvuldig falende ADALS.
Met name de ADALS net als bij de C5 vind ik heel bijzonder. Met name als je je realiseert dat 2CV, DS CX, XM, en dergelijke zelden of nooit ADAL problemen hadden. Een normaal mens zou denken: Houdt vast aan iets dat zich bewezen heeft.
Als je zelf de ADALS van een C5 vervangt kan je je verbazen over de lichtzinnigheid van die constructie. En over de keus voor loodzwaar gietijzer voor de draagarmen.
Vernieuwing is dikwijls gebrek aan zelfbeheersing.
De raambediening van de XM was ook zo'n feest. Type I onverwoestbaar, Type II een waardeloos prul. Behoudens natuurlijk de doorroestende kabeltjes in alle Citroenmodellen, want RVS kon er niet af.
Er is meer. Vanaf 1954 maakt Citroen veercilinders. Behoudens zo nu en dan wat afdichtingen en lekslangetjes zijn dat nu al 65 jaar storingsvrije onderdelen.
En ja, hoor, bij de C6 en de C5 PH 3 gaan de voorveercilinders kapot. Niet alleen dat: Niet reparabel en steenduur, inmiddels zelfs moeilijk verkrijgbaar.