C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2016 21:12
Auto: C5 HDi Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 406325
Kleur: Zwart
C5club Newbie
C5club Newbie
Aanschaf C5 PH1

Bericht door Jezzainfrance »

Hallo mede C5 rijders,

Afgelopen week is naar alle waarschijnlijkheid de turbo van onze PH2 C5 2.0 HDI kapotgegaan. Met 400.000 kilometers is ze het repareren waarschijnlijk niet meer waard. Volgende week komt ze op transport naar Nederland (auto is in Frankrijk met pech komen te staan). Bij mijn vaste garage zal de kwaal worden vastgesteld.

Nu is het zo dat er bij deze zelfde garage een mooie C5 ph1 exclusive te koop staat uit 2002. Qua jaren ga ik er weer 3 op achteruit. De auto is een benzine uitvoering. Er is goed op gepast en de koppeling is recentelijk vervangen. De C5 heeft 150.000 kilometers op de teller staan. Zijn er technische zaken die de koop in de weg kunnen staan? Zoja, dan verneem ik dat graag.

Met groet,

JezzaInFrance
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Aanschaf C5 PH1

Bericht door boes »

Ik snap niet dat je hier aan denkt......
Neem aan dat je niet voor niets diesel rijd?

Maar los van de brandstof keuze is de staat van onderhoud, mijns inziens veel belangrijker dan een paar jaar leeftijdsverschil.
Als het maar geen HPi is.
Succes met de overweging!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2016 21:12
Auto: C5 HDi Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 406325
Kleur: Zwart
C5club Newbie
C5club Newbie
Hoi Boes,

De overweging om terug te gaan naar benzine is er al anderhalf jaar. Voor diesel rijd ik eigenlijk in het grijze gebied. sommige maanden zelfs te weinig. Dat is de reden dat ik deze auto wat dat betreft wel zie zitten. Vorige C5 was een ph1 benzine/lpg. Heerlijke auto. De staat van onderhoud lijkt behoorlijk goed. Dinsdag een proefrit ingepland echter ben ik benieuwd of er voor dit model 2.0i 16V problemen zijn die de koop in de weg kunnen staan.

In ieder geval dank voor je reactie en hoop het zo wat betreft de brandstofkeuze een beetje te hebben opgehelderd.

Groeten.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1854
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
V.I.P.
V.I.P.
Re: Aanschaf C5 PH1

Bericht door henkie HDI »

Is het niet verstandig eerst de diagnose te laten stellen alvorens tot eventuele aankoop van een andere auto over te gaan ? Je weet hoe je oude auto rijdt, wat er vervangen is etcetera.

Bij de nieuwe auto weet je niets, maar dat hij circa 16 jaar oud is en dat het gemiddelde aantal kilometers laag is (9375 km per jaar, 150.000 : 16).
Zijn dat veel korte ritjes geweest, motor goed warm geworden? Heeft de auto lang gestaan, is het een "winkeldochter"? Auto is circa 16 jaar oud, dus kans dat er iets kapot gaat groter.

Bedenk ook dat je relatief veel kilometers (dus relatief dure, want op benzine) maakt, je geeft aan dat je diesel in sommige maanden niet uit kan(de andere maanden dus wel).

Ik zou er heeeeel goed over nadenken als ik jou was.

Andere zaken :
- wanneer distributie riem vervangen (dus na x jaar of na y kilometers)
- koppeling (indien automaat wanneer gespoeld)
- koude start
- mededelingen op display (bv emissie etcetera)
- het blijft een 16 jaar oude auto; werkt alles nog ... voelt het nog vertrouwd aan ...

Wellicht dat anderen nog iets kunnen bedenken?
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2016 21:12
Auto: C5 HDi Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 406325
Kleur: Zwart
C5club Newbie
C5club Newbie
Ok, Henkie HDI,

Ik helder dit ook even op. De diagnose wordt natuurlijk eerst nog gesteld, maar alvorens de diagnose wordt gesteld met een dusdanig vooruitzicht wil ik een plan b achter de hand hebben. 12 september komt de auto aan in Nederland, 18 september vertrekken we op vakantie.

Andere zaken :

- koppeling (indien automaat wanneer gespoeld)
Koppeling is net vervangen. 500 kilometers geleden

- mededelingen op display (bv emissie etcetera)
Geen storingen. Ben bekend met de emissiestoringen.

- het blijft een 16 jaar oude auto; werkt alles nog ... voelt het nog vertrouwd aan ...

zoals gezegd, eventuele aankoop bij mijn vaste garage, alles werkt en is zeker vertrouwd. Neig alleen richting een Volvo sedan omdat de ph1 berline mij niet zo zeer aanspreekt qua looks.

Zie deze C5 ook meer als een tussenoplossing.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1854
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
V.I.P.
V.I.P.
Re: Aanschaf C5 PH1

Bericht door henkie HDI »

Duidelijk verhaal Jezza :smt023

:twisted: Volvo ? Join the club :smt023
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 257
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:04
Auto: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two
Brandstof: Benzine
Energielabel: B
Locatie: 0224
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Aanschaf C5 PH1

Bericht door Tomba1961 »

Heeft misschien niets te maken maar toch ......

Ik kocht eind december 2017 één in garage onderhouden Opel Vectra C 2.2 Direct uit 2004 met 128dkm van eerste eigenaar. Heb er al bij al in 1,5 maand tijd 7 dagen in mogen rijden, voor de rest heb ik de auto 4 maal retour gebracht naar de garage want de één na de andere elektronische probleem naar voren kwam: ik heb heel netjes mijn geld teruggekregen.

Ik kocht daarna een Mercedes W203 C200 Kompressor uit 2001 met 145dkm, netjes onderhouden via de Mercedes Dealer en later via een andere garage, alle beurtjes en weet ik veel wat nog meer, ik was de 3de eigenaar. Helaas bleek deze auto ook alleen maar problemen te krijgen waardoor ik deze ook eg heb gedaan.

Heb daarna een C5 2.0i 16V uit 2005 gekocht met 90dkm, ben de 2de eigenaar, ook deze auto is Citroen en Nissan Dealer onderhouden en heeft altijd in de garage gestaan van de eigenaar. Distributie en waterpomp zijn vervangen bij 80dkm.

Een goed onderhouden auto met alle stempeltjes zegt dus weinig helaas, geeft allen maar aan dat de auto netjes en op tijd in de garage is geweest.

Ik hoop echter nu even meer mazzel te krijgen met de C5 ph2.
De oude eigenaar was iig een zeer liefhebber van het merk/model, aan alles kan je zien dat hij er zuinig op was.

Ik wens jou ook heel veel geluk mbt de keuze die je gaat maken. :smt023
- Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two (2012)
-02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001)
-05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999)
-01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998)
-01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994)
-04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994)
-01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991)
-07/1999-01/2000 Opel Omega CDI
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Jezzainfrance schreef:.....Neig alleen richting een Volvo sedan omdat de ph1 berline mij niet zo zeer aanspreekt qua looks...
Weliswaar geen sedan maar kijk eens hier.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 sep 2018 11:28
Auto: 2.0 16v automaat tourer LPG
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 296000
Kleur: Donker blauw
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: Aanschaf C5 PH1

Bericht door Dsuper56789 »

Ik heb net een storing achter de rug met mijn ph2 2.0hdif. Geen power meer en geen storingsmelding. Bleek een simpel maar lastig te vinden lek te zijn in het vacuüm gedeelte wat de variabele turbo aanstuurt. Zelf gerepareerd voor een paar euro.
Plaats reactie