de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Auteur |
Bericht |
bolleman
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 dec 2018 10:23 Berichten: 20
Auto: berline 2.0 difference2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 250000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Na een paar dagen in mijn "nieuwe" C5 gereden te hebben, vallen een paar dingetjes op:
De regensensor: grijpt niet uit zichzelf in bij regen maar pas als ik zelf de wisser aanzet. Dan gaat de automaat zich ermee bemoeien en zwiept die de wisser in gevarieerde snelheden over de ruit. Geen enkele logica in te ontdekken..Wel gaat het raam automatisch dicht terwijl ik net mijn peuk naar buiten wil aftikken...
De handel van de richtingaanwijzer gaat niet helemaal lekker. Naar links aangeven, dus handel naar beneden, werkt nu niet meer. 3 keer knipperen en dan valt hij uit. Na stevig doorduwen werkt het dan wel weer. Is dit een bekend mechanisch probleem en moet er dan een andere bedieningshandel gemonteerd worden?
Het derde euvel is ernstiger en dat is dat het remmen niet correct gaat. Bij remmen gaat het stuur met een rukje naar links en lijkt het of de auto weg wil glijden, eerst naar links en dan naar rechts, moeilijk precies uit te leggen. Het lijkt alsof een rem aan een kant pas later aangrijpt of minder sterk remt. Het is zowel bij langzaam als snel rijden, maar vooral op hogere snelheid is het eng. Remschijven en blokken zijn voldoende op dikte. Ik hoop nog deze week ergens terecht te kunnen voor een diagnose/reparatie.
Ik lees op het forum wel meer van dit soort klachten en dan wordt ook gewezen op de mogelijkheid van speling in de wielophanging. Dat zou ook goed kunnen al merk ik verder niets van speling, gerammel o.i.d.
|
01 jan 2019 21:56 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 de eerste ritjes en een paar dingetjes..
De ruitenwisser zelf aanzetten is geen euvel, dat hoort zo ..... De knipper is de Com2000 , zie faq  , of nieuwe plaatsen.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
01 jan 2019 22:17 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
De regensensor moet je inderdaad altijd eerst activeren daarna werkt hij automatisch. Als hij niet goed reageert : check en/of schoonmaak je wisserbladen en ruit.
Het niet goed werken van de richtingaanwijzer staak ligt hoogstwaarschijnlijk aan de Com2000. Dat is de stuurkolomschakelaar unit die allerlei functies regelt. Gebruik de zoekfunctie maar eens op com2000.
Zoekerig rijgedrag bij remmen. Check of de remklauw vrij "zweeft" op de geleidepennen. Indien de remmen gelijktijdig en met evenveel kracht aangrijpen ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de voorwielophanging. Met als eerste verdachte de : draagarmrubbers (achterste). Tweede verdachte : fusee
Succes
|
01 jan 2019 22:26 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Of stuurkogel, of draagarmblokken voor. Meestal staat het stuur scheef als de achterdraagarmlagers stuk zijn. Maar een diagnose is nauwkeuriger. Dit door iemand die begrijpt dat het veersysteem drukloos moet zijn om te voelen of er ergens speling is.
|
01 jan 2019 23:16 |
|
 |
bolleman
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 dec 2018 10:23 Berichten: 20
Auto: berline 2.0 difference2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 250000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
De ruitenwissers zelf aanzetten....haha..wie had dat gedacht..Verder is de ruit schoon en als nieuw ( een keer vervangen denk ik) en de wissers weet ik niet. Wissen wel goed.
De Com2000 demonteren en de sleepcontacten reinigen..oef...Ik heb wel enige ervaring met prutsen, in mijn geval voornamelijk aan platenspelers, dus ja...ga ik even een nachtje over slapen. Aanvulling op de aanwijzingen: De contacten reinigen met alcohol en een fiberpen borsteltje. Daarna wel weer een contactsmeermiddel aanbrengen anders zijn ze binnen de kortste keren weer stuk.
Heeft iemand hier dit klusje al eens gedaan?
Voor de remmen heb ik vrijdag een afspraak. De monteur vermoedde de zelfde dingen als die hierboven genoemd zijn. Ervaring met C5 genoeg.
Dank jullie voor de reply!
|
02 jan 2019 11:08 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Als de ruit boven de sensor maar goed wordt gewist....da's belangrijk voor de werking. Als daar een waas op blijft,..wist ze als een malle.
De com demonteren en monteren is niet lastig hoor. Belangrijk is het afkoppelen van de boordspanni g vanwege de airbag. Een com schoonmaken is vaak een tijdelijke fix. Maar vervangen is duur.
|
02 jan 2019 11:46 |
|
 |
bolleman
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 dec 2018 10:23 Berichten: 20
Auto: berline 2.0 difference2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 250000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Met het afkoppelen van de boordspanning bedoel je de accu losnemen neem ik aan?
|
02 jan 2019 11:50 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Ja.
|
02 jan 2019 11:54 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
bolleman schreef: De ruitenwissers zelf aanzetten....haha..wie had dat gedacht...…. Daar heeft de constructeur aan gedacht, gelukkig maar. Daarmee voorkomt hij dat een vastgevroren ruitenwisser vanzelf gaat bewegen Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 jan 2019 12:12 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Zo heb ik het ook begrepen maar wat ik altijd zo vreemd vind is dat ik me niet kan voorstellen dat er iemand rijdt met vastgevroren ruitenwissers... Als je al zo lomp bent dan weerhoudt dat je er ook niet van om ze gewoon aan te zetten terwijl ze vastgevroren zitten toch?
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
02 jan 2019 17:54 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Je begrijpt het niet denk ik. Je moet ze handmatig aanzetten ondanks de staak in de a stand. Omdat anders bij contact aan en de sensor wordt geactiveerd er problemen kunnen ontstaan. Bv bij een bevroren ruit, de sensor "ziet" rijp en stuurt de wissermotor aan. De bladen worden dan, ondanks de vastgevroren toestand bewogen. Met wellicht schade aan rubber of erger.
Dat heeft Citroën dus zo opgelost.
|
02 jan 2019 20:28 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
@ RC1200,
Ook als je niet gaat rijden met een deels nog bevroren ruitenwisser: velen starten de motor en zetten dan de verwarming op hoog, met blazen op de voorruit. Vervolgens gaan ze de restanten van het ijs van de voorruit krabben, en van nog wat meer ruiten. Ook in die situatie moeten de wissers niet automatisch gaan werken, da's echt foute boel.
En ja, ik weet het, de "aanbeveling" is om eerst de ruiten schoon te maken, en dan pas te starten.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 jan 2019 22:09 |
|
 |
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Ik ben juist blij dat de wissers niet opeens bij ieder opkomend buitje automatisch gaan werken. Zoals het nu geregeld is is het wat mij betreft prima, alleen moet je wel eerst doorzien hoe het werkt. De verwachting van "automatisch" is echter een andere dan zoals het werkt. Maar gelukkig ligt het initiatief hier bij de berijder. Groeten, Cieterman 
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
02 jan 2019 22:45 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
Vaak zat gehad dat de ruitenwissers vast zaten, en pas na een tijdje rijden los kwamen of los te krabben waren. Noem me maar lomp. De auto een halfuur warm laten draaien, dat is pas lomp.
|
03 jan 2019 00:12 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..
JW-C5 schreef: @ RC1200,
Ook als je niet gaat rijden met een deels nog bevroren ruitenwisser: velen starten de motor en zetten dan de verwarming op hoog, met blazen op de voorruit. Vervolgens gaan ze de restanten van het ijs van de voorruit krabben, en van nog wat meer ruiten. Ook in die situatie moeten de wissers niet automatisch gaan werken, da's echt foute boel.
En ja, ik weet het, de "aanbeveling" is om eerst de ruiten schoon te maken, en dan pas te starten.....
Groet, JW Carglass vindt dat een geweldige methode  Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik de wisserbladen niet los kreeg, ook niet bij aangevroren ijzel. Waarschijnlijk ben ik in de minderheid door mijn manier van ijsvrij maken van mijn auto. Maar ieder zijn ding en goed dat Citroen rekening houdt met alle verschillende mensen.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
03 jan 2019 12:15 |
|
 |
|