Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...
Auteur |
Bericht |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Vandaar dat ik kort daarna stil stond.....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jul 2006 23:50 |
|
|
popipipo
V.I.P.
Geregistreerd: 11 dec 2006 23:09 Berichten: 23
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
Naar boven
|
Ik begrijp dat als bakolie ATF DEXRON II wordt gebruikt.
Er is ook een DEXRON III variant die volgens verschillende bronnen beter gebruikt kan worden...
Misschien heeft hier iemand ervaring met Dexron III vs II, en kan hij mij vertellen of dit wel of niet aan te bevelen is in een C5 Aut. bak ?
|
31 dec 2006 13:15 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Paar weken terug ook laten doen in de V6, volgens Johan was het spul dat eruit kwam nog zwarter dan bij Menno.
Vooral bij terugschakelen merk ik het verschil, er was soms een tik bij terug van 3 naar 2 en van 2 naar 1. Die is nu weg of veel minder.
Kost wel iets meer dan de paar tientjes die Menno noemde. Olie + arbeidsloon + BTW was toch 113 euro.
Aan te bevelen als je tegen de 200.000 aankomt of eerder als schakelmomenten toch wat te bonkerig worden.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
31 dec 2006 19:02 |
|
|
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1565 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Mij werd verteld dat de helft er maar uitloopt en dus ververst wordt.
Bij de volgende beurt nog een keer zodat er dan theoretisch nog maar 1/4 oude olie in zit.
Klopt dat verhaal ?
Ik merkte na het verversen ook geen verschil.
Als het buiten koud is (max 5 graden) wacht de bak wel erg lang met terugschakelen.
Alsof ie in manueel staat en het dan uiteindelijk toch weer automatisch over neemt.
Of het iets met het verversen te maken heeft weet ik niet.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
01 jan 2007 19:27 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
frank65 schreef: Mij werd verteld dat de helft er maar uitloopt en dus ververst wordt.
Mij onbekend. Volgens factuur ging er 2 liter olie in bij vervanging.
Gr. Ronald
Ps. Voor de goede orde: we hebben het hier potentieel over twee verschillende automaten. 2.2 en V6 hebben de ene, de rest de andere. De zesbakken vallen denken buiten dit draadje, nog niet aan verversing toe.
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
01 jan 2007 23:11 |
|
|
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1565 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Ronald schreef: frank65 schreef: Mij werd verteld dat de helft er maar uitloopt en dus ververst wordt. Mij onbekend. Volgens factuur ging er 2 liter olie in bij vervanging.
Ik heb even de rekening er bij gezocht.
Daar staat 2.5 liter olie voor de automaat op.
Dan zou er 5 liter in gaan.......
Misschien weet Menno nog hoeveel er destijds bij hem ververst is ??
Of ik zoek straks ff in het instructieboekje.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
02 jan 2007 13:24 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Bij mij ging er 2 liter in....en dat is 100% van de inhoud.
Bij het verversen wordt er gewoon een dop onderin opengehaald. Die gaat weer dicht, vullen, warmdraaien naar 60°C, en het overtollige loopt er via een aparte overloop uit....
Voor zover ik het nog weet :oops:
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
02 jan 2007 13:28 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
2 liter ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
02 jan 2007 16:39 |
|
|
Citroentje
|
Lang geleden, in de tijd dat het nog gewoon was om je motorolie elke 10k km's te vervangen heeft de ANWB eens een test gedaan om langer met die olie te doen. Wel elke 10k het oliefilter vervangen voor de afvoer van de metaaldeeltjes en andere vervuiling die zich daar ophoopt. Ze gingen dacht ik door tot de 80k km's zonder problemen. Analyse van de olie liet wel meer koostof zien (vandaar die zwarte kleur van de olie) maar daar is nix mis mee: koolstof smeert uitstekend.
Zou het nu ook kunnen zijn dat die zwarte versnellingsbakolie van de automaat dus helemaal niet zo slecht hoeft te zijn?
|
19 jan 2007 12:24 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...
Kun je het peil v/d ATF zelf ergens checken? Of gaat er vanzelf een piepertje af als je atfpeil te laag is?
|
22 jun 2007 15:41 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...
Er is verschil in structuur tussen grafiet (gelaagd koolstof) en koolstof als gevolg van verbrandingsresten.
Grafiet smeert dankzij de gelaagdheid, koolstof slijt en schuurt door haar hardheid.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
22 jun 2007 15:44 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...
arendonk schreef: Kun je het peil v/d ATF zelf ergens checken? Of gaat er vanzelf een piepertje af als je atfpeil te laag is? Nope , ... kan enkel door olie toe te voegen ( vervangen ) aan de computer te hangen en vervolgens bij de juiste temperatuur de plug er weer op te draaien , ... ( even simpel uitgelegd )
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
22 jun 2007 15:46 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...
Dus geen klusje om even zelf te doen op zaterdagmiddag in de zon met een biertje? Wil ook andere olie, hij is wat lomp met terugschakelen van 3 naar 2 en soms ook van 2 naar 1. Schok en bonk. Reed pas mee in een Slopel omega uit 2001 met automaat, maar die was zijdezacht. En dat voor een opel! :S
|
22 jun 2007 15:48 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...
Nieuwe bakolie helpt niet of maar tijdelijk, tenminste is mijn ervaring. Onze twee automaten (andere motor en andere bak) hebben er ook last van. In overleg met Johan laat ik er volgende week een onderzoeken door een automatenspecialist. Niet dat ik er een vermogen voor heb om het weg te krijgen, zo erg is het zeker niet, maar even een specialist naar laten kijken kan geen kwaad. Ik start even een poll om te kijken wie hier nu last van heeft.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
22 jun 2007 18:51 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...
Ik ben van het type dat olie verversen voor auto en bak belangrijk zijn in het onderhoud. Heb daar goede ervaringen mee opgedaan bij onze vorige auto's. Ik wilde dus ook de olie van de automatische bak van onze HDI laten vervangen. Volgens de dealer absoluut niet nodig en kan bij een aantal modellen gewoon ook niet. Even verder gaan bellen bij "onze" garage. Die gaf aan het wel eens vaker te doen. Maar ook dan te kijken naar het filter in de bak, en die schoon te maken. Met name bij de XM daar goed ervaringen mee. Dat kost wel enkele uurtjes werk omdat de deksels van de bak moeten. Gezien mijn goede ervaringen met het verversen van olie bij vorige auto's ben ik dit serieus aan het overwegen. Hebben jullie ervaring met verversen inclusief filter schoon maken? Johan
|
13 nov 2007 10:01 |
|
|
|