Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Auteur |
Bericht |
Hakimdeechte
|
1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Dag iedereen, weet er iemand of de 1.6hdi en 2.0 hdi hetzelfde is? Want bmw en mercedes werken op deze manier ,dat het werkelijk dezelfde blokken zijn, maar met minder pk's. Graag wat uitleg aub, want mijn interresse is gegroeid in de C5 diesels tussen 2010 en 2014. Groeten Hakim
|
12 jun 2018 21:07 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Het zijn echt verschillende motoren. Met echt verschillende opbouw en cilinderinhoud. Er zijn per motor wel verschillende vermogens. Bij de 1.6 HDI is dat afhankelijk van model uitvoering en bouwjaar tussen 90 en 120 pk. De 2.0 kent varianten afhankelijk van Euronorm, model en bouwjaar tussen 150 en 180 pk.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 jun 2018 22:53 |
|
|
frenkvandemill
C5club Fan
Geregistreerd: 26 apr 2017 18:27 Berichten: 55
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
De eerste Ford Focus en Volvo V50 met 1.6 diesels (Tdci bij Ford genoemd) waren minder goed, er schijnen daarom meer Volvo V50's van het eerste uur met deze motor geëxporteerd te zijn dan dat er hier nog rondrijden. Volgens mij komt de 1.6 oorspronkelijk van Ford af en de 2.0 is een echt PSA-blok, daarvan zie je er genoeg rondrijden met enorm hoge km-standen.
|
13 jun 2018 07:29 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Dan heb je het over de oude 1.6 HDI 16v van voor 2010.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jun 2018 08:34 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Dat van die 1.6HDI komt geloof ik doordat er wat weinig olie in zit (en deze dus snel vervuilt) en dat een filtertje bij de turbo daardoor makkelijk kan verstoppen zodat deze in de soep loopt.
De weinig olie is gefixt door een langere peilstok te monteren. Dan gaat er wat meer in dus.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
13 jun 2018 09:28 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
ik heb is van turbos Hoet een sessie gehad en volgens die man moest dat filtertje na enkele km eruit gehaald worden.
|
13 jun 2018 09:35 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Inderdaad moet dat filter er eigenlijk uit. Meestal wordt dat pas gedaan nadat de turbo is gesneuveld.
De goede remedie is inderdaad: - Filter verwijderen - Juiste oliekwaliteit - Juiste interval - Langere peilstok
Op deze manier heb ik mijn oude 16 HDi probleemloos naar 400 000 km gereden.
Dit probleem speelt minder bij de nieuwe 16 HDI 8 klepper.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jun 2018 11:56 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2468
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Ik kan bovenstaande bevestigen. Erg fijn blok die oude 16 HDI 16v. De motor loopt en trekt veel soepeler dan de 8v.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
13 jun 2018 15:51 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3560 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Nou Maarten,...die 8klepper doet zijn werk ook uitstekend hoor. Hoewel de diesel op dit moment in de verdomhoek zit blijven het "heerlijke" blokken. Lekker veel koppel en laagtoerig zoeven in mijn vingerhoedje.
|
13 jun 2018 17:14 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Ik vind juist de 8V soepeler. Alleen de (enorm) lange bakverhoudingen in de V50 maken dat er weinig trekkracht voorhanden is bij cruise-snelheden. Dat is de reden dat ik hem heb laten chippen er is nu vooral onderin meer trekkracht beschikbaar. De motor levert ongeveer 150 pk.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jun 2018 19:37 |
|
|
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 590 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
De 8v, is dat de Euro 5 motor die ik in mijn c4 picasso uit 2012 heb? Die rijdt namelijk een stuk soepeler als de 1.6 Hdi (16v?) die ik in mijn C5 uit 2006 had. Die had ik overigens aangeschaft bij 180 k en gereden tot 325k. Probleemloos blok (met het filtertje er gewoon in hoor) Goedkoopste auto in onderhoud ooit gereden met 1,9 cent per kilometer. Maar ik zou alleen dat blok kopen als je de onderhoudsgeschiedenis erbij hebt en de auto keurig op tijd de beurtjes heeft gehad (is al eerder genoemd)
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
13 jun 2018 21:54 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Ja de euro 5 is inderdaad de 8V.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jun 2018 22:35 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10664
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
Die heb ik ook gehad in de picasso, maar die heeft in de picasso iets meer koppel dan in de c5 112pk en 270 Nm plus een 6 bak. Waar de c5 240 Nlm en een 5 bak heeft. In 2012 dan
|
14 jun 2018 10:59 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4578 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
BJG schreef: Inderdaad moet dat filter er eigenlijk uit. Meestal wordt dat pas gedaan nadat de turbo is gesneuveld.
De goede remedie is inderdaad: - Filter verwijderen - Juiste oliekwaliteit - Juiste interval - Langere peilstok Dit was allemaal niet gedaan bij het originele blok in mijn C5, welke ik met 165K op de klok kocht, direct al deze modificaties gedaan, het mocht echter niet helpen, bij 190K sneuvelde de turbo en het blok. Donorblok had 160K gelopen, daar heb ik meteen alle modificaties gedaan, nieuwe turbo en verstuivers, tank uitsluitend V-Power diesel, inmiddels probleemloos 40K gereden. Ondanks de tegenslagen, vind ik het een erg fijne en soepele motor, zoals c5maarten aangeeft
|
14 jun 2018 13:29 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2468
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
boes schreef: Nou Maarten,...die 8klepper doet zijn werk ook uitstekend hoor. . Dat klopt, ik heb momenteel ook een 16HDI 8v. Ja, hij rijdt lekker, maar ik vond de 16v lekkerder rijden. Is iets persoonlijks. Misschien ook wel belangrijk om te melden is dat ik nu de 92 PK variant heb en de oude was een 110 PK variant. Daarnaast was dat in een C4. Niettemin is de C3 weer een stukje lichter dan de C4 maar komt toch net wat te kort, chippen zoals BJG aangeeft zou een oplossing kunnen bieden. Echter dit doe ik niet, vind ik zonde van mijn geld. Stop het geld liever in de eend
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
14 jun 2018 13:38 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|