asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Auteur |
Bericht |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Beste forumleden en -lezers,
Het is weer een tijd geleden dat ik om hulp verlegen zit. Afkeur bij Apk en dan weet je het vaak wel. Het volgende is het geval; de rubbers (links en rechts) van de schokdemping zijn afgescheurd. De één noemt het een lekzak de ander een stofzak. De één geeft aan dat er olie in mag zitten en ander vermeld dat als er olie in zit er sprake is van lekkage langs het cilinder en je de ringen gelijk mee moet vervangen.
Nu heb ik hier en daar al het één en ander gelezen en opgenomen. Splitpen is er uit. Wiel eraf, achter hoog op 3 krikken gezet en de auto daarna op de laagste stand laten zakken. Voor mijn gevoel kwam er aardig wat olie uit het rubber toen ik de grote ringklem los maakte. Vervolgens met een griptang het asje thv het kogel gewricht eruit proberen te tikken. Niks geholpen maar wel opeens heel veel ruimte in het asje (tussen kogel en "lagerhuis"). Zo erg dat ik twijfel of dit wel normaal is.
Als dit niet normaal is denk ik erover het geheel (waar de veerbol op is geschroefd) los te halen. Ik krijg namelijk geen grip op het asje dat in de draagarm zit.
Samengevat is de speling normaal en hoe krijg ik het geheel los. Heb een rijdende donorauto waar waarvan de rubbers etc goed van zijn.
_________________ zeg maar Rob .
|
16 aug 2019 21:14 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
hier een foto van het probleem.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
16 aug 2019 21:17 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Op de punt van de pijl zit circa 1 tot bijna 2 mm speling Aan de andere uiteinde van de stang voel je ook speling. Klopt dit wel?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
16 aug 2019 22:11 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Moet ik thv van rode pijlen een tang zetten en in de richting van de groene pijl slaan met een hamer. Of moet het op een andere manier los gemaakt worden?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
16 aug 2019 22:13 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
dat gedeelte onder de groene pijl en de richting ervan moet eruit. die speling is normaal.
|
16 aug 2019 23:17 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
een doormeter van ongeveer 10mm en lang een 5 tal mm zit er er ongeveer erin.
|
16 aug 2019 23:25 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Bedankt Willy, Maakte me enorm druk in het hoofd. Was bang dat ik iets had vernield. Heb net een bericht hier gevonden dat het helemaal geen afkeurpunt mag zijn voor de APK. https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9509&start=15Keurmeester wist het ook niet zeker, maar omdat we binnenkort een lange reis maken dacht ik toch maar gewoon vervangen, i.p.v. het met ducktape af te plakken (advies keurmeester  goedbedoeld). Zelf dacht ik een oude binnenband van een fiets te gebruiken en deze met de hoes te verlijmen (lijm voor bandjeplak) Zo is het ook weer dicht. Vroeger zo ook hoezen van de homokineet voor jaren dicht gekregen. Blijft echter een punt dat het wel los moet uit de draagarm toch? Hier een korte qoute van BJG BJG schreef: BJG schreef: Maar het is zeker interessant dat de steekproefcontroleur aangaf dit af te keuren! Ik denk niet dat dit overeind blijft als je in beroep gaat bij afkeur. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel de RDW die de zorgt voor de interpretatie van en controle op de regels. Ik zal het binnenkort eens na vragen of voorgaande het officiële rdw standpunt is. Zoals beloofd heb ik dit gedaan, maar nooit gepost Ik werd er weer aan herinnerd door dit draadje: http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=13023" onclick="window.open(this.href);return false; De waarheid is dat de meeste steekproefcontroleurs niet goed weten hoe het veersysteem van een C5 werkt. Na uitleg van de werking van het systeem gaf de Steekproefcontroileur aan dat dit dus (zoals verwacht) geen APK afkeur is. Mogelijk (indien overmatig olieverlies zichtbaar) is het wel een adviespunt op het APK rapport. Het grappige van dit verhaal is (zoals eerder genoemd in dit draadje) dat de olie die in de lekzak zit nooit in het systeem terug komt, ook al zou de zak dicht zijn.
_________________ zeg maar Rob .
|
16 aug 2019 23:33 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Die quote van BJG dateert van 2013. Intussen zijn de regels aangescherpt, en ik meen me te herinneren dat een (overmatige) lekkage van LDS nu wél een afkeurpunt kan zijn.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2019 00:05 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Oh, zou jammer zijn. Weet wel dat voor nieuwe auto's strengere eisen gelden als het gaat om vloeistoflekkage. Als een leiding zweet of lekt krijg je voor een dame uit 2003 een aantekening op de APK papieren. Ook als de LDS leiding zweet tot lekt. Recentelijk dit jaar ervaren bij de andere dame. Maar sta altijd open voor nieuwe info (op welk gebied dan ook, maakt niet uit). Bedankt i.i.g. voor de reactie JW-C5.
_________________ zeg maar Rob .
|
17 aug 2019 00:17 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Ik haal dit asje altijd los met een luchtbeitel. je hebt al een erg goedkoop setje voor rond de 20 euro en data zit dan een hole beitel bij. Deze zet je tegen de kraag van de houder(ong halfweg van je groene pijl) en met een of twee keer ratelen is ie er wel uit
_________________ Zeg maar André
|
17 aug 2019 00:23 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Goede tip André, heb hier nog een setje liggen onder het stof. Nooit aan gedacht om dat te pakken.
Moet ik nog iets ondersteunen of opkrikken van de ophanging. Heb het wiel er af, op krikken en in de laagste stand gezet (bumper tikt de vloer bijna aan). De remschijf, naaf, etc. hangt nu maximaal naar beneden.
_________________ zeg maar Rob .
|
17 aug 2019 07:45 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: as-je veercilinder ruim van de schokbreker achter
Helaas, krijg het niet los. De ring/lager draait maar het as-je zit muurvast.
Ingespoten met Brunox (dunnere wd40), de hele nacht laten inwerken. Met een beitel/luchtpistool laten schrikken. komt geen millimeter uit de "draagarm". Verhit met elektrische verbrander en daarna het as-je met Butaan-gas afgekoeld. Geen effect.
Hoe doen de specialisten/garage dit?
_________________ zeg maar Rob .
|
17 aug 2019 10:02 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Wat bedoel je met het asje, in dit verband? Die lager-ring moet uit de draagarm, daar zit de kogelkop van de stoterstang in gelagerd. De andere zijde van de stoterstang zit tegen de binnenkant van het uiteinde van de veerzuiger. Zie ook de tekening in dat andere draadje.
Overigens lijkt het er op, kijkend naar jouw foto's, dat de lagering van de stoterstang verroest is, op de foto is hij bruinig van kleur. Dat kan gebeuren als de stofhoes kapot is, er komt dan water bij die lagering.
Als dat inderdaad het geval is, zou ik overwegen die stoterstang-met-lagerring te vervangen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2019 10:44 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
met een hamer kun je veel.
|
17 aug 2019 11:05 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Ja de lager-ring (2) zit los (kun je ronddraaien) op de stift (1). Op de stoterstang (3) zit de kogel gelast. Is inderdaad wat roestig maar heel lichtelijk. Ga ik behandelen met RustyGo. De stoterstang noemde ik het as-je. Hier voel ik aan beide zijden ruimte maar dat is volgens Willy normaal.
De stift (1) zit muurvast in de draagarm. Tussen de lager-ring en de draagarm zit +- 3mm ruimte. Daar krijg ik nagenoeg niks tussen om kracht uit te oefenen in de richting van de zuiger/veerbol. Wel kracht maar alleen in de richting van de stift.
Ik ben bang dat ik de lager-ring verbuig of van de stift af sla als ik in het midden van de lager-ring een botte beitel daar op zet en met een hamer in de richting van de veerbol sla. Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
17 aug 2019 12:00 |
|
 |
|