Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Rookie


Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:20
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Goedenavond allemaal en alvast fijne kerstdagen gewenst,
Mijn vader heeft zijn C5 ph1 ingeruild voor een C5 ph3 tourer 2.2 HDI. (een tweedehands met 190 000 op de teller)
We zijn tevreden met de aankoop, echter is er een probleem met het veergedrag.
Na een snelheidsdrempel is er een onbalans in het veren van de auto. De auto schudt namelijk van links naar rechts terwijl deze over een (gelijke) hobbel rijdt. Het lijkt wel alsof de demping links en rechts ongelijk is waardoor deze schuin gaat veren.
Wat ik zelf al heb gedaan:
*uitgelezen met lexia -> geen foutcodes
*veertest met lexia waar de veren stug worden en terug los -> ventielen ok
Kan het aan de bollen liggen?
Bij onze vorige citroen werd de vering gewoon heel stug en na het vervangen was alles terug prima. Maar ik heb dus nooit gehad dat er onbalans is tussen rechts en links waardoor de auto dus gaat veren van links naar rechts in plaats van van voor naar achter.
Ik ben geen specialist van het hydractive systeem van citroen, maar ik heb wel de theorie doorgenomen. Indien mogelijk wil ik zelf een diagnose stellen en anders zou ik deze graag naar een specialist willen brengen in regio Limburg.
Alvast bedankt.
Mijn vader heeft zijn C5 ph1 ingeruild voor een C5 ph3 tourer 2.2 HDI. (een tweedehands met 190 000 op de teller)
We zijn tevreden met de aankoop, echter is er een probleem met het veergedrag.
Na een snelheidsdrempel is er een onbalans in het veren van de auto. De auto schudt namelijk van links naar rechts terwijl deze over een (gelijke) hobbel rijdt. Het lijkt wel alsof de demping links en rechts ongelijk is waardoor deze schuin gaat veren.
Wat ik zelf al heb gedaan:
*uitgelezen met lexia -> geen foutcodes
*veertest met lexia waar de veren stug worden en terug los -> ventielen ok
Kan het aan de bollen liggen?
Bij onze vorige citroen werd de vering gewoon heel stug en na het vervangen was alles terug prima. Maar ik heb dus nooit gehad dat er onbalans is tussen rechts en links waardoor de auto dus gaat veren van links naar rechts in plaats van van voor naar achter.
Ik ben geen specialist van het hydractive systeem van citroen, maar ik heb wel de theorie doorgenomen. Indien mogelijk wil ik zelf een diagnose stellen en anders zou ik deze graag naar een specialist willen brengen in regio Limburg.
Alvast bedankt.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Bij een kapotte bol heb je in principe "geen vering" meer.
Een lekke veerpoot komt bij een type 3 nog wel eens voor (die hebben een interne retour ipv de veerpoten van de fase 1 en 2.
Beide zaken geeft geen foutcode.
Gewoon even naar de garage voor controle.
Succes!
Een lekke veerpoot komt bij een type 3 nog wel eens voor (die hebben een interne retour ipv de veerpoten van de fase 1 en 2.
Beide zaken geeft geen foutcode.
Gewoon even naar de garage voor controle.
Succes!
C5club Rookie


Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:20
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Bedankt voor uw reactie. Ik denk dat ik dat maar eens doe. Moesten er dingen zijn die ik zelf kan nakijken hoor ik dat graag.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Er zit HA3+ onder een PH3, met middenbollen dus.
Als er een hoekbol kapot is, veert hij deels nog wel op de middenbol, maar de kant met de kapotte veerbol doet dan veel minder mee. Dan kan je dit soort verschijnsel krijgen.
Zaak dus inderdaad om naar een goeie specialist te gaan, die zal dat snel onderkennen en kunnen oplossen.
Zelf kun je er wel iets aan testen.
Laat de motor lopen, en kijk dan wat er gebeurt als je de auto achtereenvolgend op de vier hoeken indrukt.
Gaat dat links <> rechts verschillend, voor en achter?
Groet,
JW
Als er een hoekbol kapot is, veert hij deels nog wel op de middenbol, maar de kant met de kapotte veerbol doet dan veel minder mee. Dan kan je dit soort verschijnsel krijgen.
Zaak dus inderdaad om naar een goeie specialist te gaan, die zal dat snel onderkennen en kunnen oplossen.
Zelf kun je er wel iets aan testen.
Laat de motor lopen, en kijk dan wat er gebeurt als je de auto achtereenvolgend op de vier hoeken indrukt.
Gaat dat links <> rechts verschillend, voor en achter?
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:20
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Klinkt inderdaad logisch. Dinsdag ben ik thuis en dan zal ik het eens testen. Ik hou jullie wel op de hoogte. Iemand die een goede specialist kent regio Limburg België? Wil liever iets verder rijden naar een echte liefhebber/specialist, dan dichterbij bij iemand zonder echte kennis.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de bollen zelf wil ik wel is testen.
C5club Rookie


Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:20
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Heb het vandaag getest. De achterkant zweeft mooi, maar de voorkant veert veel stugger. Tussen LV en RV onderling heb ik niet echt een verschil gemerkt. Het zijn nog de originele bollen, dus denk wel dat ze aan vervanging toe kunnen zijn. Mijn hydrauliekvloeistof is trouwens veel te laag. Als ik de auto op de laagste stand zet, zie ik geen vloeistof tegen het filtertje.JW-C5 schreef: Zelf kun je er wel iets aan testen.
Is er trouwens een werkplaatshandboek van de C5 ph3 te verkrijgen?
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Zijn de draagarmen voor al op speling gecontroleerd?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Fase 3 heeft geen Adals. Dat de voorkant stugger is, is logisch aangezien er veel meer massa aan de voorzijde zit.
Als je veel LDS kwijt bent verdenk ik toch een lekke veerpoot.
Nogmaals,... gewoon even laten checken.
Als je veel LDS kwijt bent verdenk ik toch een lekke veerpoot.
Nogmaals,... gewoon even laten checken.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Inderdaad , dat denk ik ook ,...
Zeer veelvoorkomende kwaal bij een hp C5-3
Zeer veelvoorkomende kwaal bij een hp C5-3
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie


Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:20
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Heb zojuist even onder de auto gekeken en ik zie een veerpoot inderdaad uitwendig lekken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club Rookie


Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:20
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Update: veerpoot vervangen, lek is opgelost, maar nog steeds onbalans in veergedrag. Veerbol RV bleek defect, is vervangen en wagen rijdt weer super.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Heb je allebei de bollen vervangen voor?
De gangbare lezing is dat bollen haast niet slijten, sinds ik ze onlangs heb laten vervangen (ok, 340KKm) denk ik daar wat anders over.
De gangbare lezing is dat bollen haast niet slijten, sinds ik ze onlangs heb laten vervangen (ok, 340KKm) denk ik daar wat anders over.
C5club Rookie


Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:20
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Bij onze C5 ph1 waren in der tijd de voorbollen ook gesneuveld (160000km's)
Ik heb enkel de defecte bol vervangen. (Wegens budget)
Je zag de vloeistof er helemaal uitspuiten bij het demonteren Dit komt waarschijnlijk omdat er geen tegendruk aanwezig is en de bol volzit met hydroliekvloekstof. De gezonde bol spuit helemaal niets bij het demonteren.
Ik snap dat deze niet kapot mogen gaan, maar met onze Belgische wegen neem ik het ze niet kwalijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Ik heb enkel de defecte bol vervangen. (Wegens budget)
Je zag de vloeistof er helemaal uitspuiten bij het demonteren Dit komt waarschijnlijk omdat er geen tegendruk aanwezig is en de bol volzit met hydroliekvloekstof. De gezonde bol spuit helemaal niets bij het demonteren.
Ik snap dat deze niet kapot mogen gaan, maar met onze Belgische wegen neem ik het ze niet kwalijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Gelukkig maken ze in België goede bollen, in Hasselt.




