V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Torsie stang te stug

Bericht door JW-C5 »

Zekers, bedankt voor de aanvulling :smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Torsie stang te stug

Bericht door wimt »

Hoogteafstelling gedaan volgens handboek, met rekenmoduletje.

Lucht in cylinder kan, maar was met wielen helemaal bovenin.

Aanslagrubbers in goede staat.

De vier hoekbollen zijn vervangen, zijn HA3+ bollen, andere 2 bollen niet vervangen.

Het doorslaan vind ik niet zo vreemd, de vering is gewoon veel slapper.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Torsie stang te stug

Bericht door JW-C5 »

Op dit forum zijn er meerdere deelnemers die CB's hebben gebruikt bij een HA3+
Een daarvan was Menno, die had ze onder zijn PH1 V6.
Maar het door jou beschreven fenomeen trad daarbij niet op, bij mijn weten

Waarom jij daar dan wél last van hebt is mij niet duidelijk, vooralsnog :smt017

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Torsie stang te stug

Bericht door Menno »

Nee doorslaan gelukkig niet ! ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Torsie stang te stug

Bericht door boes »

TS woont wel vlakbij Belgie :smt190
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Torsie stang te stug

Bericht door wimt »

Ik heb er geen last van dat doorslaan, als ik langzamer rij. Nogmaals: voor mij logisch dat ie een keer doorslaat, vering is slapper. Vindt het ook niet erg, en de hogere ligging achter bevalt mij verder rijtechnisch ook veel beter, is een gevoel.

Had C5 onlangs toch iets. Bij uitstappen, zakte voor telkens in met een vrij snelle beweging, pompte ie weer omhoog, 2 keer per minuut. Leek op lucht, ivm de bollenwissel (bollen in laagste stand bij demontage).

Paar keer auto naar boven en onder laten pompen, nu goed.
Had al eens gelezen dat het stuur recht moet staan bij parkeren, maakte wel uit.

Btw: dit forum is super!! Zonder dit had ik de C5 niet meer denk ik. Heb overigens maar kleine dingetjes eraan gehad, vind de C5 super gebouwd. Toch was ik me weer ah inlezen, want tzt zal koppeling, distrubutie enz wel komen, en dan kun je beter maar alvast je gereedschap hebben gekocht op langzame Ali Baba of andere. En kun je veel beter alles maar gelijk doen, heb ik ook geleerd van mijn vorige auto, Ford Mondeo met bijna 5 ton op de teller.

Daarom bijna het hele forum doorgenomen. Vooral lid GW viel mij op: ik dacht dat ik veel pech met mijn Modeo had (koppeling, later drukgroep, timingbelt, alle wiellagers, remschijven, ophanging, aandrijfasssen (eerst nog gerepareerd) katalysator airbag enz enz.
GW is echt een doorzetter, en dat met repareren op straat, en dan ook nog de moeite nemen om het allemaal op het forum te zetten, chapeau!!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Torsie stang te stug

Bericht door JW-C5 »

Ter overweging, een paar gegevens en wat berekeningen.....

Als je auto structureel achter 3 cm hoger staat dan normaal, betekent dat een hellingshoek aanpassing van bijna 2 graden.
De fuseelangshelling van jouw C5 is volgens de specs: Caster Niet afstelbaar 3° 03' ± 30'
Nu gaat daar bijna 2 graden vanaf, daarmee valt hij een heel eind buiten de spec's.
Gevolg daarvan is dat de auto minder stabiel zal zijn bij het rechtuit rijden, iets anders de bocht doorgaat en voorts dat 'ie gevoeliger wordt voor trillingen als gevolg van onbalans van de voorwielen.
Voorts zal de auto iets minder stabiel worden bij hard remmen, zeker bij wat hogere snelheden zal dat het geval zijn
Fuseelangshelling(caster)
De fuseelangshelling of askanteling is altijd positief. Doordeze positieve askanteling wordt richtingsstabiliteit verkregenvoor het rechtuit rijden. Het is te vergelijken met een fietswaarbij de voorvork iets naar voren staat. Wanneer deze voorvorkrecht zou staan, zouden we bij een flinke hobbel in de weg demacht over het stuur verliezen. Zelfs als we het stuur achterstevoren draaien wil het stuur weer terug met het wiel naarvoren.
Bij een auto werkt dat precies hetzelfde dus door de voorwielenonder een voorwaartse hoek onder de auto te plaatsen krijgt deauto een betere wegligging en het stuur zal automatisch in derechtuitstand terug sturen.
Dat is HIER te lezen.

Mbt die hogere snelheden: de C5 heeft een systeem waarbij de hoogte van de auto met 15 mm verlaagd wordt zodra je sneller rijdt dan 110 km/u. Dat gebeurt eerst aan de voorzijde, dan achter.
Daarmee wordt de stabiliteit van de auto verbeterd, en de luchtweerstand iets gereduceerd.
Daaruit zie je het belang van de juiste hoogte afstelling.

Aan jou om de goeie afweging te maken ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Torsie stang te stug

Bericht door wimt »

Aha, bedankt. Ja, dan verlaag ik m weer . Goede info.Thanx
Plaats reactie