Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Zoals gevraagd.Zeevijver schreef:Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?
Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ok helder.
Deze meting is niet hekemaal goed uitgevoerd.
Een goede compressiemeting moet bij warme motor gebeuren uiteraard met de gasklep helemaal open. Dat gaat prima als je het gaspedaal gewoon intrapt.
Een THP moet dan zeker boven de 10 bar komen met max 0,5 bar verschil.
Deze meting is niet hekemaal goed uitgevoerd.
Een goede compressiemeting moet bij warme motor gebeuren uiteraard met de gasklep helemaal open. Dat gaat prima als je het gaspedaal gewoon intrapt.
Een THP moet dan zeker boven de 10 bar komen met max 0,5 bar verschil.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Oh ok. De gasklep werkt ook als de motor nog niet gestart is.
Warm of koud had ik gelezen dat het geen wereld van verschil zou maken.
Over de meting verder. Je creëert wel meer ruimte doordat de slangen ookeen lucht inhoud hebben. 10.5 is de ruimte met slang bij meten ipv. Afgesloten door je bougie.
Bij 400 cc en een compressie van 10 is de ruimte die normaal overblijft 40 cc. Als de slang met meter 10 cc heeft heb je 50 cc totaal en dus een lagere compressie. Dan kom je op 8 bar uit.
Zo benaderd klopt de uitslag aardig. Of zie ik wat over het hoofd?
Warm of koud had ik gelezen dat het geen wereld van verschil zou maken.
Over de meting verder. Je creëert wel meer ruimte doordat de slangen ookeen lucht inhoud hebben. 10.5 is de ruimte met slang bij meten ipv. Afgesloten door je bougie.
Bij 400 cc en een compressie van 10 is de ruimte die normaal overblijft 40 cc. Als de slang met meter 10 cc heeft heb je 50 cc totaal en dus een lagere compressie. Dan kom je op 8 bar uit.
Zo benaderd klopt de uitslag aardig. Of zie ik wat over het hoofd?
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Je ziet ook bij dergelijke diagnose dat ze bij verlies olie in de cilinder gieten. Als de druk dan wel goed is dan lekken de zuigerveren overmatig. Ik lees bij sommige 15 cc olie bij andere 5 cc. Maar 15 cc van de 40 cc is wel heel veel en geeft een vertekening van wat je wilt weten.
Wat je kunt verwachten met ectra ruimte doordat de slang invloed heeft kom ik nergens tegen.
Wat je kunt verwachten met ectra ruimte doordat de slang invloed heeft kom ik nergens tegen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Tja op zich ben ik geneigd te zeggen dat het klopt.
Ik heb alleen geen ervaring met dergelijke meters met slangen. De relatieve compressie (verschil) kun je hiermee wel zien, maar normaal meet je de compressie rechtstreeks, dus zonder verlies.
Of met een stroomtang als je relatief wilt zien.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb alleen geen ervaring met dergelijke meters met slangen. De relatieve compressie (verschil) kun je hiermee wel zien, maar normaal meet je de compressie rechtstreeks, dus zonder verlies.
Of met een stroomtang als je relatief wilt zien.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Temperatuur stijging door comprimeren van lucht doet compressie nog extra stijgen ben ik achter.
En aangeven wordt dat 100 psi zo'n beetje de ondergrens is van een gezonde motor ook al is dat niet als vanouds.
Oudere motoren slijten waardoor de compressie langzaam aan minder wordt.
En aangeven wordt dat 100 psi zo'n beetje de ondergrens is van een gezonde motor ook al is dat niet als vanouds.
Oudere motoren slijten waardoor de compressie langzaam aan minder wordt.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
mm
Neem dit met een flinke korrel zout. Het is echt afhankelijk van de motor en compressieverhouding. 100 psi is ongeveer 6,9 bar. Zit je daarop met een THP dan heb je echt wel een serieus probleem.
Neem dit met een flinke korrel zout. Het is echt afhankelijk van de motor en compressieverhouding. 100 psi is ongeveer 6,9 bar. Zit je daarop met een THP dan heb je echt wel een serieus probleem.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Ik vind het ook laag. Maar de redenering dat de compressie terug loopt naar gelang de levensduur kan ik in meekomen.
https://www.auto123.com/en/news/compres ... ing/47357/" onclick="window.open(this.href);return false;
En zo zijn er nog wat sites die 100 psi als grene aangeven.
https://www.auto123.com/en/news/compres ... ing/47357/" onclick="window.open(this.href);return false;
En zo zijn er nog wat sites die 100 psi als grene aangeven.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
De auto met de minste compressie die ik ooit gereden had, met 1 wat verbrande klep, had nig altijd 9.5 bar, de rest 10, 5 bar. Een klassiek Skoda 1 liter blok wat op gas had gelopen.
Minder dan 7 bar zou zo'n motor nooit rond krijgen, vanwege te hoge interne wrijving...
Minder dan 7 bar zou zo'n motor nooit rond krijgen, vanwege te hoge interne wrijving...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Uiteraard daalt de compressie als de zuigerveren en eventueel zelfs de cilinders slijten. De slotspeling wordt dan groter waardoor meer lekverlies.Zeevijver schreef:Ik vind het ook laag. Maar de redenering dat de compressie terug loopt naar gelang de levensduur kan ik in meekomen.
https://www.auto123.com/en/news/compres ... ing/47357/" onclick="window.open(this.href);return false;
En zo zijn er nog wat sites die 100 psi als grene aangeven.
Bij bepalen van wat wel en niet acceptabel is zijn wat mij betreft fabrikant specs van belang. En dat hoeft niet per definitie een compressie einddruk te zijn. Het kan ook % lekverlies zijn. Ook kijk je naar eventuele klachten. Het kan zijn dat er binnen de specs toch klachten ontstaan. Ook dat moet je meenemen in de beoordeling.
Internet info moet je echt kritisch beoordelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Ik verneem geen vermogen verlies. En het olieverbruik is voor een thp niet verontrustend.
Met 220.k mag je wel wat verlies verlies hebben.
Vervuilde inlaatkleppen zullen bij een compressie meten ook een aandeel hebben.
De kleppen zijn vorig jaar behandeld en eens per jaar spuit ik een busje injectie reiniger in het spruitstuk zodat dit weer wat reduceert.
De laatste oliebeurten vervang ik de gehele olie als het tijd is om bij te vullen en je merkt dat het olieverbruik ook verbeterd bij deze handeling. Aftappen en vullen is een peulenschil.
Met 220.k mag je wel wat verlies verlies hebben.
Vervuilde inlaatkleppen zullen bij een compressie meten ook een aandeel hebben.
De kleppen zijn vorig jaar behandeld en eens per jaar spuit ik een busje injectie reiniger in het spruitstuk zodat dit weer wat reduceert.
De laatste oliebeurten vervang ik de gehele olie als het tijd is om bij te vullen en je merkt dat het olieverbruik ook verbeterd bij deze handeling. Aftappen en vullen is een peulenschil.
Berichten: 257
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:04
Auto: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two
Brandstof: Benzine
Energielabel: B
Locatie: 0224
Heren kenners,
heel toevallig keek ik vandaag naar een witte Peugeot 508 1.6 THP 156 PK BL Executive uitvoering uit 2013 met net 106.000km op de teller.

THP ... motorblok wat volgens mij ook in de Citroen zit.
Begreep dat je hiermee moest oppassen: klopt dat?
Iets met een distributieketting die ruimer werd.
Iets met een klepdekselpakking en lekkage / verbruik olie.
Iets met de brandstofpomp.
Bovenstaande auto stond eerst voor €. 10.950,- euro te koop.
Nu staat deze voor €. 9.950,- euro te koop.
Toen ik vroeg wat deze moest gaan kosten indien ik mijn C5 uit 2005 hierop wilde inruilen kreeg ik te horen dat ik €. 7.500,- euro bij moest betalen.
Persoonlijk vond ik dat ik te weinig terug kreeg voor de C5 ...... of zit ik er naast?
Niet dat ik de C5 weg wil doen maar was even nieuwsgierig.
Hopelijk kunnen jullie mij iets meer vertellen over de THP blokken
heel toevallig keek ik vandaag naar een witte Peugeot 508 1.6 THP 156 PK BL Executive uitvoering uit 2013 met net 106.000km op de teller.

THP ... motorblok wat volgens mij ook in de Citroen zit.
Begreep dat je hiermee moest oppassen: klopt dat?
Iets met een distributieketting die ruimer werd.
Iets met een klepdekselpakking en lekkage / verbruik olie.
Iets met de brandstofpomp.
Bovenstaande auto stond eerst voor €. 10.950,- euro te koop.
Nu staat deze voor €. 9.950,- euro te koop.
Toen ik vroeg wat deze moest gaan kosten indien ik mijn C5 uit 2005 hierop wilde inruilen kreeg ik te horen dat ik €. 7.500,- euro bij moest betalen.
Persoonlijk vond ik dat ik te weinig terug kreeg voor de C5 ...... of zit ik er naast?
Niet dat ik de C5 weg wil doen maar was even nieuwsgierig.
Hopelijk kunnen jullie mij iets meer vertellen over de THP blokken
- Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two (2012)
-02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001)
-05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999)
-01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998)
-01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994)
-04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994)
-01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991)
-07/1999-01/2000 Opel Omega CDI
-02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001)
-05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999)
-01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998)
-01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994)
-04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994)
-01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991)
-07/1999-01/2000 Opel Omega CDI
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Tsja, begin bij pagina 1... 

