Auteur |
Bericht |
martinc5
C5club Fan
Geregistreerd: 11 aug 2017 10:40 Berichten: 58
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Ik heb in de buurt een autoservice met een Lexia waar ik morgen daneven bij langs moet en hopen dat ze tijd hebben.
|
13 okt 2019 16:14 |
|
 |
martinc5
C5club Fan
Geregistreerd: 11 aug 2017 10:40 Berichten: 58
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
2 week geleden is die ook op de Lexia geweest en kwamen ze alleen P0413 tegen die krijg ik ook op mijn OBD van de luchtpomp.
|
13 okt 2019 16:16 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Let dan goed op de omschrijving. Deze link geeft aan wat bjg ook al eerder postte: mogelijk een lambasonde verwarming issue: http://p0413.enginetroublecode.com/citroen-c4Het kan alle kanten op, zonder met een lexia uit te lezen.
|
13 okt 2019 17:30 |
|
 |
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Die verwarming van de lambda sonde is toch alleen belangrijk als hij nog koud is?
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
13 okt 2019 17:35 |
|
 |
martinc5
C5club Fan
Geregistreerd: 11 aug 2017 10:40 Berichten: 58
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Dat klopt, de verwarmingsring was anderhalf jaar geleden ook stuk na diagnose en is toen vervangen, deze werkt nu nog gewoon en geeft op mijn obd ook oké aan.
|
13 okt 2019 18:19 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
In de CitDocs kom ik, bij deze EW10J4 motor, als storingscode tegen: Citaat: Bediening relais luchtpomp >> P0413 - P0414 - P0412 P0412 Bediening relais luchtpomp Ja P0410 Toevoer van lucht in het uitlaatsysteem Ja Dat "Ja" in beide laatste gevallen slaat op het feit dat het MM lampje dan moet gaan branden op je display: Branden van het diagnoselampjeCode P0413 wordt helaas niet apart beschreven..... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2019 18:56 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
jantje1948 schreef: Die verwarming van de lambda sonde is toch alleen belangrijk als hij nog koud is? Hij werkt ook als de motor stationnair loopt, en de uitlaatgas temperatuur dan te laag wordt voor een juiste werking van de kat en de sonde. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2019 19:29 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
In de CitDoc's kom ik nog deze beschrijving tegen, gekoppeld aan de EW10J4 motor met MagnetiMarelli inspuiting: Citaat: 9. Voorste lambdasonde (1350) 9.1. Taak Montageplaats : De lambdasonde is in de uitlaat geplaatst tussen de motor en de katalysator. De koolwaterstoffen beïnvloeden de referentielucht in de sonde en daarmee het mengselsignaal. Taak van de elektronische eenheid inspuiting aan de hand van de ontvangen informatie : Bepalen van het mengsel (mengselregeling) Mengselregeling 9.2. Beschrijving De lambdasonde levert praktisch permanent informatie aan de elektronische eenheid over het lucht-benzinemengsel. De informatie "rijk" of "arm" wordt verkregen door een spanning van 0 tot 1 V : Arm mengsel = 0,1 V Rijk mengsel = 0,9 V Een in dit element geïntegreerde verwarmingsvoorziening zorgt ervoor dat hij snel zijn bedrijfstemperatuur kan bereiken (hoger dan 300 °C). 9.3. Bijzonderheden elektrische installatie De sonde is voorzien van een 4-polige stekker met beugel. Bestemming van de aansluitingen van de stekker : Aansluiting 1 : + 12 -volts voeding (verwarming van de lambdasonde) Aansluiting 2 : Massa Aansluiting 3 : Signaal + Aansluiting 4 : Signaal -
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2019 19:39 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Nog wat meer info in dat document: Die plaatjes laten goed zien wanneer de kat goed werkt, en wanneer niet. Ik veronderstel dat je dit met een Lexia zichtbaar moet kunnen maken. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2019 19:52 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Moet ik het zo lezen, kort door de bocht, dat zonder luchtpomp de kat niet altijd werkt?
|
13 okt 2019 20:07 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Iets genuanceerder.
De luchtpomp blaast alleen na de koude start (rijk, dus HC) gedurende een aantal seconde lucht in de uitlaat. Daardoor gaat de kat met behulp van de extra zuurstof de HC verbranden waardoor deze snel opwarmt en sneller werkt. Dat is de enige reden. Het heeft met mengselregeling zelf niet zoveel te doen.
Wel is het zo dat een probleem in de terugslagklep er voor kan zorgen dat er zuurstof in de uitlaat komt. Zit die klep ook nog eens voor de voorste sonde (meestal) dan beïnvloedt dat de meting. De sonde zegt dan arm (ziet O2), en de motor verrijkt daarop het mengsel (integrator).
In dit draadje vertelt de sonde RIJK en mengsel is RIJK. Vandaar de vraag wat doet de integrator en de LFT. Die doen niets dus staat de motor in open loop (regelt niets). Daar moeten we de oorzaak van weten. Wel zie ik aan de optelsom van de 4-gaswaarden dat er een lichte uitlaatlekkage is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 okt 2019 10:38 |
|
 |
martinc5
C5club Fan
Geregistreerd: 11 aug 2017 10:40 Berichten: 58
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Eerste Lambdasonde vanmorgen gemeten en de verwarmingsring is verder goed, heb net een stekker van één injector los gehad en de waarde van de eerste gaat op en neer pendelen zoals het moet en de tweede sonde pendelt dan tussen 0,00 en 0,04.
|
14 okt 2019 11:18 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Wat wil je met deze test bewijzen? Je gooit een hele hoop zuurstof in de uitlaat, een cilinder zonder injector is een luchtpomp.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 okt 2019 11:33 |
|
 |
martinc5
C5club Fan
Geregistreerd: 11 aug 2017 10:40 Berichten: 58
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
 Ja daar heb je ook gelijk in, ik wou toch een kijken wat er dan ging gebeuren,. De eerste sonde gaat dan wel op en neer pendelen en geeft dan geen rijk mengsel meer aan.
|
14 okt 2019 11:42 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Afkeur te hoge CO
Conclusie kan dan zijn dat de sondes werken en er een probleem is met de regeling van lucht?
|
14 okt 2019 13:04 |
|
 |
|