Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Bikkel


Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
Een vriend van mij heeft een C5 van 2007 2.0 benzine (LPG) heeft nu ongeveer 240k gelopen
Zo'n 2000 km geleden is de koppeling vervangen en nu sinds een paar dagen wil hij slecht in de achteruit. En bij gewoon rijden schokt de motor soms en schiet hij uit de versnelling.
Bv. Bij een hobbel schiet hij uit de versnelling, maar ook als je de versnellingspook licht aanraakt wil hij uit de versnelling schieten.
Waar zou dit aan liggen, de kabels? of bijvoorbeeld bakolie?
Zo'n 2000 km geleden is de koppeling vervangen en nu sinds een paar dagen wil hij slecht in de achteruit. En bij gewoon rijden schokt de motor soms en schiet hij uit de versnelling.
Bv. Bij een hobbel schiet hij uit de versnelling, maar ook als je de versnellingspook licht aanraakt wil hij uit de versnelling schieten.
Waar zou dit aan liggen, de kabels? of bijvoorbeeld bakolie?

C5club extreme Fan


Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
Uit versnelling schieten heeft meerdere oorzaken met dit tot gevolg, kabels kunnen verkeerd zitten, sinchromesh kan versleten zijn , en ook met verkeerde olie kan dat gebeuren icm ver versleten sinchromesh.
ook bij stang bediende bakken een versleten motorophanging kan dit geven, bij kabelbediende bakken normaal niet, maar als een kabelmantel niet goed zit ook...
dus onderzoeken waar het fout gaat, ik neem aan dat je juiste kwaliteit olie hebt gebruikt, zo niet dan is dat al een eerste verdachte, verder zie na hoe de kabels zitten heeft de mantel speling dan....
ook verkeerde routing van de kabels kan leiden tot verkeerde beweging op bak met gevolg uit versnelling springen. (dit zijn weliswaar algemeenheden niet C5 specifiek maar het kan je op weg helpen)
ook bij stang bediende bakken een versleten motorophanging kan dit geven, bij kabelbediende bakken normaal niet, maar als een kabelmantel niet goed zit ook...
dus onderzoeken waar het fout gaat, ik neem aan dat je juiste kwaliteit olie hebt gebruikt, zo niet dan is dat al een eerste verdachte, verder zie na hoe de kabels zitten heeft de mantel speling dan....
ook verkeerde routing van de kabels kan leiden tot verkeerde beweging op bak met gevolg uit versnelling springen. (dit zijn weliswaar algemeenheden niet C5 specifiek maar het kan je op weg helpen)
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
hierbij kan het als er een motorsteun stuk is.bij kabelbediende bakken normaal niet
bij het slecht in achteruit komt in veel gevallen voor als de koppeling slecht is.
ik denk is beter iemand laten naar kijken die er verstand van heeft.

C5club Bikkel


Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
Oh nog 1 ding wat vrij typisch is voor het probleem (naar wat ik tot nu toe zelf heb kunnen lezen) de motor is ook een paar keer uitgevallen, en bij het schokken valt de toerenteller naar 0
Ook heeft hij geen problemen in de 2e en 4e versnelling, maar wel in de 1e 3e en 5e
Ook heeft hij geen problemen in de 2e en 4e versnelling, maar wel in de 1e 3e en 5e

C5club extreme Fan


Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
Tijd voor een gedegen onderzoek door iemand met kennis van zaken dus.... Het kan veel zijn maar op afstand zonder enig plaatje kunnen wij niets zinnigs zeggen behalve algemeenheden.
Dus rijd met t ding naar iemand die kennis ter zaken heeft en laat die t zeggen.
Motor hoort ook niet zomaar uit te vallen, dus er is meer aan de hand.
Dus rijd met t ding naar iemand die kennis ter zaken heeft en laat die t zeggen.
Motor hoort ook niet zomaar uit te vallen, dus er is meer aan de hand.

C5club Bikkel


Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
Ok, hij staat bij een monteur, tot nu toe al gevonden waarom de motor soms uitvalt.
Bij de koppeling was de krukassensor kapot geslagen, en blijkbaar heeft de draad ook een tik gehad. Want die had een kabelbreuk. en bij schudden viel die soms uit.
Bij de koppeling was de krukassensor kapot geslagen, en blijkbaar heeft de draad ook een tik gehad. Want die had een kabelbreuk. en bij schudden viel die soms uit.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Eerst een paar vragen die helpen bij de diagnose.
Springt hij uit alle versnellingen of alleen bepaalde?
Het is ontstaan na het vervangen van de koppeling?
Moeilijk in de achteruit is dat vanwege kraken of vanwege het niet I geschakeld krijgen?
Verdacht zijn (ivm vervangen koppeling) afstelling en routing van de kabels.
Ook motorsteunen kunnen meespelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Springt hij uit alle versnellingen of alleen bepaalde?
Het is ontstaan na het vervangen van de koppeling?
Moeilijk in de achteruit is dat vanwege kraken of vanwege het niet I geschakeld krijgen?
Verdacht zijn (ivm vervangen koppeling) afstelling en routing van de kabels.
Ook motorsteunen kunnen meespelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Bikkel


Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
Hij wil niet lekker in zijn achteruit.
Hij schiet alleen uit de 1, 3 en 5.
Klopt dit is begonnen na de koppelingswissel. Het meest logisch lijkt dat dit aan de afstelling ligt. Maar eerst maar even kijken.
Hij schiet alleen uit de 1, 3 en 5.
Klopt dit is begonnen na de koppelingswissel. Het meest logisch lijkt dat dit aan de afstelling ligt. Maar eerst maar even kijken.