Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Inderdaad :oops:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door H_H »

Zo lees ik ook een beetje het verhaal van Willy. Vakmensen met ervaring weten wat ze moeten doen en waar ze moeten zoeken om problemen te diagnosticeren. Als je als monteur alleen nog maar wil vertrouwen op de machientjes en de tabellen dan versta je vak niet denk ik.
Maar de stand van de huidige technologie is nu eenmaal zo dat computers met data veel denk en doe taken van moderne monteurs verdringen. Wat nog niet wil zeggen dat die taken ook overbodig zijn. De praktijk is vaak wat weerbarstiger dan de theorie.

Maar waarom is er eigenlijk nog geen milieuvriendelijk alternatief voor het koudemiddel wat in oudere airco’s moet? Er zijn toch meer gassen met dit soort eigenschappen?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door JW-C5 »

BJG schreef:Ik vermoed dat Willy bedoelt dat je oververhitting en nakoeling moet begrijpen.
Als je dat snapt kun je zonder leeghalen bepalen of er genoeg koudemiddel aanwezig is. En zou je hem prima kunnen bijvullen.....
Klopt.
Maar daarmee zou je dan weer bijvullen, terwijl er in feite niks gedaan wordt aan de oorzaak van het verdwijnen van het koudemiddel.
En juist dáár wordt nu veel aandacht aan besteed, gelukkig. Want, zoals je in een ander draadje schreef: verlies van de inhoud van het systeem is in CO2 equivalenten zomaar een paar duizend kilometer rijden met diezelfde auto.

En dus ben ik het geheel eens met de procedure die nu bekend staat als "STEK".
Als er enige twijfel is of het verlies regulier is, vallend in de categorie van een paar procent per jaar, dan wel veel groter, ben je in het laatste geval wettelijk verplicht de orzaak daarvan op te sporen. En pas daarna over te gaan tot hervullen van het systeem.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
En dus ben ik het geheel eens met de procedure die nu bekend staat als "STEK".
Als er enige twijfel is of het verlies regulier is, vallend in de categorie van een paar procent per jaar, dan wel veel groter, ben je in het laatste geval wettelijk verplicht de orzaak daarvan op te sporen. En pas daarna over te gaan tot hervullen van het systeem.

van de mensen die een stek keuring hebben heb ik horen zeggen dat die regel niet telt .
ik dacht een installatie onder de 2 kg.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Ik reageerde eigenlijk op de lijst die JW postte en de reactie van Willy daarop.
Daar tussen zit wat miscommunicatie.

Diagnose mbv oververhitting en nakoeling kan prima aangeven of er voldoende koudemiddel in zit of niet. Er kan ook op deze manier worden bijgevuld.
Dat staat in feite los van de wetgeving. Ook met een vulstation kan er gevuld worden bij lekkage, sterker nog, als je het station in automatische modus laat staan, (zoals in de meeste garages het geval is) zal dat gewoon gebeuren.

Regelgeving:
STEK bestaat inderdaad niet meer, daar is de Europese F-gassenverordening voor in de plaats gekomen.
In de autotechniek is daarbij een Categorie III diploma (demontage/leeghalen) voldoende.
Daarmee is Nederland (die het met STEK voorheen strikt geregeld had) minder streng geworden.
Voor vullen is geen certificaat vereist.

Nochtans geldt wel de Europeese afspraak dat een verlies van meer dan 40 gr/jaar (gedurende de eerste twee jaar) en daarna 10% per jaar als lekkage gezien wordt.
Daarboven mag er dus niet meer gevuld worden. Eerst moet het lek inderdaad opgespoord en hersteld worden.

HFO-1234yf is géén gefluoreerde koolwaterstof, daarvoor geldt deze regelgeving strikt genomen niet. Ook is het GWP 'slechts' 4 en kan het koudemiddel daarme als 'millieuvriendelijk' worden gezien.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door JW-C5 »

Ter aanvulling: ik had het ook geschreven als "STEK", tussen aanhalingstekens dus.

De reden daarvoor is dat STEK al ver voor de totstandkoming van de MAC-Richtlijn in feite de procedures opgesteld heeft die verder in deze richtlijn genoemd zijn.
Daarbij ook dit artikel:
3. Klimaatregelingssystemen waaruit een abnormale hoeveelheid koelvloeistof is gelekt, worden door verstrekkers van diensten voor service of herstelling van die systemen niet met gefluoreerde broeikasgassen gevuld voordat de noodzakelijke herstelling is voltooid.
Andere lidstaten waren (nog) niet zo ver, en vonden het toen geen goed idee om NL die eer te geven en STEK te noemen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Correct :smt023
Dat is de richtlijn waaraan iedereen zich dient te houden.
Daarin staat ook de grens van GWP 150, en de daaraan gekoppelde data jan 2011 voor typegoedkeuring en jan 2017 voor iedere nieuwe installatie

Probleem is dat een certificaat slechts voor leeghalen is vereist.
Voor dat demontage/leeghalen certificaat moeten deze richtlijnen bekend zijn en worden ook getoetst.

Dit werkt in de praktijk niet/onvoldoende:
Wanneer een garage een monteur in dienst heeft met een certificaat III zijn ze ingedekt. Tijdens controle wordt dan gezegd dat deze monteur de installaties leeghaalt.
De grossier mag op dit certificaatnummer aan de garage F-gassen verstrekken.

Iedereen binnen het bedrijf mag vervolgens vullen (ook die niet op de hoogte is van de regelgeving)!

Tijdens F-gassen examentrainingen leg ik veel nadruk op het belang van juiste kennis en handelingswijze en benadruk dat iedereen die leeghaalt een certificaat moet hebben.
Alleen zo kunnen we de uitstoot van broekasgassen verminderen.

De praktijk is echter vaak een beetje weerbarstiger.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door JW-C5 »

Dat laatste klopt, helaas :(
Edoch, binnen de EU-regelgeving zijn ook evaluatiemomenten ingebouwd, daar zal dit ongetwijfeld aan de orde komen.

Destijds zat ik dicht bij dat Brusselse vuur en kon dat precies volgen en zonodig "helpen", nu niet meer. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat men dit niet laat wegglippen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door JW-C5 »

BJG schreef:
HFO-1234yf is géén gefluoreerde koolwaterstof, daarvoor geldt deze regelgeving strikt genomen niet. Ook is het GWP 'slechts' 4 en kan het koudemiddel daarme als 'millieuvriendelijk' worden gezien.
In de F-gas Verordening wordt dit in Bijlage 2 betr. Artikel 19 tot de onverzadigde fluorkoolwaterstoffen gerekend. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/2,3,3,3-tetrafluorpropeen" onclick="window.open(this.href);return false;.

Essentieel is inderdaad die GWP van 4, itt de 1430 van de 134a.
Dat maakt 'm geschikt voor de MAC.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:26
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 178.000
Kleur: zwart
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
tja, ben dit draadje begonnen en dat leverde levendige reacties op....

mijn dealer deed ondertussen de airco check en stelde vast dat condensor lekt en vervangen moet, hele voorbumper moet er voor los, 3 uur werk, verder leiding lek: kan in totaal 900 EUR wegbrengen......... :smt017
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Volgens mij hoeft de voorbumper niet los, ik heb iemand op straat de condensor zien vervangen bij een C5-3.
Toevallig een dag nadat ik de condensor van mijn C5-Ph2 had vervangen, ook zonder demontage van de bumper, echter wel op een brug vanwege 1 aansluiting aan de onderkant.
Bij een benzine uitvoering is het goed te doen (V6 uitgezonderd denk ik ), bij een diesel ben je wat langer bezig en is demontage van de radiator (aftappen koelsysteem) nodig.

Prijs voor een originele condensor, slang, vullen en arbeidsloon komt inderdaad rond de 900 euro, waarbij arbeidsloon echt niet de grootste hap is, dat is de condensor.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door JW-C5 »

Bij mijn PH2 is de condensor in 2015 vervangen. Die kostte toen bruto €230 ex.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:26
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 178.000
Kleur: zwart
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
dank voor de reacties. op mijn offerte is condensor iets van 300 en arbeidsloon ook zoiets, ik ga er maar op in.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Zomaar ter info: bij mijn Ph 2 is in 2017 de condensor vervangen: condensor €204,-, werk 1,25h en systeem leeghalen, vacumeren en weer vullen €109,- alles ex btw.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:26
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 178.000
Kleur: zwart
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
dat klinkt flink goedkoper..... :roll: misschien is alles rond een tourer duurder....... :smt017
wel is mijn garagist een merkdealer waar ik al lang zit en wel altijd alles goed doet, ik zou niet weten waar ik anders naar toe moet hier rond amsterdam....
Plaats reactie