Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 apr 2016 14:19
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Locatie: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Hallo,
Al geruime tijd ratelt er wat onder de motorkap bij 2000-2500 toeren. Meestal zacht, soms hard, maar soms ook niet.
Het komt uit het gebied wat groen aangegeven is in de afbeelding.
Aanvankelijk dacht ik dat het van het blik kwam wat er om zit.
Ik heb de plaat onder motor weggehaald en geluisterd wat geduwd en getrokken aan het blik.
Nu denk ik dat het uit de dikke buis komt onder het blik. Die buis waar beneden aan een sensor aan zit. Ik heb me laten vertellen dat dat blik een afscherming is van de turbo. Maar die dikke buis wat is dat? Wat zit er in en wat is de functie er van? Kan dat dat geratel veroorzaken? Of heeft iemand een ander idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.
Al geruime tijd ratelt er wat onder de motorkap bij 2000-2500 toeren. Meestal zacht, soms hard, maar soms ook niet.
Het komt uit het gebied wat groen aangegeven is in de afbeelding.
Aanvankelijk dacht ik dat het van het blik kwam wat er om zit.
Ik heb de plaat onder motor weggehaald en geluisterd wat geduwd en getrokken aan het blik.
Nu denk ik dat het uit de dikke buis komt onder het blik. Die buis waar beneden aan een sensor aan zit. Ik heb me laten vertellen dat dat blik een afscherming is van de turbo. Maar die dikke buis wat is dat? Wat zit er in en wat is de functie er van? Kan dat dat geratel veroorzaken? Of heeft iemand een ander idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Ik weet niet welke dikke buis je bedoelt maar je hebt het hitteschild van de turbo omcirkeld
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 apr 2016 14:19
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Locatie: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Ik bedoel de buis onder het hitteschild. Een turbo is voor mij een dubbel schoepenrad, zéér simplistisch uitgelegd.
Dat is dan het bovenste deel, denk ik. Ik heb het over die dikke buis er net onder, ongeveer dubbel zo dik als de uitlaatbuis. Of draait daar nog wat in in de lengterichting?
Dat is dan het bovenste deel, denk ik. Ik heb het over die dikke buis er net onder, ongeveer dubbel zo dik als de uitlaatbuis. Of draait daar nog wat in in de lengterichting?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Een turbo is een simpel (maar technisch prachtig) ding.
Twee schoepen (turbine). Een aandrijfkant aan de uitlaatzijde en aan de andere kant de inlaatzijde waar er inlaatlucht wordt samengeperst het inlaatspruitstuk in.
De uitlaatzijde zit vanzelfsprekend aan het uitlaattraject en onder dat hitteschild.
Deze schildjes hebben overigens wel vaak zelf de neiging tot rammelen doordat de bevestigingspunten kapot zijn getrild in de loop van de tijd.
Twee schoepen (turbine). Een aandrijfkant aan de uitlaatzijde en aan de andere kant de inlaatzijde waar er inlaatlucht wordt samengeperst het inlaatspruitstuk in.
De uitlaatzijde zit vanzelfsprekend aan het uitlaattraject en onder dat hitteschild.
Deze schildjes hebben overigens wel vaak zelf de neiging tot rammelen doordat de bevestigingspunten kapot zijn getrild in de loop van de tijd.
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 apr 2016 14:19
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Locatie: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Nou het schild rammelt niet. Dat komt uit de uilaatbuis van d turbo. Of misschien zelfs de turbo.
Een monteur met verstand van zake zoekt het niet in een rammelende turbo, maart het blik/schild.
Ik denk dat het uit de uitlaatbuis van de turbo komt. Zit daar nog wat is wat kan rammelen?
Een monteur met verstand van zake zoekt het niet in een rammelende turbo, maart het blik/schild.
Ik denk dat het uit de uitlaatbuis van de turbo komt. Zit daar nog wat is wat kan rammelen?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Vreemd.
Volgens mij niet op een turbo zitten normaal gesproken een uitlaat en inlaat aansluiting en een smeervoorziening. (dunne stalen pijpje wat d.m.v een banjobout vast zit op het huis.
Een turbo draait zoveel toeren dat ik me niet kan voorstellen dat je as kan horen rammelen.
Dan was ie al in elkaar gedraaid en had je hele andere problemen...
Volgens mij niet op een turbo zitten normaal gesproken een uitlaat en inlaat aansluiting en een smeervoorziening. (dunne stalen pijpje wat d.m.v een banjobout vast zit op het huis.
Een turbo draait zoveel toeren dat ik me niet kan voorstellen dat je as kan horen rammelen.
Dan was ie al in elkaar gedraaid en had je hele andere problemen...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het kunnen bij jouw motor twee dingen zijn:
1. De distributieketting, die rond dat toerental resoneert vanwege een slechte spanner en of gerekte ketting, dit klinkt als een los hitteschild.
2. Resoneren van de wastegatebediening vanwege een te groot geworden speling.
Kijk eens hiervoor meer informatie over THP problemen en oplossingen.
1. De distributieketting, die rond dat toerental resoneert vanwege een slechte spanner en of gerekte ketting, dit klinkt als een los hitteschild.
2. Resoneren van de wastegatebediening vanwege een te groot geworden speling.
Kijk eens hiervoor meer informatie over THP problemen en oplossingen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Een rammelende wastegate,....weer wat geleerd.
Waarom komt dat bij een THP voor en bij andere turbo's niet of nauwelijks? Heb je daarover ideeën?
Waarom komt dat bij een THP voor en bij andere turbo's niet of nauwelijks? Heb je daarover ideeën?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat komt bij veel benzine turbo's voor vanwege de hoge temperaturen waardoor de bediening uit slijt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 apr 2016 14:19
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Locatie: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Wat bedoel je met het uitslijten van de bediening?
Overigens de link over de thp motor is interessant.
Nu blijkt dat als je wat beschrijft aan symptomen, het moeilijk is voor de lezer om dat zo op te pikken.
Een ding is zeker, donderdag wordt er naar gekeken en de aangedragen zaken kan ik dan vermelden.
Verder denk ik dat naar die spanner van de distributieketting kijken zou niet zoveel werk moeten zijn.
De uitkomst zal ik zeker hier vermelden.
Overigens de link over de thp motor is interessant.
Nu blijkt dat als je wat beschrijft aan symptomen, het moeilijk is voor de lezer om dat zo op te pikken.
Een ding is zeker, donderdag wordt er naar gekeken en de aangedragen zaken kan ik dan vermelden.
Verder denk ik dat naar die spanner van de distributieketting kijken zou niet zoveel werk moeten zijn.
De uitkomst zal ik zeker hier vermelden.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat uitslijten is te zien op het filmpje dat ik ter verduidelijking op de site heb gezet.
Dat het voor een leek wellicht wat lastig te interpreteren is snap ik. De website is bedoeld voor garagebedrijven. Incidenteel verwijs ik ook particulieren er naar als dit verduidelijking kan brengen bij een probleem dat ze ervaren. De site is niet bedoeld als DHZ handleiding.
Dat het voor een leek wellicht wat lastig te interpreteren is snap ik. De website is bedoeld voor garagebedrijven. Incidenteel verwijs ik ook particulieren er naar als dit verduidelijking kan brengen bij een probleem dat ze ervaren. De site is niet bedoeld als DHZ handleiding.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 apr 2016 14:19
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Locatie: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Ik kon de formulering, uitslijten van de bediening, niet plaatsen. Als er alleen uitslijten gestaan had had ik het begrepen en kunnen plaatsen in combinatie van de video.
Bedankt voor de toelichting.
Rob
Bedankt voor de toelichting.
Rob
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Daarin heb je gelijk.
Uitslijten van het bedieningsmechaniek was een betere formulering geweest.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Uitslijten van het bedieningsmechaniek was een betere formulering geweest.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 apr 2016 14:19
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Locatie: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Hmm,
Ook dat zou ik waarschijnlijk niet begrepen hebben. Waar komt dat "bediening" vandaan in deze samenhang?
Bij bediening denk ik aan een of ander knopje op het dashboard.
Ook dat zou ik waarschijnlijk niet begrepen hebben. Waar komt dat "bediening" vandaan in deze samenhang?
Bij bediening denk ik aan een of ander knopje op het dashboard.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hoe zou jij dat dan willen noemen?
De wastegate wordt aangestuurd, door het MM naar ik aanneem. Daar is een mechanisme voor nodig om te bewerkstelligen dat die klep inderdaad open en dicht gaat, de klep wordt ermee bediend.
Het woord bedieningsmechaniek lijkt me dan ook een goed gekozen uitdrukking daarvoor
Groet,
JW
De wastegate wordt aangestuurd, door het MM naar ik aanneem. Daar is een mechanisme voor nodig om te bewerkstelligen dat die klep inderdaad open en dicht gaat, de klep wordt ermee bediend.
Het woord bedieningsmechaniek lijkt me dan ook een goed gekozen uitdrukking daarvoor

Groet,
JW