Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Ik zou niet weten wat een L-pad is, kun je dat uitleggen?
Edit:
Even snel gegoogled, maar dat is toch precies wat ik hierboven getekend heb?
50% vermogenreductie is toch 3dB, dan zit ik met 1 ohm serie en 10 ohm parallel toch goed?
Als de demping iets minder kan gebruik ik 18 ohm parallel.
Edit:
Even snel gegoogled, maar dat is toch precies wat ik hierboven getekend heb?
50% vermogenreductie is toch 3dB, dan zit ik met 1 ohm serie en 10 ohm parallel toch goed?
Als de demping iets minder kan gebruik ik 18 ohm parallel.
Berichten: 411
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Klopt, het is ook bijna hetzelfde, alleen jouw manier ken ik niet.
De manier om een speaker te verzwakken is een L-pad.
Om de impedantie in het werkingsgebied in tact te houden, zou
ik die waardes aanhouden.
Dus 3 db verzwakking, is 1,2 ohm in serie en 10 ohm parallel.
6 db verzwakking, is 2,2 ohm in serie en 4,2 ohm parallel.
9 db verzwakking, is 2,7 ohm in serie en 2,2 ohm parallel.
Deze waardes gelden alleen voor een speaker van 4 ohm.
Zo zie je dat de 18 ohm die je aangaf, geen verzwakking geeft,
maar alleen een extra belasting voor je versterker.
Ik zou dan b.v. voor deze weerstanden kiezen.
https://www.rumoh.eu/nl/filter-onderdel ... 5w-ceramic" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je daar bestellen, dan kun je hem een mailtje sturen en vragen om briefpost.
Dat scheelt weer.
De manier om een speaker te verzwakken is een L-pad.
Om de impedantie in het werkingsgebied in tact te houden, zou
ik die waardes aanhouden.
Dus 3 db verzwakking, is 1,2 ohm in serie en 10 ohm parallel.
6 db verzwakking, is 2,2 ohm in serie en 4,2 ohm parallel.
9 db verzwakking, is 2,7 ohm in serie en 2,2 ohm parallel.
Deze waardes gelden alleen voor een speaker van 4 ohm.
Zo zie je dat de 18 ohm die je aangaf, geen verzwakking geeft,
maar alleen een extra belasting voor je versterker.
Ik zou dan b.v. voor deze weerstanden kiezen.
https://www.rumoh.eu/nl/filter-onderdel ... 5w-ceramic" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je daar bestellen, dan kun je hem een mailtje sturen en vragen om briefpost.
Dat scheelt weer.
Berichten: 411
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Ps. even een kleine toevoeging, de serie weerstand bepaald de verzwakking.
De parallel weerstand corrigeert dan de impedantie.
De parallel weerstand corrigeert dan de impedantie.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Nou, het is voor elkaar.
In verband met mijn voorraadje weerstanden heb ik de waarden nog iets aangepast.
De serie weerstand bestaat uit twee weerstanden van 2,2 ohm parallel, wat dus 1,1 ohm oplevert.
De parallel weerstand is 12 ohm geworden.
Dit levert een totale weerstand op van 3,8 ohm, wat bijna gelijk is aan de speakerimpedantie van 3,6 ohm.
Vermogen in de speaker is nu 55% van het geleverde vermogen, dus een geluidsreductie van ongeveer 3dB.
Gemonteerd in de auto is het geheel prima af te regelen, de treble staat nu op 0 (in het midden) en de bass op +2. Genoeg ruimte dus om nog wat persoonlijke smaak bij te regelen.
Deze speakers hebben wel wat meer 'sprankel' dan de originele, die zijn in verhouding wat 'matter'.
Kwestie van smaak. Krijg nu wel zin om de woofers ook te vervangen door wat betere exemplaren, moet nog maar zien of het er van komt.
Hieronder nog twee foto's hoe het op de speakers gemonteerd zit.
Bij eentje is de focus van de camera niet goed, maar je kunt wel zien hoe het zit.
Je kunt de speakers zo gewoon met de originele connectoren aansluiten.
Iedereen bedankt voor de bijdrages.
In verband met mijn voorraadje weerstanden heb ik de waarden nog iets aangepast.
De serie weerstand bestaat uit twee weerstanden van 2,2 ohm parallel, wat dus 1,1 ohm oplevert.
De parallel weerstand is 12 ohm geworden.
Dit levert een totale weerstand op van 3,8 ohm, wat bijna gelijk is aan de speakerimpedantie van 3,6 ohm.
Vermogen in de speaker is nu 55% van het geleverde vermogen, dus een geluidsreductie van ongeveer 3dB.
Gemonteerd in de auto is het geheel prima af te regelen, de treble staat nu op 0 (in het midden) en de bass op +2. Genoeg ruimte dus om nog wat persoonlijke smaak bij te regelen.
Deze speakers hebben wel wat meer 'sprankel' dan de originele, die zijn in verhouding wat 'matter'.
Kwestie van smaak. Krijg nu wel zin om de woofers ook te vervangen door wat betere exemplaren, moet nog maar zien of het er van komt.
Hieronder nog twee foto's hoe het op de speakers gemonteerd zit.
Bij eentje is de focus van de camera niet goed, maar je kunt wel zien hoe het zit.
Je kunt de speakers zo gewoon met de originele connectoren aansluiten.
Iedereen bedankt voor de bijdrages.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Het vervangen van de woofers levert een veel groter verschil op..... Bv door die van het pack hifi van de ph1 /2. Plug & play en een stuk beter. Wel wil je dan waarschijnlijk de tweeters nog iets verder terugschroeven, want de oude zijn wat minder gevoelig.
Als je een setje van die speakers kunt zitten er vast ook weer tweeters bij....
Als je een setje van die speakers kunt zitten er vast ook weer tweeters bij....
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2015 21:44
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.7 HDiF
Opties: full-option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 164000
Kleur: zwart
Locatie: Enschede
Even een oud topic omhoog gooien. Maar ik denk dat er wel meer mensen met dit probleem gaan worstelen.
De tweeters in het Philips HiFi pakket. De lijm laat los, het komt allemaal los en het werkt niet meer.
Order code : 9654819580
Ik vermoed PSA code : 6562 Q7
Kan je een op een vervangen door die van het Denon HiFi pakket voor de DS4 / DS5
Order code : 9666402780
PSA code : 6562 CR
De stekkers van beide speakers zijn exact hetzelfde. Ook de impedantie is hetzelfde, en de filter cap heeft ook dezelfde waarde. Je kan ze dus zo vervangen. Geen gepruts met de dremel of de soldeerbout ( al houd ik daar normaal wel van
)
Het eerste half uurtje klonken ze een beetje ruw, maar daarna trokken ze goed bij.
Ik hoefde de trebble instelling niet eens te veranderen.
De tweeters in het Philips HiFi pakket. De lijm laat los, het komt allemaal los en het werkt niet meer.
Order code : 9654819580
Ik vermoed PSA code : 6562 Q7
Kan je een op een vervangen door die van het Denon HiFi pakket voor de DS4 / DS5
Order code : 9666402780
PSA code : 6562 CR
De stekkers van beide speakers zijn exact hetzelfde. Ook de impedantie is hetzelfde, en de filter cap heeft ook dezelfde waarde. Je kan ze dus zo vervangen. Geen gepruts met de dremel of de soldeerbout ( al houd ik daar normaal wel van

Het eerste half uurtje klonken ze een beetje ruw, maar daarna trokken ze goed bij.
Ik hoefde de trebble instelling niet eens te veranderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Doe iets goed, of doe het niet.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
We zijn nu 3 jaar verder, en ik kan melden dat mijn tweetertjes het nog steeds naar behoren doen.
Maar wel fijn dat er nu een 1:1 vervanging is, scheelt een hoop gepruts.
Maar wel fijn dat er nu een 1:1 vervanging is, scheelt een hoop gepruts.

C5club Fan


Berichten: 55
Lid geworden op: 07 aug 2020 14:05
Auto: C5 2.0 16V Exclusive Tourer
Opties: Leder, pack detection, NG4 + hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 85000
Kleur: blauw
Ik ben vooral benieuwd of de Denon woofers ook 1 op 1 over te zetten zijn?