C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zo'n pompje is geen raketonderdeel. Staat er een aanduiding van vermogen op toevallig? X volt/ y watt?

Je zou kunnen overwegen om een heel klein lampje, zo'n w5w, op de draden naar de pomp aan te sluiten.

Test het pompje aangesloten op een losse accu.
Werkt het niet dan is het waarschijnlijk stuk.

Bepaal welke van de twee draden naar de pomp de + en welke de - is.
Meet met de voltmeter welke spanning er op de draden staat, met één meetpen op de minpool van de accu en de andere aan een draad.
Ik ben benieuwd.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
tijsklok schreef:Met activeer bedoel ik, lexia aan de auto en daarop de "test" activeren terwijl ik de multimeter aan de draad heb liggen. Dus (volgens mij, spanning meet te weten van 10,4 naar 12,2 ongeveer). De pomp meet ik met de pomp los en dan de draden tegen de pinnen houden.
Begrijp ik hieruit dat er dan altijd die 10,4V op staat, die naar 12,2V omhoog gaat als je 'm activeert met de Lexia?
Die eerste moet dan 0V zijn, er mag helemaal geen spanning op dat pompje staan als het niet geactiveerd wordt :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Daarom eerst meten welke draad wanneer welke potentiaal vertegenwoordigt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zie het schema twee pagina's terug: dat is 12V+ op draad 542 op pin 2 van de aansluitstekker van de pomp, zodra dat geactiveerd is.

Gebaseerd op dat schema is wat ik schrijf in mijn vorige posting: op die stekker kan nooit 10,4V staan in rusttoestand, het wordt immers geschakeld via het relais R11. In ruststand staat daar dus geen spanning op.

Ik heb dan ook het donkerbruin vermoeden dat er iets helemaal niet klopt.
Dat kan zijn dat het kabeltje dat gevonden is ergens anders toe dient, en niet van de sproeierpomp is.
Vraag daarom: heb je ook gemeten op pin 1 van de bruine 28-polige stekker van de BSM? Daar zou die draad 542 op moeten zitten?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Eerst wil ik jullie even bedanken voor het meedenken. Dat stel ik zeer op prijs.

@C5Jan, Op de pomp staat de aanduiding van 12v.

@JW Ik ga dadelijk de pen van draad 542 meten. Kan ik dan gewoon de min van de accu van de auto pakken?

Ik heb de draad 542 die op het schema op plek 2 van de pomp zit meerdere malen gemeten en geeft, zoals ik het kan zien, 10,4v zonder dat er iets gebeurt.

En het lijkt me gek dat die draad ergens anders voor is, want toen ik het originele reservoir, wat in m'n auto zat eruit haalde, zat de stekker die op de sproeierpomp hoort op het reservoir geklikt (op een plastic pinnetje).
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ja, dat kun je gewoon meten tov de massa/min van de accu.

Ga ook eens meten in de "real-life" situatie.
Dwz met dimlichten aan, draaiende motor en dan de gewone ruitensproeier bedienen.
In die situatie zou er eerst 0V op moeten staan, bij bedienen van de sproeier moet dat dan ca 14V worden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Doe de stekker eens op de pomp. Meet dan met de meetpennen in de achterkant van de stekker wat de spanning is bij bekrachtigen en niet bekrachtigen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
JW-C5 schreef:Zie het schema twee pagina's terug: dat is 12V+ op draad 542 op pin 2 van de aansluitstekker van de pomp, zodra dat geactiveerd is.

Gebaseerd op dat schema is wat ik schrijf in mijn vorige posting: op die stekker kan nooit 10,4V staan in rusttoestand, het wordt immers geschakeld via het relais R11. In ruststand staat daar dus geen spanning op.

Ik heb dan ook het donkerbruin vermoeden dat er iets helemaal niet klopt.
Dat kan zijn dat het kabeltje dat gevonden is ergens anders toe dient, en niet van de sproeierpomp is.
Vraag daarom: heb je ook gemeten op pin 1 van de bruine 28-polige stekker van de BSM? Daar zou die draad 542 op moeten zitten?

Groet,
JW
Net gemeten zonder het contact aan te hebben en dan staat er op de pin zelfs 11,1v. Maar er zijn meerdere pinnen die dezelfde waarde geven. Te weten pin 4 en 5.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Als je naar het schema kijkt zie je dat er op 4 en 5 12V hoort te staan, ook met contact uit. Op 1 hoort alleen spanning te staan als het relais R11 bekrachtigd wordt. Dat kan dus alleen maar wanneer de sproeiers aangestuurd worden. Tenzij dat relais een eigen leven is gaan leiden....
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Maar dan zou de pomp toch moeten werken als ik die direct test op de accu. En dat doet ie niet.

Na een lichte les multimeten, en daarna de pomp weer testen heeft de sproeipomp voor de lampen een weerstand van 0.09ohm. Ik heb nog een defecte en die schiet alle kanten op met de weerstand.

En als het relais een eigen leven is gaan leiden dan zou de pomp het toch nog steeds wel moeten doen. Alleen niet op de momenten dat het gewenst is. Correct?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
jantje1948 schreef:Als je naar het schema kijkt zie je dat er op 4 en 5 12V hoort te staan, ook met contact uit. Op 1 hoort alleen spanning te staan als het relais R11 bekrachtigd wordt. Dat kan dus alleen maar wanneer de sproeiers aangestuurd worden. Tenzij dat relais een eigen leven is gaan leiden....
Op het schema zie je 4 en 5 van de 8 polige zwarte stekker. Daar staat inderdaad 12V permanent op, rechtstreeks afkomstig van de accu

Maar da's een heel andere stekker dan de 28 polige bruine stekker, die ook op de BSM zit.
Daarvan mag op pin 1 geen spanning staan, tenzij relais R4 bekrachtigd wordt.
Zit je wel op díe stekker te meten?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Ja ik meet de pin van de stekker. En dus ook de pinnen die er naast zitten. Die hebben ook spanning. Ik meet op de middelste bruine stekker. Klopt toch?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je hebt de donor ook nog, toch?

Kijk dan eens hoe het daarbij zit, zie de stekkers er precies hetzelfde uit?
En loopt daar op precies dezelfde manier een kabel vanaf de 28-polige bruine stekker naar het pompje?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Donor is al door de shredder. Maar ik heb wel overal foto’s van gemaakt en ook de bedrading voor de sproeipomp eruit gehaald. Die is exact hetzelfde al wat er nu ligt. 1 gele draad (542) op pin 2 op de pomp en op pin 1 in de middelste stekker in de BSM. 1 geel/groene draad in pin 1 op de pomp die naar massapunt MC21 gaat.

Op werking heb ik destijds helaas niet gecontroleerd.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
JW-C5 schreef:
jantje1948 schreef:Als je naar het schema kijkt zie je dat er op 4 en 5 12V hoort te staan, ook met contact uit. Op 1 hoort alleen spanning te staan als het relais R11 bekrachtigd wordt. Dat kan dus alleen maar wanneer de sproeiers aangestuurd worden. Tenzij dat relais een eigen leven is gaan leiden....
Op het schema zie je 4 en 5 van de 8 polige zwarte stekker. Daar staat inderdaad 12V permanent op, rechtstreeks afkomstig van de accu

Maar da's een heel andere stekker dan de 28 polige bruine stekker, die ook op de BSM zit.
Daarvan mag op pin 1 geen spanning staan, tenzij relais R4 bekrachtigd wordt.
Zit je wel op díe stekker te meten?

Groet,
JW
Nu heb je het over relais R4, terwijl je het op pagina 4 terecht over R11 hebt. Dat wordt nogal bverwarrend. In het schema wordt de koplamp wisserpomp duidelijk aangestuurd door R11.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Plaats reactie