C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Lambdasondes

Bericht door Dumnoz »

Welke lambda sondes horen in mijn auto?

Als je op het internet kijkt zijn er zoveel prijzen en soorten.

Zijn de voorste en achterste gelijk?

Kan een goedkopere volstaan of zijn duurdere echt beter ( of alleen voor hun portemonnee :lol: )

Groet
Harry
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door BJG »

Mag ik vragen waarom je ze wilt vervangen?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Lambdasondes

Bericht door Dumnoz »

Mijn kat is waarschijnlijk opgebrand, en ik dacht dat het misschien dan beter is om ook de lambda sondes te vervangen.
Of is zoiets niet nodig?
Volgens mij werken ze wel, geven in de Lexia genoeg waardes aan ;)


Groet
Harry
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door BJG »

Dan zou ik het in eerste instantie niet doen.

De lambdasondes voor en na de kat zijn hetzelfde. De kabellengte niet. Daarmee moet je rekening houden als je ze toch besluit te vervangen. Solderen van de kabel is geen goed idee omdat de sonde de referentiezuurtsof via de kabel binnenkrijgt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Lambdasondes

Bericht door Dumnoz »

Ok bedankt BJG

Laat ik ze eerst zitten.

En wat een prijsverschil zit er in katalysatoren en lambda sondes.
Hoeveel kwaliteit verschil zit er dan in?

Groet
Harry
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Lambdasondes

Bericht door paul mes »

BJG heb jij dan exotische sensors steken en een zuurstofgenerator in de auto?

Standaard 4 draads lambda sensoren hebben alleen koperdraad naar de sensor lopen, hier zit een verwarming op en een meetsignaal, advies van niet solderen is van een andere aard, nl de weerstand, en we praten over hele kleine variaties in het signaal waarop geregeld wordt, soldeerverbindingen in auto's zijn sterk aan veroudering onderhevig (zeker in extremen waar een lambdasensor zich bevindt) en dus een bron van storingen....
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door BJG »

Jouw versie klopt niet.
Een lambdasonde is een zuurstof sensor.
De conventionele (niet breedband) lambdasonde (zoals de TS heeft) meet met een zirconium meetcel het verschil in zuurstof tussen binnen en buiten de uitlaat. Inderdaad de referentie is via de kabel.
Hoe groter het verschil hoe hoger de afgegeven spanning.
Verder loopt er geen stroom door de signaaldraad dus is een beetje weerstand niet zo erg, dus zeker niet de hoofdreden waarom solderen niet gaat werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door c5jan »

Solderingen kunnen niet tegen langdurige verhitting in combinatie met trillingen, is denk ik waar Paul op doelt.
Dat is een eigenschap van soldeer waar je weinig aan kunt veranderen, behalve een ander materiaal gebruiken dan tin-legeringen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door BJG »

Ja allemaal waar, alleen speelt dit hier niet in hoofdzaak.
De opmerking over exotische sensors en zuurstof generator doet vermoeden dat hij het in de basis niet helemaal begrijpt.
Ik kom dit soort dingen af en toe tegen wanneer universele sondes zonder stekker worden gemonteerd. De universele sensor krijgt dan de schuld, terwijl dat niet het probkeem is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Lambdasondes

Bericht door paul mes »

sensors die binnen en buiten vergelijken, ok dat kan, maar das op de sensor, nooit op een geisoleerde draad, het is wat C5jan zegt en de weergegeven waarden zijn kleine spanningen, om een spanning te meten moet er een stroom lopen, ook al is die maar 1 mA, bij de spanningen die een lambdasensor afgeeft zijn het zeer kleine waarden en een beetje weerstand geeft een foute waarde door aan de computer waardoor je emissie niet correct is.
Maar vergelijk sensoren ken ik niet, wel verwarmde! (ik zeg dus niet dat ze bestaan, ook niet dat ze niet bestaan)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door BJG »

Iedere lambdasonde (ook de breedband) werkt op deze manier (zuurstof verschil meten). En dat gebeurt echt via de bedrading.

De verwarming is alleen om het element op te warmen. Motormanagement stuurt deze PWM aan indien nodig. Een te koud meetelement geeft geen spanning af. Elektrisch gezien gedraagt het element zich dan als breuk. Daarom zet het motormanagement 450 mV (lambda 1) op de draad om in open loop te kunnen draaien totdat de sensor zelf spanning afgeeft. De stroom die door de signaal draad loopt ligt ver onder 1 mA.

De breedband sonde is iets complexer maar daar hebben we het hier niet over.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door c5jan »

paul mes schreef:bij de spanningen die een lambdasensor afgeeft zijn het zeer kleine waarden en een beetje weerstand geeft een foute waarde door aan de computer waardoor je emissie niet correct is.
Gelukkig staat de wet van Ohm hier aan onze zijde; omdat er vrijwel geen stroom loopt speelt de overigens toch al verwaarloosbaar lage weerstand van een soldering geen rol van betekenis.

Hoogfrequent radiotechniek zit ook vol met solderingen en werkt met nog veel lagere spanningen, in de orde van microvolts.
Juist bij grotere stroomsterkten speelt overgangsweerstand een rol, maar die elimineer je juist door solderingen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lambdasondes

Bericht door BJG »

Geheel eens, weerstand speelt hier geen rol.

Het niet mogen solderen van de lambdasonde zit dus in een andere hoek. En dat is de referentie zuurstof die via de kabel binnenkomt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie