Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Stikstof ... 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Stikstof ...
Helpt dit nu daadwerkelijk of ???

Aangezien 'lucht' al uit 78,09% stikstof bestaat en er dus percentueel meer stikstof in de banden komt te zitten elke keer bij het oppompen , aangezien het dunnere zuurstof ( 20,94% ) ' verdwijnt' ...

Heeft het dan zin om hiermee de banden te laten oppompen ( kost nog geld ook :shock: )

Of gaat die vlieger van mij niet op ?? :)

Code:
http://www.alwaysbemobile.nl/index.asp?page='artikel.asp?id=149'

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


29 jun 2006 13:54
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13
Berichten: 592
Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
te duur volgens mij,

er zitten nog andere stoffen in de lucht ook zoals waterdamp enzo wat hiermee?

_________________
op de oprit:
... (in bestelling)
1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13
1 x C4 1.6e-HDI '12

TE KOOP
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ...
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris

exit:
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10
C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06
C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03
Smart For2 cabrio CDi


29 jun 2006 14:08
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Da's m.i verwaarloosbaar ...

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


29 jun 2006 14:13
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8109
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Kon je stikstof niet beter samendrukken als lucht?

Hier hebben we stikstof 200bar :D

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)


29 jun 2006 14:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Afbeelding
Bij Euromaster.

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


29 jun 2006 14:30
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04
Berichten: 294
Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
als je regelmatig je banden bijvuld blijft er vanzelf stikstof over :lol:


29 jun 2006 15:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
mijn "zomerbanden" zijn gevuld met stikstof.
deze blijven mooi op druk.
:wink:


29 jun 2006 20:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Stikstof
FF een vraagje, in dit geval over de voordelen van stikstof in de band.
Zoals vermeld door cmyc5.
Hier wordt gesproken dat door de band te vullen met stikstof er
minder kans is op "oververhitting en een klapband ".
Kan deze oververhitting veroorzaakt worden door het uitzettingscoëfficiënt
dat door het in verhouding minder uitzetten van de band hierdoor ook de kans op een klapband verminderd. :?: :?:
Of is het toch nog iets anders :?


01 jul 2006 11:34
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
ach ik heb altijd zo mijn bedenkingen... waarom doet de fabriek het niet...
en als je nu naar de kwikfit of wie dan ook rijdt en je vraagt daar om stikstof... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?

Voor mij is het een broodje aap en voor bandenboeren denk een lokkertje.


11 jul 2006 22:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik sluit me daarbij aan.

Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof.
Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk.
De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.

Correct me if I'm wrong.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


12 jul 2006 00:17
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Oldenhage schreef:
ach ik heb altijd zo mijn bedenkingen... waarom doet de fabriek het niet...
en als je nu naar de kwikfit of wie dan ook rijdt en je vraagt daar om stikstof... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?

Voor mij is het een broodje aap en voor bandenboeren denk een lokkertje.


Harm van Beek schreef:
Ik sluit me daarbij aan.

Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof.
Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk.
De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.

Correct me if I'm wrong.


Dat zien jullie correct, je zou de banden eerst vacuum moeten trekken en dan vullen met stikstof voor een maximaal percentage. maar wanneer men naar de chemische samenstelling kijkt, zulo je ontdekken dat de buiten lucht al voor 78 % uit stikstof bestaat. Je moet dus veel moeite doen om die laatste 22% ook om te zetten in Stikstof

SAMENSTELLING VAN LUCHT
NAAM ............. SYMBOOL ............. PERCENTAGE
Stikstof ............ N2 ....................... 78,03 %
Zuurstof .......... O2 ........................ 20,99 %
Argon .............. Ar ........................ 0,93 %
Koolzuurgas ..... CO2 ..................... 0,03 %
Neon ............... Ne ........................ 0,0018 %
Helium ............. He ....................... 0,0005 %
Krypton ............ Kr ....................... 0,0001 %
Ozon ................ O3 ...................... 0,00006 %
Waterstof .......... H2 ...................... 0,00005 %
Xeon ................ Xe ...................... 0,000009 %

Sporen van koolwaterstof,
zwavelperoxide, zwavel- en
chloorverbindingen
..................................................... 0,017481 %
Totaal .......................................... 100 %
Waterdamp ....... H2O .................... 0 tot 4 %

Bij VW en Audi zie je toch ook steeds meer mensen met "groene ventieldopjes" De stukstof wordt een lagere mate van doordringbaarheid van rubber toegedicht, de moleculen zijn groter. Het is met recht windhandel......

_________________
Pieter van Lenten


12 jul 2006 01:06
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid.

_________________
Pieter van Lenten


12 jul 2006 01:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Pieter1974 schreef:
Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid.


Niet elke luchtcompressor is voorzien van een luchtdrooginstallatie. Alleen in luchtdrooginstallaties waar de lucht een zeker dauwpunt (lees: lager dauwpunt betekent drogere lucht) moet hebben wordt een luchtdroger toegepast.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


12 jul 2006 09:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Citaat:
Bij VW en Audi zie je toch ook steeds meer mensen met "groene ventieldopjes" De stukstof wordt een lagere mate van doordringbaarheid van rubber toegedicht, de moleculen zijn groter. Het is met recht windhandel......

Bij Scheikunde op school heb je kunnen leren dat stikstof N7 is en zuurstof O8. Het zuurstof molecuul is dus zeker niet kleiner, maar zuurstof heeft wel een andere eigenschap waardoor het makkelijker door een "rooster" van andere moleculen heen wandelt. Het lsot er als ware makkelijker in op

Waarschijnlijk zouden gassen met veel meer atomen ook beter blijven zitten, zoals Xenon bv. Dat is wel lachen, Xenon in je banden Tuners zijn er vast dol op! Heeft wel als nadeel dat het gas steeds zwaarder wordt (5 x zo zwaar als zuurstof), dus deel van je LM velgen teniet doet! Wat dat betreft moet je ze vullen met waterstof of helium. Geloof dat in F1 ze dat laatste ook doen. Waterstof is enigzins gevaarlijk...


12 jul 2006 10:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
N2 en O2 zijn qua molecuulformaat gelijkwaardig, beide hebben ze 2 schillen (als ik het me nog goed herinner) aan electronen.

Tegen lekrijden zou je de banden met custardvla moeten vullen (zie Brainiac): zolang er plotselinge druk (rijden) op wordt uitgeoefend wordt het spul stevig, door langzame druk (stilstaan) gaat het spul lopen.

Lijkt me echter weinig comfortabel :(

Wat bij N2-vulling in de banden ook meespeelt, is de zogenaamde partiële druk: 100% N2 bij 2,5 bar heeft meer gasdruk (partiële druk, wet van Dalton) dan 78 of 79% onder 1 bar: dat is namelijk 0,78 a  0,79 bar.
Dan hangt het inderdaad van de doorlatendheid van het rubber af of het er uit gaat. Mijn gevoel zegt me:ja.

Ergo: Windhandel!

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


12 jul 2006 10:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.