V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Ik zou die eerste zin anders schrijven:
Mooie techniek, rijdt super als hij in orde is, maar geen ,complete ruk motoren om te hebben......
Voor de rest met je eens ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 26 feb 2007 12:22
Auto: Citroen DS5
Opties: So Chic
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 77459
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Als je de swirl klepjes verwijderd zou dit dan helpen vervuiling tegen te gaan. Of is dit niet mogelijk, word weleens gedaan bij een bmw heb ik van horen en zeggen
Wat Duits, Japans en Italiaans daarna
Citroën Ax 1.1
Citroën Zx 1.4i
Citroën Xsara 1.4i
Citroën Xsara break TD
Citroën C5 break 2.0 hdi ph I
Citroën C5 tourer 2.0 hdif ph III
Citroën DS5 1.6 Thp
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Dat gaat over totaal iets anders.
De THP heeft geen swirl kleppen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 26 feb 2007 12:22
Auto: Citroen DS5
Opties: So Chic
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 77459
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ah ok, dan haal ik nu dus al van alles door elkaar :oops:.
Wat Duits, Japans en Italiaans daarna
Citroën Ax 1.1
Citroën Zx 1.4i
Citroën Xsara 1.4i
Citroën Xsara break TD
Citroën C5 break 2.0 hdi ph I
Citroën C5 tourer 2.0 hdif ph III
Citroën DS5 1.6 Thp
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Onze Amerikaanse vriend EricTheCarGuy bekend van YouTube heeft onlangs een Mini aangeschaft met de bekende en tevens beruchte THP motor. Hij gaat er tal van video's over maken en meerdere video's staan al online op zijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/EricTheCarGuy" onclick="window.open(this.href);return false;

Waaronder deze, het vervangen van de distributieketting van de THP motor met zeer duidelijke uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=VoPz9sEvYN4" onclick="window.open(this.href);return false;

En het vervangen van de koppeling van de THP: https://www.youtube.com/watch?v=EGFpis7V27w&t=29s" onclick="window.open(this.href);return false;

Een video over het reinigen van de kleppen is nog in de maak.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Volgens onze Franse vrienden van L'Argus zijn de problemen betreffende de 1.6 THP motor sinds de invoering van de Euro 6 versie van deze motor in 2014, de 165pk versie dus, geheel opgelost.
De motor zou volgens hen nu zelfs de meest betrouwbare PSA krachtbron zijn. Dit als gevolg van een diverse verbeteringen die aan de motor zijn uitgevoerd. Beetje vergelijkbaar met destijds in 2011 de overgang van de 1.6 HDI 16V naar de 1.6 HDI 8V.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Interessant, heb je eventueel een paar linkjes?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Een linkje heb ik niet BJG.
Ik heb de artikelen uit een magazine van L'Argus dat ik in Frankrijk heb gekocht.
Het magazine heet "Le guide de la fiabilité". Een soort occasion aankoopgids dus en behandelt de technische betrouwbaarheid van alle op de markt zijnde auto's.
Er stond een groot artikel in over de betrouwbaarheid van de huidige Franse benzine motoren en daaruit bleek dat daar nogal wat mis mee was. Vooral de 1.2 VTI Puretechs en de 1.2 TCE's van Renault schijnen nogal wat problemen te kennen. Groot was mijn verbazing toen ik las dat juist de nieuwste 1.6 THP's die voldoen aan de Euronorm 6, de EP6FDT/DTX, de minste problemen kennen.
Er schijnen zich enkel af en toe nog startproblemen voor te doen bij de 1.6 THP's geproduceerd tussen 1 augustus 2016 en 27 april 2018 als gevolg van een probleem met een bevestigingsschroef van de uitlaat nokkenas.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Interessant dat artikeltje te lezen, met als kop: "La rédemption du 1.6 THP".
In NL vertaald zou dat zijn "de verlossing/zaligmaking van de 1.6 THP", verrassend op z'n minst :smt203

Het zou dus gaan om de motor EP6FDT/DTX die vanaf 2014 geproduceerd is.
Met alleen problemen met starten van motoren geproduceerd tussen 1/8/16 en 27/4/18. Daarvoor moeten bouten van een inlaat nokkenas lager vervangen worden, dan zou dat probleem opgelost zijn. Wat die laatste zin :, voire l'arbre à cames ou la culasse" (zie de nokkenas of de cilinderkop) dan nog betekent/toevoegt snap ik niet goed.

Met geen woord wordt echter gesproken over de interne vervuiling, grotendeels een gevolg van klepoverlap. Zou die er dan niet meer zijn bij deze versie, heeft men dan een andere manier gecreëerd om tot NOx reductie te komen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Of zijn ze simpelweg nog te “ nieuw “ ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
De oudste Euro 6 versies van de THP zijn nu zo'n 4 jaar oud.
Reken gemiddeld 20.000km per jaar dus moeten nu toch gemiddeld zo'n 80.000km gelopen hebben. Bij de oude THP's kwam vervuiling soms al bij 40.000km naar voren. Zou het probleem dus nog bestaan dan moeten de eersten dus al aan de beurt zijn geweest voor een interne reiniging. Hopelijk zijn de problemen nu opgelost want als alles werkt zoals het hoort is het een erg fijne motor.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Lijkt wel goed te gaan nu met die nieuwere Euro 6 THP's vanaf 2014.
Zie hier een gebruikte Peugeot 508 THP 165 met 112.000km inclusief onderhoudsgeschiedenis.
Geen enkele reparatie mbt. de motor :smt038 :smt193

https://www.carnext.com/nl-nl/occasions ... 0qp9-rkt3/
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

voorzichtig hoopvol ?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Blijft natuurlijk de vraag wat is er dan anders tov de euro 5 versie (156Pk)

Ik heb begin 2017 een nieuw blok gekregen (dus uit 2016), daar staan ook al weer ruim 40.000km op, mag ik dan ook gaan hopen? . Met het nieuwe blok doe ik wel i.o.m. GJO elke 20Kkm onderhoud. Dus dan nieuwe olie, en ook een flush product (en de vorige keer ook carbon cleaning) om de boel schoon te houden.

De timing wordt ook elke keer gemeten en die is tot nu toe goed.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

Volgens mensen die er aan werken is dit artikel lachwekkend ;)
Plaats reactie