Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
heb het niet zelf kunnen zien (te ver weggestopt) maar uit info op internet 2 keer 2 (spanning c.q. sturing)
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als ik het dan goed voorheb zit de volledige sturing in de ventilator.
is met de diagbox de verschillende snelheden aangestuurd?
is met de diagbox de verschillende snelheden aangestuurd?

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
klopt, sturing geïntegreerd. Fan reageert niet op door computer op[gedragen snelheid.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heb je het juiste nummer van de ventilator , soms wordt die in ruil aangeboden en is toch een nieuwe.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inmiddels heb ik via de VIN het eea gevonden in de CitDoc's.
Daarin zie ik:
-- deze auto is uitgerust met twee fans. Die staan parallel als ik het goed zie.
-- de fans zijn van het continu variabele type. Er is dus niet alleen een hoge en lage snelheid, de snelheid wordt geregeld afhankelijk van de behoefte. Dat wordt bepaald door de temperatuur van de koelvloeistof
-- in een van de Doc's kom ik deze tabel tegen En dus de vraag: zijn er gisteren met de Diagbox codes gevonden? Zo ja, welke?
Het schema moet ik nog opscharrelen in SEDRE. Wordt vervolgd dus
Groet,
JW
Daarin zie ik:
-- deze auto is uitgerust met twee fans. Die staan parallel als ik het goed zie.
-- de fans zijn van het continu variabele type. Er is dus niet alleen een hoge en lage snelheid, de snelheid wordt geregeld afhankelijk van de behoefte. Dat wordt bepaald door de temperatuur van de koelvloeistof
-- in een van de Doc's kom ik deze tabel tegen En dus de vraag: zijn er gisteren met de Diagbox codes gevonden? Zo ja, welke?
Het schema moet ik nog opscharrelen in SEDRE. Wordt vervolgd dus

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Voorts kom ik in het CitDoc D4EA01QDP0 Werking : Koelsysteem van de motor nog dit tegen
Groet,
JW
Bij ingeschakelde A/C moet hij dus op minimaal 30% van het maximale toerental gaan draaien.Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
dank je JW voor het meedenken, het klopt, deze fans zijn traploos geregeld.
de exacte codes ken ik niet, wellicht kan Roel nog helpen. Inmiddels wordt 1 fan uitgebouwd en wordt er gemeten of er daadwerkelijk een stuursignaal verschijnt aan de stuuringang van de fan. Als dat zo is is de motorsturing defect en ga ik kijken of ik die open kan krijgen en als niet alles ingegoten is een poging tot reparatie doen.
wordt vervolgd !
de exacte codes ken ik niet, wellicht kan Roel nog helpen. Inmiddels wordt 1 fan uitgebouwd en wordt er gemeten of er daadwerkelijk een stuursignaal verschijnt aan de stuuringang van de fan. Als dat zo is is de motorsturing defect en ga ik kijken of ik die open kan krijgen en als niet alles ingegoten is een poging tot reparatie doen.
wordt vervolgd !

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
typenrs die ik tegenkom zijnwilly4 schreef:heb je het juiste nummer van de ventilator , soms wordt die in ruil aangeboden en is toch een nieuwe.
1253E3
E5
K5
K6
F2
F9
KF9
D8PO12TT
D8PO17TT
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En dit is het schema
En de terugkoppelingen via 1599E en F omtrent de draaisnelheid staan ook parallel, dat verbaast me wel.
De voeding van de fans loopt via eigen relais 1524 en 1527. Die zouden in orde moeten zijn, omdat de fans wél werken op hoge snelheid.
Alle schema's en Doc's zijn naar je onderweg
Groet,
JW
Daarin is te zien dat de twee fans 1513 en 1523 samen aangestuurd worden via 1540 E en F vanuit de motorsturing 1320. En de terugkoppelingen via 1599E en F omtrent de draaisnelheid staan ook parallel, dat verbaast me wel.
De voeding van de fans loopt via eigen relais 1524 en 1527. Die zouden in orde moeten zijn, omdat de fans wél werken op hoge snelheid.
Alle schema's en Doc's zijn naar je onderweg

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat zijn volgens mij niet allemaal de juiste.Guido Tent schreef:typenrs die ik tegenkom zijnwilly4 schreef:heb je het juiste nummer van de ventilator , soms wordt die in ruil aangeboden en is toch een nieuwe.
1253E3
E5
K5
K6
F2
F9
KF9
D8PO12TT
D8PO17TT
Via je VIN kom ik alleen op 1253 K5 en K6 Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In de schema's kun je zien dat de motorsturing 1320 een zwarte 48-polige stekker heeft.Guido Tent schreef:dank je JW voor het meedenken, het klopt, deze fans zijn traploos geregeld.
de exacte codes ken ik niet, wellicht kan Roel nog helpen. Inmiddels wordt 1 fan uitgebouwd en wordt er gemeten of er daadwerkelijk een stuursignaal verschijnt aan de stuuringang van de fan. Als dat zo is is de motorsturing defect en ga ik kijken of ik die open kan krijgen en als niet alles ingegoten is een poging tot reparatie doen.
wordt vervolgd !
De daarop aangesloten draad 1540B verzorgt de aansturing van de fans, de draad 1599B is de terugkoppeling.
Ik zou dan eerst die stekker gaan controleren en zonodig dan dáár maar eens gaan meten.......
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
dank je JW, we gaan inderdaad meten op de stuuringang van de ventilator, je schema's zijn daarbij zeer behulpzaam !
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nog even ter aanvulling....
In het schema is te zien dat de aansturing van de fans gebeurt vanuit de motorsturing 1320.
En er is ook een aansturing van de twee relais vanuit de motorsturing via draad M15. Logisch, uiteraard.
Maar wat ik niet kan zien is of de "noodloop" van de fans op de hoogste snelheid rechtstreeks vanuit de motorsturing komt via de eerder genoemde twee draden 1540 en 1599, of toch op een of andere manier via die draad M15.
Als dat laatste het geval is, zou er een probleem kunnen zijn met die draadverbindingen 1540 en/of 1599. Anders niet, zoals ik er nu tegenaan kijk.
Opvallend vind ik ook dat de voeding van die twee relais 1524 en 1527 op een heel verschillende manier geregeld is.
Die van 1524 loopt via de BSM (PSF1) , de andere via de zekering houder (BFDB) bij de accu.
Het waarom daarvan is me vooralsnog niet duidelijk.
Vraag daarbij: op welk moment schakelen de fans in? Bij welke temperatuur van de kvs gebeurt dat?
En even voor alle zekerheid: onder alle omstandigheden doen ze dat alleen op de hoogste snelheid?
Groet,
JW
In het schema is te zien dat de aansturing van de fans gebeurt vanuit de motorsturing 1320.
En er is ook een aansturing van de twee relais vanuit de motorsturing via draad M15. Logisch, uiteraard.
Maar wat ik niet kan zien is of de "noodloop" van de fans op de hoogste snelheid rechtstreeks vanuit de motorsturing komt via de eerder genoemde twee draden 1540 en 1599, of toch op een of andere manier via die draad M15.
Als dat laatste het geval is, zou er een probleem kunnen zijn met die draadverbindingen 1540 en/of 1599. Anders niet, zoals ik er nu tegenaan kijk.
Opvallend vind ik ook dat de voeding van die twee relais 1524 en 1527 op een heel verschillende manier geregeld is.
Die van 1524 loopt via de BSM (PSF1) , de andere via de zekering houder (BFDB) bij de accu.
Het waarom daarvan is me vooralsnog niet duidelijk.
Vraag daarbij: op welk moment schakelen de fans in? Bij welke temperatuur van de kvs gebeurt dat?
En even voor alle zekerheid: onder alle omstandigheden doen ze dat alleen op de hoogste snelheid?
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
hallo JW,
Er is meer duidelijkheid. het probleem lijkt in de borstels / andere mechanica te zitten. Motoren worden wel aangestuurd en "willen" wel maar komen niet echt op gang. Morgen ochtend 2e hands fans halen bij deVos in Boven Leeuwen.
Verder heb ik nog nagedacht over het schema en de aansturing.
Beide fans worden gestuurd via de CAN bus. dat is een differentiële bus. het zijn de 2 dunne draden. het schema schept verwarring met een pijltje naar binnen c.q. naar buiten.... De fans staan parallel aan die bus en worden ook zodanig aangestuurd. Ze hebben echter een verschillend typenummer (1253K5 respectievelijk 1253K6). Er wordt ook echt over een rechter en linker fan gesproken.
Ze zijn mechanisch identiek, echter hebben een verschillen CAN adres en zij als zodanig apart aanstuurbaar en uitleesbaar.
Dat ze uit verschillende punten gevoed worden was me ook al opgevallen, 1523 zit rechtstreeks op de accu en kan dus nalopen ?
zoiets denk ik.
Morgen inbouwen, dan weten we het.
groetjes,
Guido
Er is meer duidelijkheid. het probleem lijkt in de borstels / andere mechanica te zitten. Motoren worden wel aangestuurd en "willen" wel maar komen niet echt op gang. Morgen ochtend 2e hands fans halen bij deVos in Boven Leeuwen.
Verder heb ik nog nagedacht over het schema en de aansturing.
Beide fans worden gestuurd via de CAN bus. dat is een differentiële bus. het zijn de 2 dunne draden. het schema schept verwarring met een pijltje naar binnen c.q. naar buiten.... De fans staan parallel aan die bus en worden ook zodanig aangestuurd. Ze hebben echter een verschillend typenummer (1253K5 respectievelijk 1253K6). Er wordt ook echt over een rechter en linker fan gesproken.
Ze zijn mechanisch identiek, echter hebben een verschillen CAN adres en zij als zodanig apart aanstuurbaar en uitleesbaar.
Dat ze uit verschillende punten gevoed worden was me ook al opgevallen, 1523 zit rechtstreeks op de accu en kan dus nalopen ?
zoiets denk ik.
Morgen inbouwen, dan weten we het.
groetjes,
Guido