Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
ik heb het draadje over de wegklapbare trekhaak uit 2014 gelezen.
Daar wordt o.a. gesproken over het gangbaar maken van de stift in de trekhaak.
Mijn wegklapbare trekhaak heb ik uitgeklapt, maar toen ik hem weer wou inklappen, is hij ç(zie foto) https://myalbum.com/album/1bmYWYRBLi2k
Hij staat nu schuin naar rechtsachter en kan niet meer recht naar achter en ook niet meer naar rechts en omlaag om hem weer onder de bumper te krijgen.
Het groene indicator-vlakje is nu te zien en volgens de handleiding moet dat niet, volgens de handleiding moet je het rode indicatorvlakje zien bij het weer terugklappen onder de bumper. Maar ik krijg die draaiknop niet gedraaid en kan 'm niet op het rode indicatorvlakje krijgen.
Ik heb, voorzover ik erbij kon, de " vergrendel-pin" in de trekhaak met WD-40 ingespoten, maar dat hielp tot nu niet.
Iemand hier een suggestie om dit op te lossen? (Als het niet lukt ga ik wel bij JO langs, daar is m'n C5 ook in onderhoud.)
Daar wordt o.a. gesproken over het gangbaar maken van de stift in de trekhaak.
Mijn wegklapbare trekhaak heb ik uitgeklapt, maar toen ik hem weer wou inklappen, is hij ç(zie foto) https://myalbum.com/album/1bmYWYRBLi2k
Hij staat nu schuin naar rechtsachter en kan niet meer recht naar achter en ook niet meer naar rechts en omlaag om hem weer onder de bumper te krijgen.
Het groene indicator-vlakje is nu te zien en volgens de handleiding moet dat niet, volgens de handleiding moet je het rode indicatorvlakje zien bij het weer terugklappen onder de bumper. Maar ik krijg die draaiknop niet gedraaid en kan 'm niet op het rode indicatorvlakje krijgen.
Ik heb, voorzover ik erbij kon, de " vergrendel-pin" in de trekhaak met WD-40 ingespoten, maar dat hielp tot nu niet.
Iemand hier een suggestie om dit op te lossen? (Als het niet lukt ga ik wel bij JO langs, daar is m'n C5 ook in onderhoud.)
Doek over de draaiknop en met een flinke waterpomptang (wel knop weer indrukken) draaien totdat het rode vlakje weer te zien is. Meestal loopt deze draaiknop erg stroef.als je het voorzichtig doet heb je geen schade.
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Bedankt voor je snelle reactie Cenem,
Maar wat bedoel je precies met: "(wel knop weer indrukken)" ?
Welke knop moet ik indrukken?
Die knop die het rode en groene vlakje zichtbaar maakt, kan niet ingedrukt worden (dat die moet worden ingedrukt, staat ook niet beschreven in de handleiding, zie https://myalbum.com/album/1bmYWYRBLi2k" onclick="window.open(this.href);return false; )
Of bedoel je dat ik tegelijkertijd de trekhaak naar beneden moet drukken?
Maar wat bedoel je precies met: "(wel knop weer indrukken)" ?
Welke knop moet ik indrukken?
Die knop die het rode en groene vlakje zichtbaar maakt, kan niet ingedrukt worden (dat die moet worden ingedrukt, staat ook niet beschreven in de handleiding, zie https://myalbum.com/album/1bmYWYRBLi2k" onclick="window.open(this.href);return false; )
Of bedoel je dat ik tegelijkertijd de trekhaak naar beneden moet drukken?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Ik denk dat Genem doelt op een standaard afneembare haak.
Daarbij moet je de knop induwen om hem te kunnen draaien.
Stomme vraag maar heb je al alle draaipunten gesmeerd. De knop is bij zo'n mechanisme een ondergeschikt deel.
De draaipunten zitten onder de auto en krijgen heel wat te verduren m.b.t stof, zand, leken en wat nog meer....
Hierdoor is zo'n mechanisme prachtig mits alle draaipunten kunnen blijven draaien.
Aangezien de meeste mensen de trekhaak weinig gebruiken komt het vaak voor dat ze muurvast komen te zitten.
Succes!
Daarbij moet je de knop induwen om hem te kunnen draaien.
Stomme vraag maar heb je al alle draaipunten gesmeerd. De knop is bij zo'n mechanisme een ondergeschikt deel.
De draaipunten zitten onder de auto en krijgen heel wat te verduren m.b.t stof, zand, leken en wat nog meer....
Hierdoor is zo'n mechanisme prachtig mits alle draaipunten kunnen blijven draaien.
Aangezien de meeste mensen de trekhaak weinig gebruiken komt het vaak voor dat ze muurvast komen te zitten.
Succes!
Klopt inderdaad, dank voor de aanvulling
. Dan gaat het verhaal nog steeds op alleen zonder de knop in te drukken. 
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Bedankt weer Boes en Cenem voor jullie snelle reactie en verduidelijking
Voor zover ik het kan zien als ik eronder lig (ik heb geen brug), heb ik alle draaipunten flink in de WD-40 gespoten.
De "vergrendel-stift" die in de trekhaakzit, steekt maar een heel klein beetje uit, maar ook daar heb ik zover mogelijk heel wat WD-40 en kruipolie op- en in-gespoten. Ook de zwarte draaiknop zelf heb ik op het draaivlak ingespoten.
Ik denk dat het mechanisme achter de zwarte knop, vast zit door vuil en corrosie.
Ik ga het proberen met waterpomptang-methode van Cenem, zonder teveel kracht te zetten.
En als dat niet lukt kan mogelijk de as met de borgring (waar de trekhaak over op- en neer-scharniert) eruit worden gehaald, waardoor de trekhaak los komt en de stift eruit kan en ik die goed kan smeren.
Of ik die dan weer (onder spanning) kan monteren is een tweede
Maar dat mag JO dan evt. voor me doen.....
Voor zover ik het kan zien als ik eronder lig (ik heb geen brug), heb ik alle draaipunten flink in de WD-40 gespoten.
De "vergrendel-stift" die in de trekhaakzit, steekt maar een heel klein beetje uit, maar ook daar heb ik zover mogelijk heel wat WD-40 en kruipolie op- en in-gespoten. Ook de zwarte draaiknop zelf heb ik op het draaivlak ingespoten.
Ik denk dat het mechanisme achter de zwarte knop, vast zit door vuil en corrosie.
Ik ga het proberen met waterpomptang-methode van Cenem, zonder teveel kracht te zetten.
En als dat niet lukt kan mogelijk de as met de borgring (waar de trekhaak over op- en neer-scharniert) eruit worden gehaald, waardoor de trekhaak los komt en de stift eruit kan en ik die goed kan smeren.
Of ik die dan weer (onder spanning) kan monteren is een tweede
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Gelukt!
De trekhaak zit weer keurig opgeklapt.
Ik heb via het gaatje aan de onderkant van de trekhaak, de "vergrendel-stift" die in de trekhaak zit, nog eens met kruipolie ingespoten.
Daarna heb ik met een grote schroevendraaier de "vergrendel-stift" die in de trekhaak zit, ingeduwd en tegelijkertijd de zwarte vergrendelknop omlaag geduwd. Op dat moment kon ik de vergrendelknop "op rood" krijgen en de trekhaak verder naar onder de bumper scharnieren.
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties en adviezen Cenem en Boes!
Top dat dit forum er is, en me - weer - heeft kunnen helpen!
De trekhaak zit weer keurig opgeklapt.
Ik heb via het gaatje aan de onderkant van de trekhaak, de "vergrendel-stift" die in de trekhaak zit, nog eens met kruipolie ingespoten.
Daarna heb ik met een grote schroevendraaier de "vergrendel-stift" die in de trekhaak zit, ingeduwd en tegelijkertijd de zwarte vergrendelknop omlaag geduwd. Op dat moment kon ik de vergrendelknop "op rood" krijgen en de trekhaak verder naar onder de bumper scharnieren.
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties en adviezen Cenem en Boes!
Top dat dit forum er is, en me - weer - heeft kunnen helpen!
