Ik ga altijd naar GJO.Xander schreef:Bij wie laat je het doen als ik vragen mag? Kom zelf namelijk ook uit Soest.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jul 2015 19:49
Auto: ph2 V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232.000
Kleur: Grijs
Locatie: Soest

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2017 22:54
Auto: Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267000
Kleur: Grijs
Mijn C6 is helaas ook aan de beurt. Tevreden over het resultaat? Zou je iets kunnen zeggen over de kosten toentertijd?par eXeMple schreef:Ik ga altijd naar GJO.Xander schreef:Bij wie laat je het doen als ik vragen mag? Kom zelf namelijk ook uit Soest.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2017 22:54
Auto: Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267000
Kleur: Grijs
En mocht ik besluiten t zelf te doen, weet iemand of hier werkplaatsinstructies verkrijgbaar voor zijn?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jul 2015 19:49
Auto: ph2 V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232.000
Kleur: Grijs
Locatie: Soest
Ja, tevreden want de olielekkage is gestopt.
Wat het precies gekost heeft zou ik even moeten nazoeken. Maar ruim meer dan 1000 euro.
Bij een C6 met een benzine V6 is het zeker waard om het te doen. Doorrijden met de lekkage is lijkt me geen optie.
Als je het zelf wilt doen, denk ik dat je moet zoeken naar instructies voor het vervangen van de nokkenassen.
Wat het precies gekost heeft zou ik even moeten nazoeken. Maar ruim meer dan 1000 euro.
Bij een C6 met een benzine V6 is het zeker waard om het te doen. Doorrijden met de lekkage is lijkt me geen optie.
Als je het zelf wilt doen, denk ik dat je moet zoeken naar instructies voor het vervangen van de nokkenassen.

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2017 22:54
Auto: Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267000
Kleur: Grijs
Eens! Gevoelsmatig zeker waard om te doen; inmiddels wel bijna 250k op de teller, waarvan de laatste 100k op lpg.. Dit heeft impact op de economische waarde van de auto, zeker als je het afzet tegen de reparatiekosten..
Begrijp ik uit jouw reactie dat heg bedrag iig onder de 2.000 euro was?Zijn bij jou ook distributie, waterpomp en klepstoters vervangen?
Dank en groet!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Begrijp ik uit jouw reactie dat heg bedrag iig onder de 2.000 euro was?Zijn bij jou ook distributie, waterpomp en klepstoters vervangen?
Dank en groet!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jul 2015 19:49
Auto: ph2 V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232.000
Kleur: Grijs
Locatie: Soest
Even opgezocht: net geen 1700 euro.
Distributie etc. was net 40k km eerder gedaan. Alleen een nieuwe distributieriem er op omdat ik het risico te groot vond om dezelfde riem opnieuw te gebruiken. En dat zijn de kosten niet. Geen nieuwe klepstoters.
Distributie etc. was net 40k km eerder gedaan. Alleen een nieuwe distributieriem er op omdat ik het risico te groot vond om dezelfde riem opnieuw te gebruiken. En dat zijn de kosten niet. Geen nieuwe klepstoters.

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2017 22:54
Auto: Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267000
Kleur: Grijs
Duidelijk! Dank voor alle moeite! Ik ga GJO binnenkort ook maar even bellen.. Volgens mij is hij nu op vakantie..par eXeMple schreef:Even opgezocht: net geen 1700 euro.
Distributie etc. was net 40k km eerder gedaan. Alleen een nieuwe distributieriem er op omdat ik het risico te groot vond om dezelfde riem opnieuw te gebruiken. En dat zijn de kosten niet. Geen nieuwe klepstoters.
Groet!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Klopt, komende week is hij nog met vakantie.
Wat is de status van je "groene monsters", wanneer zijn die voor het laatst vervangen?
En hoe is het met de inlaatnokkenas tandwielen, zijn die nog hermetisch dicht?
Daarvoor heeft GJO een reparatiemethode, eenvoudig te doen als de zaak toch open ligt.
Groet,
JW
Wat is de status van je "groene monsters", wanneer zijn die voor het laatst vervangen?
En hoe is het met de inlaatnokkenas tandwielen, zijn die nog hermetisch dicht?
Daarvoor heeft GJO een reparatiemethode, eenvoudig te doen als de zaak toch open ligt.
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2017 22:54
Auto: Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267000
Kleur: Grijs
Mod-edit: Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
Goeie vraag JW
. Ik ben 2e eigenaar van de C6, en heb er 100k km mee gereden. Afgelopen APK (mei 2019) heb ik 1 groen monster moeten laten vervangen. Is gebeurd in Centre C6, Aalsmeer. Onderdeel heb ik zelf helaas dus niet meer. Hoe lang ze er in totaal in gezeten hebben, weet ik dus ook niet.
Verder raak ik inmiddels van de olie in de drup
. Heb nl. sinds de C6 in mijn eigendom is, last van olielekkage (en hoorbare klepstoters bij koude start). Om de lekkage tegen te gaan heb ik inderdaad de inlaatnokkenas tandwielen moeten aanpakken (met de pakking van GJO), de twee plastic klepdeksels vernieuwd en deze week 2 aluminium klepdeksels opnieuw laten voorzien van nieuw pakking materiaal (C6 Centre Aalsmeer) en vervolgens gemonteerd.
Lekkage bij de klepdeksels is sinds deze week inmiddels verholpen. De distributieriem heb ik toentertijd na aankoop meteen vervangen. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik tóen alles in één keer gedaan (incl. klepstoters)
. Het blijkt nl dat nu alleen nog de nokkenasdeksels lekken. Het telkens vrij prepareren van alle onderdelen is een behoorlijke klus, zeker als een deel van de beperkte ruimte ook nog eens door LPG installatie onderdelen wordt ingenomen.
Ik heb met laten informeren dat de V6 motoren van de XM en Xantia (voorlopers van de ES9A motor) dergelijke mankementen ook al vertoonden. Onbegrijpelijk dat PSA niets met deze kennis heeft gedaan om deze motoren te versterken op deze zwakke punten. Dezelfde bron wist me te vertellen dat de kans groot is dat alle oliekwalen die ik reeds beschreven heb, zich na 150.000km wéér zullen voordoen. Houd je iig van de straat
.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
Goeie vraag JW

Verder raak ik inmiddels van de olie in de drup

Lekkage bij de klepdeksels is sinds deze week inmiddels verholpen. De distributieriem heb ik toentertijd na aankoop meteen vervangen. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik tóen alles in één keer gedaan (incl. klepstoters)

Ik heb met laten informeren dat de V6 motoren van de XM en Xantia (voorlopers van de ES9A motor) dergelijke mankementen ook al vertoonden. Onbegrijpelijk dat PSA niets met deze kennis heeft gedaan om deze motoren te versterken op deze zwakke punten. Dezelfde bron wist me te vertellen dat de kans groot is dat alle oliekwalen die ik reeds beschreven heb, zich na 150.000km wéér zullen voordoen. Houd je iig van de straat


C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jul 2015 19:49
Auto: ph2 V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232.000
Kleur: Grijs
Locatie: Soest
De grom bij koude start is een bekend verschijnsel. Doet mijn V6 ook. Als de nokkenassen toch los liggen dan is het wellicht niet zo veel werk om deze te vervangen. Anders zou ik hem lekken laten grommen.
De XM en de Xantia hebben geen groene monsters op de V6.
De XM en de Xantia hebben geen groene monsters op de V6.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, die "grom" is een bekend verschijnsel. En het kan verder geen kwaad.
Bij mij is het bijna weg als ik net olie ververst heb, zoals twee weken geleden weer het geval was.
Toen is er verse 5W30 INEO in gegaan, sindsdien loopt de motor ook weer mooier en rustiger en is er een betere interactie met de AM6 bak.
Mijn V6 heeft nu 275 kkm gelopen, en kent dit olie lek verschijnsel niet op de nokkenasdeksels.
Het is dus niet zo dat elke ES9 hier last van krijgt.
Groet,
JW
Bij mij is het bijna weg als ik net olie ververst heb, zoals twee weken geleden weer het geval was.
Toen is er verse 5W30 INEO in gegaan, sindsdien loopt de motor ook weer mooier en rustiger en is er een betere interactie met de AM6 bak.
Mijn V6 heeft nu 275 kkm gelopen, en kent dit olie lek verschijnsel niet op de nokkenasdeksels.
Het is dus niet zo dat elke ES9 hier last van krijgt.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jul 2015 19:49
Auto: ph2 V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232.000
Kleur: Grijs
Locatie: Soest
Jij hebt geen LPG toch JW?JW-C5 schreef: Mijn V6 heeft nu 275 kkm gelopen, en kent dit olie lek verschijnsel niet op de nokkenasdeksels.
Het is dus niet zo dat elke ES9 hier last van krijgt.
Ik heb me wel eens afgevraagd of het LPG-gerelateerd kan zijn. Verbranding van LPG is wat heter dan benzine heb ik begrepen. Mogelijk heeft dat er iets mee te maken.
Van JO hoorde ik dat de nokkenasdeksel lekkage bij veel V6'en optreedt. Ik zal hem eens vragen of het voornamelijk LPG auto's zijn.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, ik heb er geen LPG in zitten.
Ben benieuwd naar JO's reactie op deze vraag.
Ik zag in maart ook een C6 bij JO die deze behandeling onderging. Of die LPG had weet ik niet....
Voor de zekerheid is er toen nog even gekeken of mijn V6 daar ook last van had, dat bleek niet het geval
Groet,
JW
Ben benieuwd naar JO's reactie op deze vraag.
Ik zag in maart ook een C6 bij JO die deze behandeling onderging. Of die LPG had weet ik niet....
Voor de zekerheid is er toen nog even gekeken of mijn V6 daar ook last van had, dat bleek niet het geval

Groet,
JW