Dat zou inderdaad moeten kloppen. Maar die 10,5V mag niet.tijsklok schreef:Donor is al door de shredder. Maar ik heb wel overal foto’s van gemaakt en ook de bedrading voor de sproeipomp eruit gehaald. Die is exact hetzelfde al wat er nu ligt. 1 gele draad (542) op pin 2 op de pomp en op pin 1 in de middelste stekker in de BSM. 1 geel/groene draad in pin 1 op de pomp die naar massapunt MC21 gaat.
Op werking heb ik destijds helaas niet gecontroleerd.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat kan een lek spanning zijn , als ik zoiets meet hang ik daar een H7 lamp aan en dan ga ik terug meten en dan meet je gewoonlijk niets meer.

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Terug meten? Daar raak ik de “draad “ wel kwijt zeg maar.willy4 schreef:dat kan een lek spanning zijn , als ik zoiets meet hang ik daar een H7 lamp aan en dan ga ik terug meten en dan meet je gewoonlijk niets meer.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Opnieuw meten snap je wel?
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda

Vlaams uitdrukkingen zul je hier wel vaker tegenkomen!
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Ja dat snap ik wel. Goed om te weten dat er ook Vlaamse uitdrukkingen hier en daar vallen.boes schreef:Opnieuw meten snap je wel?
Maar (en hier heb ik dan weinig tot geen verstand van) hang ik die lamp dan aan en wat meer ik dan weer?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Willy bedoeld dat je een lamp aan kan sluiten op de pin waarop je spanning meet terwijl die 0 zou moeten zijn. Als het lekspanning is. Gaat die lopen in de lamp en meet je 0 op de pin.

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Maar dan maakt het niet uit of dat op de pin of op de draad is of wel?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Nee zolang de lamp er tussen zit.
Maar ik vind persoonlijk dat het vrij veel is voor een lekspanning. Vraag me af of je goed meet.
Maar dat is lastig te "zien" via een forum.
Maar ik vind persoonlijk dat het vrij veel is voor een lekspanning. Vraag me af of je goed meet.
Maar dat is lastig te "zien" via een forum.

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Maar dat kan ik wel uitleggen. Evt foto’s bijvoegen.
Bumper ligt eraf. Dus ik kan zo bij de pomp en de stekker die daar op hoort. Die stekker is ook makkelijk de ontleden zodat je de 2 draden die daar in zitten goed kan meten.
Als ik die 2 draden los heb, zet ik de rode meetpen op de draad 542 (die zit in de BSM) de zwarte draad zet ik op de massa. De multimeter staat dan op volt-gelijkspanning 20.
Dan geeft de multimeter 10,4v aan.
Op de pin in de BSM doe ik bijna het zelfde de rode pen op de pin en de zwarte op de min van de accu van de auto.
Bumper ligt eraf. Dus ik kan zo bij de pomp en de stekker die daar op hoort. Die stekker is ook makkelijk de ontleden zodat je de 2 draden die daar in zitten goed kan meten.
Als ik die 2 draden los heb, zet ik de rode meetpen op de draad 542 (die zit in de BSM) de zwarte draad zet ik op de massa. De multimeter staat dan op volt-gelijkspanning 20.
Dan geeft de multimeter 10,4v aan.
Op de pin in de BSM doe ik bijna het zelfde de rode pen op de pin en de zwarte op de min van de accu van de auto.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat er dan 10,4V gemeten wordt, snap ik echt niet.
Die draad is verbonden aan een contact van het relais, daar staat geen "zwerfspanning" op, of iets van een spanning afkomstig van een stukje elektronica.
Maar door er een klein lampje aan te hangen kun je dat uitsluiten, dan moet die spanning 0V worden.
Dat staat overigens los van je eerdere posting dat het pompje ook niet wil werken als je 'm rechtstreeks aan de 12V hangt.
Zoiets duidt op een defecte pomp, zoals eerder opgemerkt
Groet,
JW
Die draad is verbonden aan een contact van het relais, daar staat geen "zwerfspanning" op, of iets van een spanning afkomstig van een stukje elektronica.
Maar door er een klein lampje aan te hangen kun je dat uitsluiten, dan moet die spanning 0V worden.
Dat staat overigens los van je eerdere posting dat het pompje ook niet wil werken als je 'm rechtstreeks aan de 12V hangt.
Zoiets duidt op een defecte pomp, zoals eerder opgemerkt

Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
een lek spanning kun je al krijgen door gewoon vocht in een stekker.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zowel plus als min van de pomp worden geschakeld. Er is dus een optie dat je tegen een losse draad aan kijkt.
Maar als het motortje nooit draait zal het niet werken natuurlijk.
Maar als het motortje nooit draait zal het niet werken natuurlijk.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat kan, maar dan alleen als er geen enkele belasting aan hangt.willy4 schreef:een lek spanning kun je al krijgen door gewoon vocht in een stekker.
Zodra er maar iets van een belasting aanwezig is, zakt die spanning naar 0V, immers de "belastingsweerstand" is heeeeeel veel lager dan de weerstand die in dat vocht zit.
Je meet dan de spanning op een spanningdeler: 12V > heel hoge weerstand > [meetpunt] > lage weerstand > massa.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nee, zie het schema.c5jan schreef:Zowel plus als min van de pomp worden geschakeld. Er is dus een optie dat je tegen een losse draad aan kijkt.…...
Dat gebeurt alleen bij de gewone pomp, daarmee kan de draairichting omgedraaid worden om de achterruit te kunnen sproeien.
De koplampsproeier heeft een vaste massa.
Groet,
JW