Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Bij beide pompjes blijft de weerstand 0. Ik heb maar meteen op alle standen van de mulitmeter gemeten maar dat maakt geen verschil.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zo te zien zouden ze gewoon moeten werken met 12 v direct op de pomp.
Er zijn 2 relais in het circuit, kennelijk om verschillende condities hardwarematig af te dwingen.
Een gewone ohmmeting naar massa zou wellicht helpen.
Maar als het pompje direct niet draait, dan is het denk ik stuk.
Er zijn 2 relais in het circuit, kennelijk om verschillende condities hardwarematig af te dwingen.
Een gewone ohmmeting naar massa zou wellicht helpen.
Maar als het pompje direct niet draait, dan is het denk ik stuk.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Met permissie, maar 0 Ohm kan niet. Dat zou kortsluiting betekenen, en die is er niet, de zekering vliegt er niet uit.tijsklok schreef:Bij beide pompjes blijft de weerstand 0. Ik heb maar meteen op alle standen van de mulitmeter gemeten maar dat maakt geen verschil.
Overigens, hoe groot is die zekering F4 in de BSM, waar achter dat relais R11 zit?
Dat geeft een indicatie van de aanloop stroom die door dat motortje gaat lopen, bij inschakeling.
Daaruit is dan wel af te leiden hoe groot de inwendige weerstand van dat motortje ongeveer is.
En is de zekering F3, waar achter die relais R9 en R10 van de ruitenvloeistofpomp zitten, even groot?
Groet,
JW
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
@Tijsklok: Waar woon je? Misschien kan iemand in de buurt je inwijden in de geheimen van de multimeter!
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Dan meet ik waarschijnlijk verkeerd. Want ik weet niet hoe ik dat anders moet doen. Wat ik op internet lees is dat als de mulitmeter 0 aangeeft dat het gene wat je meet goed is. De pomp voor de ruiten geeft ook 0 aan maar doet het wel.JW-C5 schreef: Met permissie, maar 0 Ohm kan niet. Dat zou kortsluiting betekenen, en die is er niet, de zekering vliegt er niet uit.
Overigens, hoe groot is die zekering F4 in de BSM, waar achter dat relais R11 zit?
Dat geeft een indicatie van de aanloop stroom die door dat motortje gaat lopen, bij inschakeling.
Daaruit is dan wel af te leiden hoe groot de inwendige weerstand van dat motortje ongeveer is.
En is de zekering F3, waar achter die relais R9 en R10 van de ruitenvloeistofpomp zitten, even groot?
De zekering F4 heeft 20A en F3 10A.
@Jantje1948 in Den Bosch. Zou inderdaad prettig zijn. Ik wil daar ook wel voor naar iemand toe rijden.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
neem je de juiste plus draad en min draad , sommige elctr onderdelen zijn voorzien van een diode.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik bedacht me nog even dat je met 0 Ohm misschien bedoelde dat je geen weerstand meet.
Dat noemen we dan weerstand >> oneindig.
Als die F4 20A is, zal er iets van 10-15 A aanloopstroom kunnen lopen.
Dat zou dan een weerstand van ca 1 Ohm kunnen betekenen voor dat motortje, in de stationnaire toestand.
Zodra hij gaat lopen, neemt die "weerstand" toe, door de opgewekte tegen EMK.
Maar dat kun je niet meten met een Ohmmeter, dat kun je alleen maar terugrekenen als je de stroom gemeten hebt in die toestand.
Groet,
JW
Dat noemen we dan weerstand >> oneindig.
Als die F4 20A is, zal er iets van 10-15 A aanloopstroom kunnen lopen.
Dat zou dan een weerstand van ca 1 Ohm kunnen betekenen voor dat motortje, in de stationnaire toestand.
Zodra hij gaat lopen, neemt die "weerstand" toe, door de opgewekte tegen EMK.
Maar dat kun je niet meten met een Ohmmeter, dat kun je alleen maar terugrekenen als je de stroom gemeten hebt in die toestand.
Groet,
JW

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Die aanloop stroom zou wel eens kunnen kloppen. Want als er niks gebeurt dan meet in 10,4v op de draad. Zodra ik de pomp activeer loopt die op naar 12,2v.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Met activeer bedoel ik, lexia aan de auto en daarop de "test" activeren terwijl ik de multimeter aan de draad heb liggen. Dus (volgens mij, spanning meet te weten van 10,4 naar 12,2 ongeveer). De pomp meet ik met de pomp los en dan de draden tegen de pinnen houden.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Waarop sluit je de multimeter aan als je de spanning op de pomp meet?

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Bedoel je op welke stand ik de multimeter zet?
Voor de pomp alleen zet ik de functieschakelaar op Ohm.
Als ik de draad met op volt- gelijkspanning.
Voor de pomp alleen zet ik de functieschakelaar op Ohm.
Als ik de draad met op volt- gelijkspanning.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Nee, ik vraag me af waarop je de meetpennen prikt
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://www.youtube.com/watch?v=Yx4jOzcmGb0" onclick="window.open(this.href);return false;

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:21
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Als ik de pomp los heb gekoppeld prik ik de pennen op de twee pinnen van de pomp. Daar waar de draden normaal gesproken op zitten.c5jan schreef:Nee, ik vraag me af waarop je de meetpennen prikt