
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2018 17:20
Auto: C5 Tourer, HDi241
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 203000
Kleur: Zwart
Hallo allemaal,
Na vele jaren Peugeot (407) gereden te hebben viel mijn oog nu op een Citroen; een C5. Omdat er veel speelt over 'de vuile diesels' heb ik wel getwijfeld of ik nog wel een diesel zou kopen, zeker nu er in Duitsland al de nodige steden zijn waar ik met zowel een 407, als ook en C5 niet meer in kom.. althans: in het centrum (waar ik toch nooit kom). En daar ik voorlopig toch wel door wilde dieselen is het een HDi241 geworden.
Ondertussen wat kilometers mogen maken met mijn 'nieuwe' voiture en met de aankomende TuV in zicht maar eens gaan kijken naar de staat van onderhoud. Slecht.. dus. Eerst maar eens de oud-ijzerboer blij gemaakt en rondom de remmen vervangen door Brembo schijven en blokken. Dat ziet er al beter uit.. en begint ook weer goed te remmen. Helaas ook een lekke veercylinder achter en die moet denk ik dus vervangen worden; besteld.. en ook de Lexia maar besteld. Daarnaast nog wat kleine dingen zoals een stuurkogel en stabilisatorstangetjes achter.. een reflectortje.. zoiets.
Over een weekje of wat maar eens kijken naar het vervangen van de cylinder.. er rijzen nogal wat vragen als ik denk aan het veersysteem en wat me te wachten staat (drukloos maken... en hoe komt het daarna weer op druk etc).
In ieder geval heb ik al het nodige gelezen hier en hoop nog veel info te mogen vinden ! Thanks !
Groetjes, Martijn
Na vele jaren Peugeot (407) gereden te hebben viel mijn oog nu op een Citroen; een C5. Omdat er veel speelt over 'de vuile diesels' heb ik wel getwijfeld of ik nog wel een diesel zou kopen, zeker nu er in Duitsland al de nodige steden zijn waar ik met zowel een 407, als ook en C5 niet meer in kom.. althans: in het centrum (waar ik toch nooit kom). En daar ik voorlopig toch wel door wilde dieselen is het een HDi241 geworden.
Ondertussen wat kilometers mogen maken met mijn 'nieuwe' voiture en met de aankomende TuV in zicht maar eens gaan kijken naar de staat van onderhoud. Slecht.. dus. Eerst maar eens de oud-ijzerboer blij gemaakt en rondom de remmen vervangen door Brembo schijven en blokken. Dat ziet er al beter uit.. en begint ook weer goed te remmen. Helaas ook een lekke veercylinder achter en die moet denk ik dus vervangen worden; besteld.. en ook de Lexia maar besteld. Daarnaast nog wat kleine dingen zoals een stuurkogel en stabilisatorstangetjes achter.. een reflectortje.. zoiets.
Over een weekje of wat maar eens kijken naar het vervangen van de cylinder.. er rijzen nogal wat vragen als ik denk aan het veersysteem en wat me te wachten staat (drukloos maken... en hoe komt het daarna weer op druk etc).
In ieder geval heb ik al het nodige gelezen hier en hoop nog veel info te mogen vinden ! Thanks !
Groetjes, Martijn
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Welkom en je hebt een mooie combinatie aangeschaft
Veel plezier ervan.

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 257
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:04
Auto: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two
Brandstof: Benzine
Energielabel: B
Locatie: 0224
Welkom Martijn en heel veel rijplezier toegewenst met je nieuwe aanwinst.
Als er vragen zijn zal je hier zeker antwoorden gaan krijgen, zat ervaren citrofielen aanwezig (ik niet hoor, heb er ook pas eentje).
Foto's zijn welkom

Als er vragen zijn zal je hier zeker antwoorden gaan krijgen, zat ervaren citrofielen aanwezig (ik niet hoor, heb er ook pas eentje).

Foto's zijn welkom

- Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two (2012)
-02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001)
-05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999)
-01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998)
-01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994)
-04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994)
-01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991)
-07/1999-01/2000 Opel Omega CDI
-02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001)
-05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999)
-01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998)
-01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994)
-04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994)
-01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991)
-07/1999-01/2000 Opel Omega CDI
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Welkom 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Welkom en succes met de reparaties.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2018 17:20
Auto: C5 Tourer, HDi241
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 203000
Kleur: Zwart
Bedankt allemaal !
Ondertussen wat weken verder.. met de Lexia is het niet gelukt helaas, die kreeg geen verbinding met de auto ondanks alle mogelijke versies (inclusief Windows versie en servicepacks) en ook Diagbox wilde niet. Heb hem teruggestuurd naar de verkoper en zal in de nabije toekomst eens gaan kijken naar een andere oplossing (Autel / iCarsoft / etc.).
Een vraag dit ik eens voorzichtig wil stellen hier is: het valt me op dat de auto wat 'galloppeerd' bij stationairloop.. ook vind ik hem tijdens het rijden op lagere snelheden bij het net indrukken van het gaspedaal niet heel soepel.. soms een voorzichtige 'bok' soms een wat hardere. Iemand een idee in welke richting ik zoeken moet ?
Groetjes, Martijn
Ondertussen wat weken verder.. met de Lexia is het niet gelukt helaas, die kreeg geen verbinding met de auto ondanks alle mogelijke versies (inclusief Windows versie en servicepacks) en ook Diagbox wilde niet. Heb hem teruggestuurd naar de verkoper en zal in de nabije toekomst eens gaan kijken naar een andere oplossing (Autel / iCarsoft / etc.).
Een vraag dit ik eens voorzichtig wil stellen hier is: het valt me op dat de auto wat 'galloppeerd' bij stationairloop.. ook vind ik hem tijdens het rijden op lagere snelheden bij het net indrukken van het gaspedaal niet heel soepel.. soms een voorzichtige 'bok' soms een wat hardere. Iemand een idee in welke richting ik zoeken moet ?
Groetjes, Martijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Vervuiling? Gooi er even een Carbon Cleaning tegenaan, en een tank dure diesel,en een injectorreiniger. Kan alle drie geen kwaad 

Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Lucht in de brandstof?

C5club extreme Fan


Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Locatie: Alkmaar
Brakke EGR.

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2018 17:20
Auto: C5 Tourer, HDi241
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 203000
Kleur: Zwart
Reiniger.. ga ik erdoor jagen !
Ondertussen merk ik bij (in stilstand en in de P) heel voorzichtig gas geven, toerental tussen 1000 en max 1500, dat het lijkt alsof de auto op minder cylinders loopt (of.. dat de motor telkens onderbroken wordt maar dan heel kort)... geef je een milimeter meer gas is dat voorbij en gaat het toerental iets omhoog en loopt de motor normaal. Dat fenomeen merk je bij rijden natuurlijk nog wat heftiger (door het 'bokken').
Pff.. breekt alle positieve kanten van de auto een beetje af momenteel...
Ondertussen merk ik bij (in stilstand en in de P) heel voorzichtig gas geven, toerental tussen 1000 en max 1500, dat het lijkt alsof de auto op minder cylinders loopt (of.. dat de motor telkens onderbroken wordt maar dan heel kort)... geef je een milimeter meer gas is dat voorbij en gaat het toerental iets omhoog en loopt de motor normaal. Dat fenomeen merk je bij rijden natuurlijk nog wat heftiger (door het 'bokken').
Pff.. breekt alle positieve kanten van de auto een beetje af momenteel...

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2018 17:20
Auto: C5 Tourer, HDi241
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 203000
Kleur: Zwart
Zo.. een paar potjes 'Forte Diesel' verder op telkens een kwart tank maar geen verbetering.
Vandaag samen met een bevriend monteur in de garage waar hij werkt vanalles getest.
Verstuiver-lektest gedaan en deze is gelijk op alle 6 verstuivers... eerste indicatie daarvoor is dus positief en geen directe reden om de verstuivers er uit te halen en weg te brengen.
Alle mogelijke tests uitgevoerd op de motor.. EGR kleppen, variabele turbo-aansturing.. meetwaarden gecontroleerd... alles lijkt ok. Als we al iets mogen zeggen dan heeft de achterste EGR klep een 'armoedig' geluidje bij bediening, maar de aansturing werkt wel (stangetje gaat op en neer). Ook de vaccuum aansturing van de EGR kleppen (1 aanvoer die gesplitst wordt) getest en ook dat lijkt in orde.
Blijft de vraag waarom de motor bij zeer voorzichtige belasting begint te stotteren.. probeer je het toerental op 1200 toeren te zetten galloppeerd het een eind op en neer. Bij rijden in stadsverkeer is de auto daardoor erg bokkig.
Nog ideeen hier ?
Concrete vraag: is de bedienmotor van de EGR klep ook los verkrijgbaar ipv de gehele unit voor 500 euro's ? (zie electirsche unit aan de linkerzijde op foto https://6.allegroimg.com/original/01696 ... f61825a496" onclick="window.open(this.href);return false; )
Alvast bedankt voor jullie reactie !
Martijn
Vandaag samen met een bevriend monteur in de garage waar hij werkt vanalles getest.
Verstuiver-lektest gedaan en deze is gelijk op alle 6 verstuivers... eerste indicatie daarvoor is dus positief en geen directe reden om de verstuivers er uit te halen en weg te brengen.
Alle mogelijke tests uitgevoerd op de motor.. EGR kleppen, variabele turbo-aansturing.. meetwaarden gecontroleerd... alles lijkt ok. Als we al iets mogen zeggen dan heeft de achterste EGR klep een 'armoedig' geluidje bij bediening, maar de aansturing werkt wel (stangetje gaat op en neer). Ook de vaccuum aansturing van de EGR kleppen (1 aanvoer die gesplitst wordt) getest en ook dat lijkt in orde.
Blijft de vraag waarom de motor bij zeer voorzichtige belasting begint te stotteren.. probeer je het toerental op 1200 toeren te zetten galloppeerd het een eind op en neer. Bij rijden in stadsverkeer is de auto daardoor erg bokkig.
Nog ideeen hier ?
Concrete vraag: is de bedienmotor van de EGR klep ook los verkrijgbaar ipv de gehele unit voor 500 euro's ? (zie electirsche unit aan de linkerzijde op foto https://6.allegroimg.com/original/01696 ... f61825a496" onclick="window.open(this.href);return false; )
Alvast bedankt voor jullie reactie !
Martijn
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gaspedaal werkt wel goed?

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Hele domme vraag: is er een waterafscheider in het brandstoffilter die eventueel afgetapt moet worden?
Heb je premium diesel getankt, Shell Vpower bijvoorbeeld?
Heb je premium diesel getankt, Shell Vpower bijvoorbeeld?

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2018 17:20
Auto: C5 Tourer, HDi241
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 203000
Kleur: Zwart
Dieselfilter is vervangen.. motor was daarna helaas niet zo heel makkelijk aan te krijgen (toen dus wel lucht in de leiding) maar uiteindelijk gelukt. Water aftappen.. ehm.. geen idee ? Zou de motor dan niet altijd en ook stationair slecht moeten lopen ?
Gaspedaal hebben we niet bekeken.. de motor klinkt ook 'raar' bij het terugschakelen van de automat (het beste in de 'sport' stand te horen... hij schakelt dan terug waarna de motor een beetje galloppeerd).
Samen met de reiniger heb ik V power getankt idd.. maar normaal doe ik dat niet; 10 jaar met de Peugeot HDi 135 gereden en nooit een probleem gehad.
Gaspedaal hebben we niet bekeken.. de motor klinkt ook 'raar' bij het terugschakelen van de automat (het beste in de 'sport' stand te horen... hij schakelt dan terug waarna de motor een beetje galloppeerd).
Samen met de reiniger heb ik V power getankt idd.. maar normaal doe ik dat niet; 10 jaar met de Peugeot HDi 135 gereden en nooit een probleem gehad.