C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
De auto is afgekeurd, ondat de stofhoes van het stuur niet vast zit. Het gaat om de harmonicavormige rubberen hoes rechts onder, die om de stang zit die naar het wiel rechtsvoor loopt.
De garage wil een compleet nieuwe unit verkopen, terwijl de stofhoes nog goed is. Kosten €250,-, terwijl het slechts gaat om het vastklemmen van de stofhoes.

In het verleden is deze hoes regelamtig met een tywrap vast gezet. De hoes schuift er echter steeds vanaf.
Weet iemand een betere manier om de stofhoes vast te zetten zodat de stofhoes niet steeds los schiet?

Bijkomende vraag is het slangetje dat op de hoes wordt aangesloten. Ik krijg de aansluiting van de hoes met geen mogelijkheid in het slangetje. Is er een handigheid om de verbinding te maken?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ik vermoed dat het de hoes op het stuurhuis is .
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Vermoedelijk gaat het om deze hoes.
Normaal zitten ze vast met metalen klembanden, maar omdat je er heel moeilijk bij komt met het suurhuis onder de auto, worden ze vaak met een ty-wrap vast gezet.
De hoes heeft aan de binnenzijde een rand die precies in een groef moet vallen in het stuurhuis.
Dit moet de hoes op zijn plek houden, echter door de Jaren heen wordt de hoes hard en zit dan niet lekker meer. Een nieuwe hoes is soepeler en blijft met een ty-wrap beter op zijn plek.
Zeg maar André
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
De afbeelding die André laat zien is inderdaad de hoes die ik bedoel. Als dit een stuurhoes is, dan kan ik de vraag van Willy beamen.

Ik zie dat er ringen bij afgebeeld zijn zie je kunt aanknijpen. Hoe je ze moet aanknippen is mij een raadsel, want er is ter plaatse onvoldoende plek voor. Of is er speciaal gereedschap voor?
Zelf dacht ik aan een slangenklem met een wormel. Door het uiteinde eraf knippen verwacht ik dat deze deelbaar wordt en dan kan je hem met een dopsleutel vast zetten.

Hoe krijg ik het slangetje over het pijpje, dat op de foto rechtsboven op de hoes zit?
Grof geweld of door warm maken van het slangetje?
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Is deze stuurhoes eenvoudig te vervangen?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
als je de stuurkogel los maakt en wegneemt.
in de plaats van de klemmen kan je colsonbandje (kabelbinders) gebruiken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Mocht je hem vervangen, tel dan het aantal omwentelingen van de stuurkogel bij het er uit draaien....
En zelfs dan moet je na het terug draaien officieel even langs een uitlijner.

Het slangetje zou je met een beetje vet/Vaseline er zo op moeten kunnen drukken, maar ook dan kan bij een oudere hoes moeilijker gaan.
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat je daarna langs de uitlijner moet gaan, kan ik beamen.

GJO heeft bij mij een keer een stuurkogel vervangen. We hebben toen heel zorgvuldig de maat genomen, de nieuwe op precies dezelfde maat terug gezet.

Maar bij het uitlijnen bleek de afwijking toch aanzienlijk te zijn, goed dat we dat toen gedaan, en vervolgens gecorrigeerd hebben,

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Voordat ik rigoreuse maatregelen zou nemen eerst op onderzoek geweest.
Na vele malen de stofhoes bekeken te hebben, verwacht ik dat hij nog enige tijd mee kan.
De garages in de omgeving geven allemaal aan dat volledig vervangen van de hoes de enige oplossing is, vanwege de klem. Natuurlijk zit daar weer een behoorlijk prijskaartje aan vast die richting de €250,- gaat. Naar mijn idee de grootste onzin en dus op zoek gegaan naar een bruikbare slangklem.

Toen de oplossing gezocht om hem vast te zetten. Eis is een stevige verbinding. Een ty-wrap heeft meermalen uitgewezen onvoldoende te zijn. Uiteindelijk bij de Gamma een deelbare slangenklem (IVC Air slangklem aluminium Ø 50-165 mm) gevonden met wormwiel, welke normaliter voor het sanitair wordt gebruikt. Van aluminimum, dus roest niet door. De overlengte bepaald en afgeknipt. Resultaat een oplossing voor nog geen €3,-.

Vandaag bij de dame rustig op de grond gelegen om met veel geduld het klusje te klaren. Gelukkig heb ik een flexibele schroevedraaier voor bitjes en met ratel. Daarbij heeft is hij lang genoeg om vanuit de richting van en bovenlangs de aandrijfhoes het wormwiel vast te kunnen draaien.

Om de klus te klaren verschillende standen van de voorwielen geprobeerd en ik kom er achter dat de wielen het beste recht vooruit kunnen staan om de rechter ashoes vast te zetten. Volledige uitslag naar rechts zorgt ervoor dat het harmonica volledig wordt ingedrukt, waardoor te weinig ruimte over is om fatsoenlijk te werken. Volledige uitslag naar links trekt de harmonica van de ashoes volledig uit, waardoor deze onder spanning aangebracht moet worden. Wielen dus recht vooruit geeft de beste uitgangspositie. Het voorwiel verwijderd voor meer bewegingsruimte en zicht.

Na veel gepuzzel de makkelijkste manier gevonden. Indien nodig kan het geheel ook weer eenvoudig losgemaakt worden.
Eens kijken of deze oplossing APK-waardig vinden.
Plaats reactie