Auteur |
Bericht |
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Geflipte brandstofmeter
Mijn C5 heeft een brandstofmeter met kuren. Er zit nooit zo heel veel benzine in (20 liter als ik net getankt heb), omdat ik normaal gesproken op LPG rijd.
Echter ik zie soms de brandstofmeter met een noodgang naar beneden gaan (terwijl de auto op dat moment op LPG loopt), het brandstofalarmlampje gaat branden en de boordcomputer geeft de melding "Laag brandstofniveau"
Als ik echter de tankdop loshaal en dat klepje in de vulopening open duw en ik doe de dop er daarna terug op, heb ik weer een normale meting.
Is dit een probleem met de dop of hebben die vlotters kuren?
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
30 jul 2019 23:01 |
|
 |
Lucid
C5club Bikkel
Geregistreerd: 09 jun 2016 04:57 Berichten: 346 Woonplaats: Egmond Binnen
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Geflipte brandstofmeter
De computer houdt je verbruik bij, die denkt dat je gewoon benzine verbruikt. Dus loopt de meter omlaag. totdat hij weer een 0 meting doet, dan klopt de meter weer. Geen zorgen over maken dus. iets meer benzine er in helpt wel trouwens, geen meldingen dat je benzine op is enzo
|
30 jul 2019 23:13 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Geflipte brandstofmeter
Met een noodgang naar beneden lijkt mij (ook lpg rijder) niet normaal. Mogelijk een slecht contact of stukke vlotter. Maar gezien de brandstof is dat toch niet zo'n drama? Of meet je tankmeter normaal gesproken ook lpg?
|
30 jul 2019 23:18 |
|
 |
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Geflipte brandstofmeter
@c5jan
De brandstofmeter meet geen LPG (dat deden de oude Vialle verdamperinstallatie in mijn Mondeo en een Escort wel), maar je start altijd op benzine (dus je verbruikt benzine), ik vind het dan wel fijn om te weten hoeveel benzine er nog echt in zit. Bij die verdamperinstallaties kon je als je met de keuzeknop speelde (heel vaak en snel achter elkaar indrukken) op gas starten.
Dit lijkt mij bij een gasinjectiesysteem onmogelijk.
En ik vind het ook vreemd dat als ik de tankdop losmaak en hem dan terug doe ik weer wel een normale meting heb. Alsof de vlotter vacuum getrokken wordt. En door de tankdop te verwijderen er weer lucht bij kan en die vlotter weer normaal gaat doen. Als ik dat niet doe en ik heb de motor al een paar keer stilgelegd en start weer heb ik nog steeds de foute meting.
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
31 jul 2019 09:49 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Geflipte brandstofmeter
Er zit meen ik een reedcontact in de tankdop die dit gedrag verklaart. De meting wordt uitgevoerd na zoveel rijcycli of bij tanken. Bij de ph2 is het alleen nog het aantal rijcycli.
De tank moet min of meer vacuüm zijn, dit ivm de dampafzuiging, dat is normaal.
|
31 jul 2019 09:58 |
|
 |
MartijnC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 06 mei 2015 19:20 Berichten: 251
Auto: C5 2.0i16V Comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 93.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Geflipte brandstofmeter
Ik ben er onlangs achter gekomen dat ik een relais heb die een signaaldraad van de tank meter onderbreekt, of in ieder geval er iets mee doet. Dat heeft een poos niet goed gewerkt, tot de brandstof meter helemaal niets meer deed. Stekker op de pomp maakte geen goed contact meer. (Daar zit dat relais ook) nu merk ik na reparatie dat na elke keer starten de brandstof meter netjes gereset wordt en de werkelijke inhoud van de tank laat zien. Hij loopt wel weer terug, ook tijdens rijden op gas. Dus misschien even onder de achterbank kijken, daar zit dat relais, aan de 12 volt voeding van de pomp geknupt.
|
31 jul 2019 19:52 |
|
 |
Bart-Peugeot
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41 Berichten: 323 Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Naar boven
|
 Re: Geflipte brandstofmeter
Dat relais noemen ze een tankfopper.
Worden toegepast om de brandstofmeter na iedere start te resetten.
In mijn beide 307 zat zit deze ook. Werkt voor geen meter.
Ik laat het maar zo.
_________________ Mijn zwager had wel een C5. Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
|
08 aug 2019 00:54 |
|
 |
|