Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7320
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
De Koplamp sproeier heeft geen extra netwerk nodig.
Dus als de BSM dit relais heeft en er komt spanning op de zekering en bedrading
dan kan dat gewoon.

Bij meedraaiende koplampen en bij ldws heb je een extra netwerk nodig. Dat moet de BSI wel ondersteunen.
Hardwarematig zijn ze veelal gelijk. Maar softwarematig niet.
Die software ga je niet in je huidige BSI krijgen.
Dus moet je de andere BSI overzetten. Maar dan loop je weer tegen uitdagingen aan qua km stand en vrijgave van startblokkering.
En daar heb je weer die apparatuur en kennis voor nodig om dat op te lossen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, C-Crosser 2.4

Hobby: Burton zie website


09 nov 2019 10:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 jul 2019 19:21
Berichten: 42
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
BJG schreef:
De Koplamp sproeier heeft geen extra netwerk nodig.
Dus als de BSM dit relais heeft en er komt spanning op de zekering en bedrading
dan kan dat gewoon.


De bedrading voor de KSP (koplampsproeierpomp) is al aanwezig en hoef ik dus niet zelf aan te leggen. Ook de zekering F4 is aanwezig. Zelfs als ik kortsluiting maak springt (zoals het hoort) de zekering eruit. Werkt naar mijn mening naar behoren.

Als ik in de lexia de KSP test, omzeil ik daarmee volgens mij alle randvoorwaarden die nodig zijn om de KSP normaal gesproken te activeren (draaiende motor, lampen aan, voorruit wissen. Misschien zelfs deuren dicht? En is het zelfs ook niet nodig om de functie als 'aanwezig' te hebben staan). Wanneer ik deze activeer komt er wel een spanningsverschil op de plusdraad van de KSP. Gek genoeg staat er wel constant spanning op en veranderd die spanning als ik de KSP activeer van 10,55V naar 12,22V. Maar de pomp geeft geen kik.

Nu heb ik de pomp van de donor wagen als kapot gelabeld en dus een nieuwe (sloop) besteld. Maar ook die pomp geeft geen kik. De beide pompen geven dezelfde waarde aan als ik die meet met een multimeter. Of beide stuk of beide niet.

Door naar de pomp voor de ruiten (deze werkt zeker). Als ik die meet geeft die dezelfde waarde als de KSP. Dus waarschijnlijk zijn beide KSP niet stuk. Maar waarom werken deze dan beide niet? Als ik alle pompen aan een losse 12v batterij leg dan geeft de pomp voor de ruiten wel een kik. Alleen beide KSP niet.

Zie ik iets over het hoofd? Werkt een KPS met meer volt? Moet er een groter spanningsverschil zijn op de pomp?


10 nov 2019 12:27
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 4709
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Klinkt alsof je wel een plus maar geen goede min op de pomp hebt.


10 nov 2019 13:22
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 jul 2019 19:21
Berichten: 42
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Maar als ik de min van een 12v batterij pak doet de pomp het ook niet.


10 nov 2019 13:24
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 4709
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Ik begrijp het niet helemaal. Bedoel je dat je de pomp dan direct op een accu aansluit?


10 nov 2019 13:32
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 jul 2019 19:21
Berichten: 42
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Ja klopt direct op een accu van 12v. De sproeierpomp van de ruiten werkt dan wel. Maar beide KPS niet. En naar mijn mening als de min van de pomp zelf niet goed is zou ik dat op de multimeter moeten zien.


10 nov 2019 13:45
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 17142
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Dit is het schema van de koplampsproeiers:
Bijlage:
koplampsproeiers.jpg
Daarin is 5405 de pomp, die aangestuurd wordt door relais R11 via zekering F4 in de BSM

De ruitensproeiers zie je hier:
Bijlage:
ruitensproeiers.jpg

De pomp 5115 wordt via zekering F3 aangestuurd door de relais R9 en R10, afhankelijk van hun positie gaat de pomp dat de ene dan wel de andere kant op draaien.

In beide gevallen moet dan wel relais R6 geactiveerd zijn, dat gebeurt via een zekering F13 vanuit de BSI, maar ook via de module in de BSM.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 nov 2019 13:53
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 17142
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
tijsklok schreef:
Ja klopt direct op een accu van 12v. De sproeierpomp van de ruiten werkt dan wel. Maar beide KPS niet. En naar mijn mening als de min van de pomp zelf niet goed is zou ik dat op de multimeter moeten zien.


Hoe heb je de pompjes doorgemeten?
Met een Ohmmeter, of op een andere manier?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 nov 2019 13:55
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 jul 2019 19:21
Berichten: 42
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
JW-C5 schreef:
Dit is het schema van de koplampsproeiers:
Bijlage:
koplampsproeiers.jpg
Daarin is 5405 de pomp, die aangestuurd wordt door relais R11 via zekering F4 in de BSM

De ruitensproeiers zie je hier:
Bijlage:
ruitensproeiers.jpg

De pomp 5115 wordt via zekering F3 aangestuurd door de relais R9 en R10, afhankelijk van hun positie gaat de pomp dat de ene dan wel de andere kant op draaien.

In beide gevallen moet dan wel relais R6 geactiveerd zijn, dat gebeurt via een zekering F13 vanuit de BSI, maar ook via de module in de BSM.


Zekering F13 gecontroleerd. Die is in orde. Moest ook wel want anders zou de rest ook niet werken. Het gekke is wel dat als ik de pomp voor de ruiten aan de batterij van 12v leg dan springt ie aan. Als ik die zelfde pomp aan de stekker van de KPS (die aan de auto zit) leg dan springt de zekering en doet de pomp niks. Terwijl de draden van de KPS (op het oog) simpel alleen een plus en een min zijn.


10 nov 2019 14:12
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 jul 2019 19:21
Berichten: 42
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
JW-C5 schreef:

Hoe heb je de pompjes doorgemeten?
Met een Ohmmeter, of op een andere manier?


Met een Ohmmeter. (multimeter)


10 nov 2019 14:13
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 1495
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Misschien kun je beter een by-pass maken en een eigen schakelrelais plaatsen die ofwel via de lichten danwel via een teller loopt. Alleen moet je dan ook de sproeitijd zien te regelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


10 nov 2019 14:34
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 17142
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Je schreef:
Citaat:
Nu heb ik de pomp van de donor wagen als kapot gelabeld en dus een nieuwe (sloop) besteld. Maar ook die pomp geeft geen kik. De beide pompen geven dezelfde waarde aan als ik die meet met een multimeter. Of beide stuk of beide niet.

Door naar de pomp voor de ruiten (deze werkt zeker). Als ik die meet geeft die dezelfde waarde als de KSP. Dus waarschijnlijk zijn beide KSP niet stuk. Maar waarom werken deze dan beide niet? Als ik alle pompen aan een losse 12v batterij leg dan geeft de pomp voor de ruiten wel een kik. Alleen beide KSP niet.
Wat meet je dan met een Ohmmeter, op beide pompjes?

Wat ik in het schema niet kan zien is of het seriemotortjes zijn, dan wel shunt of eventueel compound.
Ik veronderstel het eerste, daarmee krijgen ze een hoog aanloopkoppel.
De weerstandswaarde zou dan een paar Ohm kunnen zijn.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 nov 2019 14:39
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 jul 2019 19:21
Berichten: 42
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Wat ik precies meet weet ik niet. Zoals eerder aangegeven weet ik niet hoe ik de multimeter precies moet lezen. Maar ik zet de multimeter op de laagste weerstand en dan zet ik beide meetsnoeren op 1 van de twee pinnen van de pomp. De weerstand die dan wordt aangegeven is nul. Zowel op de pomp voor de ruiten als op de pomp voor de koplampen.

Zou ik op de pomp kunnen zien of ze parallel zijn of compound? En wat is het verschil tussen de twee?


10 nov 2019 14:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 jul 2019 19:21
Berichten: 42
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
H_H schreef:
Misschien kun je beter een by-pass maken en een eigen schakelrelais plaatsen die ofwel via de lichten danwel via een teller loopt. Alleen moet je dan ook de sproeitijd zien te regelen.


Ik heb het idee dat het probleem in de pomp zit en de aansturing daarvan. En, hoewel ik je idee wel goed vind houd ik het liever origineel dan dat ik zelf van alles ga aanleggen. (heb ik ook niet genoeg kennis voor in huis denk ik.


10 nov 2019 14:46
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 17142
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Zet de Ohmmeter in de stand waarbij je weerstanden kunt meten met een waarde tot 10Ohm, of tot 100 Ohm.
Wat meet je dan?

Aan de buitenkant kun je niet zien hoe de veldwikkelingen en het anker geschakeld zijn.
Bij een seriemotor staan die twee in serie, dat geeft een hoge aanloopstroom en daarmee een hoog koppel. Die motortjes hebben dan een lage Ohmse weerstand

Bij parallel/shunt schakeling is de weerstand veel hoger, die motortjes lopen langzaam aan, maar hebben meer vermogen als ze op toeren zijn.

Compound motoren zijn een combinatie van die twee, bij grotere motoren wordt dat vaak toegepast. Maar bij (heel) kleine motortjes heb ik dat nooit gezien.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 nov 2019 14:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.