C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
allen,

Mijn ventilator draait niet op de laagste stand. Kwamen we achter nadat de airco steeds minder werd. Na bijvullen en rijden op een warme dag nog steeds niet goed koelend, totdat de ventilator uiteindelijk in stand 2 begon te draaien.

Iemand een idee ? En hoe worden de ventilatoren aangestuurd ? Zit de vermogensregeling in de ventilatoren zelf ?

groet en dank !

Guido
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Welke ventilator bedoel je? Interieur? Of condensor?

Als het de condensorventilator is check dan eens goed de aircodrukken.

Enige kennis is wel gewenst bij een juiste interpretatie.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
thanks

het is de condensor, de airco is bijgevuld en de druk is gecontroleerd en OK bevonden.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Bij welke druk gaat de koelfan over van stand laag naar hoog?

Ik heb het idee dat de condensor niet lekker werkt, is het een nieuwe?

Als je de nakoeling meet dan weet je wat de condensor doet.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
de condenser is vervangen, voor die tijd werkte de airco nagenoeg niet meer. Nadat de condensor is vervangen bleek dat de airco niet altijd goed werkte; wel bij normaal rijden, niet bij stilstand in file en warm weer. Daar ging de airco pas na enige minuten goed werken, naar later bleek omdat de ventilator dan in de 2e stand ging draaien, en in stand 1 in het geheel niet draait.

Ik heb geen idee van de druk etc.

De ventilatoren draaien niet in stand 1, nooit.

dank voor meedenken !
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ok dan is het probleem dat stand 1 niet werkt. Dat had ik even gemist.

De snelheid van de koelventilator wordt geregeld door de regeleenheid in de ventilator, aan de hand van signalen die de motor eenheid uitstuurt.

Dat is natuurlijk te controleren, ook de configuratie van de motor-regeleenheid zal even gecontroleerd moeten worden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
Mod-edit: Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting



thanks (ik mis ook wel eens wat :-)

Uitlezen gaf storing op de ECU maar ik ben voorzichtig met conclusies want de oorzaak gevolg relatie kan op vele plaatsen worden onderbroken waardoor de kans op[ foute conclusie richting 100% gaat.

Met je antwoord kan ik al verder, het zou de vermogensregeling kunnen zijn, in de ventilator, of de ECU. Mijn buikgevoel en elektronica ervaring zegt me eerst te kijken naar de vermogensregeling.

Lastig is dat ik geen schema's heb van dat spul. Als het een PWM regeling is dan verdenk ik de direct de aansturing, is het een klassieke weerstandsregelaar dan zou daar wel een probleem kunnen zitten omdat de standen afzonderlijk geschakeld worden.

wordt vervolgd !

Guido
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Met de Diagbox kun je de aansturing en de werking van de ventilator checken, daartoe is er een simulatie modus in de Diagbox.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
NOGMAALS Mod-edit: Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting



dat is praktisch (en logisch)

ik vrees dat mijn monteur geen Diagbox tot zijn beschikking heeft, ik zal er eens met hem over bellen

Guido
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
IK hoop van harte dat je niet dit probleem hebt....

gjrod schreef:Ik had ook wat vage problemen rondom de airco.
Dan weer wel, dan weer niet...
Tip: maak maar een afspraak bij Oldenhage. Die Lost het wel op.
Bleek uiteindelijk een combinatie van teveel koelmiddel en een relais dat in de koelventilator zit.
Foutmelding in de geest van, 'low speed fan doet het niet'
Eerst nog even erop gewaagt; bij proefrijden (na correcte hoeveelheid koelmiddel erin) werkte namelijk alles, maar een paar dagen later probleem toch weer terug.
Dat relais is niet zo duur, paar kwartjes. Maar het zit ingebouwd in de koelventilator.
En die kostte tegen de 500 euro. Maar..het werkt wel, en hoe.
De koffie was wel gratis, het advies ook :smt023
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
ik ga woensdag naar Iceman Roel die heel vriendelijk heeft aangeboden om mee te kijken met de Lexa. Elektronica schuw ik niet, dus laat die relais maar komen :D
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Succes toegewenst uiteraard.
Maar bij Citroen weten ze dat relais goed te verstoppen in de ventilator met ingebouwde motor.
stel dat het relais 50 cent kost, dan zit het goed verstopt in een verpakking van ruim 400 euro.

Ben zeer benieuwd. :smt023
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
ik ben net terug uit Breda waar ik uiterst vriendelijk ben ontvangen door Roel, die mij enkele dagen geleden voorstelde om langs te komen om een en ander uit te lezen.

Uit analyse bleek dat er wel een signaal gegenereerd wordt dat zegt dat de fan harder moet gaan draaien. De fan draait echter niet. We hebben niet kunnen meten of er ook daadwerkelijk een stuursignaal naar de fans gaat, de bekabeling / connectoren zitten te goed verstopt. Bovendien was het al laat dus verder sleutelen geen optie.

Het zit dus of in de aansturing (bedrading, interface) of in de vermogensregeling in de fan zelf.

Roel stelde voor om JW te vragen naar schema's. Bij deze, JW, mocht je me schema's willen mailen, dan kunnen we weer net een stap verder zetten in de analyse. Laatste 6 nrs van mijn VIN zijn 513074.

wordt vervolgd !
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik heb daarvoor de laatste 8 cijfers van je VIN nodig ;)
En uiteraard via PB een mailadres waar ik het naartoe kan sturen als ik het gevonden heb :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
hoeveel draden komen aan de ventilator?
Plaats reactie