Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2018 19:05
Auto: C5 Break 2.0 16v Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 266000
Kleur: zilvergrijs
Hallo mede-laagvliegers,
sinds vanmorgen hoorde ik bij kuilen in de weg een metalige 'klonk' vanuit de bodem, achter.
Mijn eerste gedachte was een loszittende uitlaat dus naar dealer.
Daar wilden ze (ondanks dat ik daar specifiek een afspraak voor had gemaakt) de auto niet op de brug zetten maar ging de monteur even liggend met zaklamp snel onder de achterzijde kijken.
Uitlaat bleek niet (te) los en stabilisatiestangen hadden enigszins speling maar leek hem niet de oorzaak.
Ik 'mocht' weer gaan...
Dit is al de derde keer dat we een afspraak maken en er niet of nauwelijks word gecontroleerd, een testrit is helemaal uitgesloten.
Naast het feit dat we maar op zoek gaan naar een andere garage, zou iemand hier weten waar het aan zou kunnen liggen?
Bij voorbaat dank en fijne avond
sinds vanmorgen hoorde ik bij kuilen in de weg een metalige 'klonk' vanuit de bodem, achter.
Mijn eerste gedachte was een loszittende uitlaat dus naar dealer.
Daar wilden ze (ondanks dat ik daar specifiek een afspraak voor had gemaakt) de auto niet op de brug zetten maar ging de monteur even liggend met zaklamp snel onder de achterzijde kijken.
Uitlaat bleek niet (te) los en stabilisatiestangen hadden enigszins speling maar leek hem niet de oorzaak.
Ik 'mocht' weer gaan...
Dit is al de derde keer dat we een afspraak maken en er niet of nauwelijks word gecontroleerd, een testrit is helemaal uitgesloten.
Naast het feit dat we maar op zoek gaan naar een andere garage, zou iemand hier weten waar het aan zou kunnen liggen?
Bij voorbaat dank en fijne avond
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
ADALS .....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Als je aangeeft wat je woonplaats is is er vast wel iemand die een garage kan aanbevelen.
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
is er roest te zien aan het scharnier van de draagarm.
als je achteraan de wagen gaat staan staan de wielen er nog recht.
hoe is de banden slijtage.
als je achteraan de wagen gaat staan staan de wielen er nog recht.
hoe is de banden slijtage.

V.I.P.


Berichten: 1853
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
Patricia woont in Friesland zover ik weet.cieterman schreef:Als je aangeeft wat je woonplaats is is er vast wel iemand die een garage kan aanbevelen.
Groeten, Cieterman![]()
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Te jong voor garage80, denk ik. Leeuwarden is ook wel een eindje weg voor ts.

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2018 19:05
Auto: C5 Break 2.0 16v Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 266000
Kleur: zilvergrijs
Hi iedereen,
we wonen in Drachten, Menno wat is ADALS?
Ik ga morgen bij goed daglicht kijken naar de stand van de wielen, goede tip, dank!
eerst dacht ik dat het een hitteschild was maar het rammelt niet (voortdurend) maar geeft een 'los onderdeel' geluid direct na een kuil, duidelijk links achter.
Wat ik ook had drie dagen geleden, was dat de auto uit Sport modus genomen (van A28 naar B-weg) ipv soepeler even heel hard/bonkerig reed, alsof de lacht uit de banden was gelopen. Na zo'n kilometer was dat over. Maar niet meer sportstand doen (teveel voor het oude systeem)?
Ik ga morgen in de buurt kijken wie hem ten minste op de brug wil bekijken, dat is prioriteit 1.
Dank allen, ik laat meer horen als ik meer weet over de oorzaak.
we wonen in Drachten, Menno wat is ADALS?
Ik ga morgen bij goed daglicht kijken naar de stand van de wielen, goede tip, dank!
eerst dacht ik dat het een hitteschild was maar het rammelt niet (voortdurend) maar geeft een 'los onderdeel' geluid direct na een kuil, duidelijk links achter.
Wat ik ook had drie dagen geleden, was dat de auto uit Sport modus genomen (van A28 naar B-weg) ipv soepeler even heel hard/bonkerig reed, alsof de lacht uit de banden was gelopen. Na zo'n kilometer was dat over. Maar niet meer sportstand doen (teveel voor het oude systeem)?
Ik ga morgen in de buurt kijken wie hem ten minste op de brug wil bekijken, dat is prioriteit 1.
Dank allen, ik laat meer horen als ik meer weet over de oorzaak.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
ADALs = Achterste DraagArmLagers, de lagers waaroverheen de achterste draagarmen draaien tijdens in- en uitveren.
Als de wielen achter overdreven zó staan...: /---\ ... dan is dat ook een veeg teken.
Andere symptomen van versleten ADALs zijn slecht weggedrag, scheefstaand stuurwiel bij rechtdoor rijden.
En die garage van je.... ik zou er voortaan wegblijven. Zelfs mijn merkloze dorpsgarage kende de symptomen van versleten lagers bij mijn toenmalige C5, en als de dealer dat al niet eens controleert....
Als de wielen achter overdreven zó staan...: /---\ ... dan is dat ook een veeg teken.
Andere symptomen van versleten ADALs zijn slecht weggedrag, scheefstaand stuurwiel bij rechtdoor rijden.
En die garage van je.... ik zou er voortaan wegblijven. Zelfs mijn merkloze dorpsgarage kende de symptomen van versleten lagers bij mijn toenmalige C5, en als de dealer dat al niet eens controleert....
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Klopt. Maar voordat de wielen zo zichtbaar scheef staan is er wel meer aan de hand dan de incidentele klonk.
Een onderzoek door iemand die er wel zin in heeft is geboden.
Een onderzoek door iemand die er wel zin in heeft is geboden.
Berichten: 6199
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Apeldoorn
De ADALS kunnen echt al jaren vervelend doen, voordat ze echt voor scheefstand gaan zorgen of definitief de geest geven. Ook is er niet altijd versmering te zien aan de buitenkant. Afgelopen najaar heb ik de ADALS van mijn dame zelf vervangen en deze gaven ook vaak de vervelende "klonk".
Er was niets aan de buitenzijde te ontdekken en ook zeker nog geen vreemd stuurgedrag of anderszins.
Bij demontage bleek de baan waarin de tonnen lopen volledig voorzien te zijn van "holletjes" waar de tonnen van het lager in bleven rusten. De klonk werd veroorzaakt bij grotere veerwegen wanneer de tonnetjes dan een holletje door draaiden.
Dus heb je een klonk: ADALS vervangen, dat is altijd de oorzaak. de tonnen in het lager zijn dan nog niet aan gruis gedraaid maar de binnenring van het lager, die de belasting draagt, is dan al wel volledig ingelopen/uitgesleten.
Er was niets aan de buitenzijde te ontdekken en ook zeker nog geen vreemd stuurgedrag of anderszins.
Bij demontage bleek de baan waarin de tonnen lopen volledig voorzien te zijn van "holletjes" waar de tonnen van het lager in bleven rusten. De klonk werd veroorzaakt bij grotere veerwegen wanneer de tonnetjes dan een holletje door draaiden.
Dus heb je een klonk: ADALS vervangen, dat is altijd de oorzaak. de tonnen in het lager zijn dan nog niet aan gruis gedraaid maar de binnenring van het lager, die de belasting draagt, is dan al wel volledig ingelopen/uitgesleten.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik heb van 3 slopers de adals uit mekaar genomen en telkens waren de loopringen ingeslagen door de kogels ook de kogels waren niet rond meer.
vroeger werden de vrachtwagens Fiat vervoerd langs het spoor , telkens ze hier toegekomen waren waren de wiellagers stuk , door het gebonk op het spoor.
nadien werden steunen onder de assen geplaatst.
vroeger werden de vrachtwagens Fiat vervoerd langs het spoor , telkens ze hier toegekomen waren waren de wiellagers stuk , door het gebonk op het spoor.
nadien werden steunen onder de assen geplaatst.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Wat ik ooit gehoord heb: hetzelfde met de oude Skoda's (105/120/130 etc). Daar draaiden ze naar verluid de (afstelbare) wiellagers zo vast dat schade niet meer zo snel optrad. De importeur moest de lagers los stellen.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Dit is een bekend fenomeen, ook wel brinelling genoemd.willy4 schreef:ik heb van 3 slopers de adals uit mekaar genomen en telkens waren de loopringen ingeslagen door de kogels ook de kogels waren niet rond meer.
vroeger werden de vrachtwagens Fiat vervoerd langs het spoor , telkens ze hier toegekomen waren waren de wiellagers stuk , door het gebonk op het spoor.
nadien werden steunen onder de assen geplaatst.
Citroen 2cv6 spécial 1986

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2018 19:05
Auto: C5 Break 2.0 16v Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 266000
Kleur: zilvergrijs
Hallo allemaal,
het mysterie is opgelost; vandaag nieuwe garage gevonden waar ze de auto meteen geheel hebben uitgelezen en visueel geïnspecteerd, free of charge.
Wat bleek; links achter was een kabelboom-steunbeugel die boven/rond de draagarm zit losgekomen; bout doorgeroest.
Ze hebben nieuw schroefdraad getapt en de beugel weer stevig bevestigd.
De harmonica-hoes daaronder was nog niet beschadigd, de remleiding ook niet maar wel uit z'n steun getikt en rammelde eveneens in het luchtledige...
Dat had op den duur "vervelend" kunnen worden, aldus het droge commentaar van de zeer nauwkeurig en rustig werkende monteur.
Dus we zijn blij; auto op tijd gered van mogelijke problemen en een adres gevonden waar ze wel respect hebben voor oude auto's.
Omdat wij wel respect hebben voor anderen noem ik hier niet de garages, daar draaide onze post ook niet om.
Heel fijn dat jullie allemaal meedenken en we gaan de lagers van de draagarmen voor de zekerheid ook laten controleren (al bleek alles bij de uitgebreide testen vandaag verder in orde).
Fijne avond en een goed weekeinde gewenst
het mysterie is opgelost; vandaag nieuwe garage gevonden waar ze de auto meteen geheel hebben uitgelezen en visueel geïnspecteerd, free of charge.
Wat bleek; links achter was een kabelboom-steunbeugel die boven/rond de draagarm zit losgekomen; bout doorgeroest.
Ze hebben nieuw schroefdraad getapt en de beugel weer stevig bevestigd.
De harmonica-hoes daaronder was nog niet beschadigd, de remleiding ook niet maar wel uit z'n steun getikt en rammelde eveneens in het luchtledige...
Dat had op den duur "vervelend" kunnen worden, aldus het droge commentaar van de zeer nauwkeurig en rustig werkende monteur.
Dus we zijn blij; auto op tijd gered van mogelijke problemen en een adres gevonden waar ze wel respect hebben voor oude auto's.
Omdat wij wel respect hebben voor anderen noem ik hier niet de garages, daar draaide onze post ook niet om.
Heel fijn dat jullie allemaal meedenken en we gaan de lagers van de draagarmen voor de zekerheid ook laten controleren (al bleek alles bij de uitgebreide testen vandaag verder in orde).
Fijne avond en een goed weekeinde gewenst
