C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jul 2016 11:13
Auto: citroen c5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 138.000
Kleur: blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Dag Citroenliefhebbers,

Kreeg zojuist een terwijl ik in mijn C5 break phase 1 reed een melding van een storing met de uitlaatgassen.
Motor lampje en SERVICE lampje op dashboard gingen branden.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Is dit reden tot paniek of kan ik rustig een afspraak met de garage maken?
groet,
Job Boersma
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dat valt niet naar eer en geweten te zeggen zonder de storingscodes te hebben uitgelezen.

Als de auto verder nog precies zo rijd als eerst (en dat was goed) dan valt het mogelijk in de categorie 'geen stress'.
Als de auto slecht loopt of gaat schokken en schudden dan is het tijd voor adequaat ingrijpen.

Als je iemand in de buurt hebt die codes kan uitlezen dan kan dat ook een goede indicatie geven voor wat er loos is. Maar het zsm uitlezen, in eigen beheer of bij een garage, is altijd aan te bevelen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jul 2016 11:13
Auto: citroen c5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 138.000
Kleur: blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Heel erg bedankt!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2019 16:54
Auto: C5 2.0i 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 185000
Kleur: zilvergrijs
C5club Newbie
C5club Newbie
Dat probleem heb ik ook gehad, en na ruim een jaar zoeken opgelost.
Ik heb de storings melding gewist met een eenvoudig OBD apparaat. Maar deze kwam telkens terug, na 250, 1200 of 3000 km, afhankelijk van veel stad of lange afstanden rijden. Mijn eerste gedachte was defecte lambda sonde. Was geen probleem. Daarna katalisator. Bleek ook geen probleem. Toen kwam er afwisselend met uitlaat storing de melding "circuitspanning injector 4 te laag." Doorgemeten, weer geen probleem gevonden. Uiteindelijk er achter gekomen dat de bobine de schuldige was, doordat een deskundige vond dat de motor niet helemaal regelmatig liep. Dit is te constateren door de hand voor de uitlaat te houden om te voelen of de gasstroom continu is. Er bleek telkens een heel korte onderbreking te zijn. De bobine is niet goed door te meten. Ik kon een bobine set lenen, heb die erop gezet en weg onregelmatigheid in de uitlaatgas stroom. De leen bobine heb ik er op gelaten. Resultaat: merkbaar mooier lopen, vlot starten bij koude motor, lager stationair toerental, einde storingsmeldingen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
ab
Plaats reactie