Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 19 sep 2017 18:17
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Locatie: schiedam
Hallo BJG,
Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels nieuwe sensor en dummy kabel besteld. Binnenkort inbouwen, hoop dat dit iets teweeg brengt.
Wat betreft je vraag naar de exacte klacht omschrijving: ik begrijp wellicht niet zo goed wat je hiermee bedoeld maar naar mijn idee:
Fan van radiator slaat niet aan bij hoge koelwater temperatuur. Hierdoor raakt motor (bij gebrek aan rijwind) oververhit.
Fan werkt bij inschakelen arco, ontkoppelen temp sensor en direct aansturen via Lexia.
Sensoren lijken allen goed te werken.
Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels nieuwe sensor en dummy kabel besteld. Binnenkort inbouwen, hoop dat dit iets teweeg brengt.
Wat betreft je vraag naar de exacte klacht omschrijving: ik begrijp wellicht niet zo goed wat je hiermee bedoeld maar naar mijn idee:
Fan van radiator slaat niet aan bij hoge koelwater temperatuur. Hierdoor raakt motor (bij gebrek aan rijwind) oververhit.
Fan werkt bij inschakelen arco, ontkoppelen temp sensor en direct aansturen via Lexia.
Sensoren lijken allen goed te werken.
Berichten: 4955
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Vandaag bij de Peugeot dealer geweest en dit even nagevraagd, alles wat de monteur voorstelde om te controleren, hebben we gecontroleerd, zoals beschreven in mijn berichten hier.BJG schreef:Je zou ook kunnen meten of de signaalspanning overeen komt met de aangegeven temperatuur.
Controleer ook even of de sensor geen kvs heeft gelekt.
Verder zou ik controleren of de configuratie van de motor ecu wel correct is.
Als laatste de suggestie om de sensor te vervangen, het zou iets met de signaalspanning kunnen zijn, iets met een bereik tussen zoveel ohm word vertaald in zoveel graden.
De sensor heeft geen kvs gelekt, ik heb specifiek op lekkages bij de sensor en het thermostaathuis gecontroleerd.
Aan de configuratie van de koeling is niets te veranderen met de Lexia, die melding word specifiek vermeld.
Dit in tegenstelling tot mijn 1.6HDI, waar wel e.e.a. veranderd kan worden, iets met 3 snelheden fan.
Hele gekke opmerking van mij wellicht.
Na vorig jaar een kvs lekkage (vriesdop) te hebben gehad, welke in Hongarije is gemaakt, gebeurde op de terugweg naar Nederland vlakbij de NL grens een identieke situatie. De koelvin draaide niet en de temperatuur rees de pan uit. Dus over de vluchtstrook de wagen laten uitrijden, was nog een paar honderd meter van de NL grens af en daar de ANWB gebeld. Deze heeft het systeem gecontroleerd, koelvin draaide bij afkoppelen, nergens lekkage, maar de temperatuur steeg waanzinnig. Uiteindelijk werd geadviseerd de dop van het expantievat te vernieuwen. Klinkt lullig en totaal niet relevant, maar nadat een nieuwe dop gehaald was (kost € 4,20), het systeem bijgevuld en stationair laten draaien begon de ventilator spontaan te draaien op het moment dat het nodig was. Daarna geen enkel probleem meer gehad (inmiddels alweer 15k km verder).
Volgens de ANWB monteur was dit een sporadisch voorkomend probleem, hij had het al een paar maal meegemaakt, maar het was wel de oplossing. Blijkt iets met de drukaflaat te maken te hebben.. verder weet ik er het fijne ook niet van.
Dus wellicht heb jij er ook iets aan. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Na vorig jaar een kvs lekkage (vriesdop) te hebben gehad, welke in Hongarije is gemaakt, gebeurde op de terugweg naar Nederland vlakbij de NL grens een identieke situatie. De koelvin draaide niet en de temperatuur rees de pan uit. Dus over de vluchtstrook de wagen laten uitrijden, was nog een paar honderd meter van de NL grens af en daar de ANWB gebeld. Deze heeft het systeem gecontroleerd, koelvin draaide bij afkoppelen, nergens lekkage, maar de temperatuur steeg waanzinnig. Uiteindelijk werd geadviseerd de dop van het expantievat te vernieuwen. Klinkt lullig en totaal niet relevant, maar nadat een nieuwe dop gehaald was (kost € 4,20), het systeem bijgevuld en stationair laten draaien begon de ventilator spontaan te draaien op het moment dat het nodig was. Daarna geen enkel probleem meer gehad (inmiddels alweer 15k km verder).
Volgens de ANWB monteur was dit een sporadisch voorkomend probleem, hij had het al een paar maal meegemaakt, maar het was wel de oplossing. Blijkt iets met de drukaflaat te maken te hebben.. verder weet ik er het fijne ook niet van.
Dus wellicht heb jij er ook iets aan. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Berichten: 4955
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Voor de prijs van een paar euro voor een nieuwe dop, inderdaad het proberen waard 
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Jaren geleden heeft mijn broer hetzelfde gehad bij een auto.
Ook een kleine barst in de dop.
Ook een kleine barst in de dop.
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 19 sep 2017 18:17
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Locatie: schiedam
Dank voor de tip!
Vandaag de temp sensor en dummy kabel opgehaald. Als dat niet werkt wellicht de dop....
Ik heb, evenals bij de temp sensor, het idee dat de dop prima werkt (begint bij 120+ keurig druk vrij te geven) maar idd je weet maar nooit, en voor het geld..... (maar ja alle kleine beetjes....)
Vandaag de temp sensor en dummy kabel opgehaald. Als dat niet werkt wellicht de dop....
Ik heb, evenals bij de temp sensor, het idee dat de dop prima werkt (begint bij 120+ keurig druk vrij te geven) maar idd je weet maar nooit, en voor het geld..... (maar ja alle kleine beetjes....)
Ik had ook het idee dat de vuldop niets mankeerde, liet stoom afblazen toen de temperatuur echt te hoog was. Ook uiterlijk heb ik niets kunnen constateren aan de dop. Zag er nog redelijk nieuw uit. Maar ja, mijn dop wissel heeft dus wel geholpen. Zeker omdat alle door jouw beschreven problemen zich ook bij mij voordeden en door de ANWB getest en ook geconstateerd. Maar het blijft een Franse wagen met Alure.... en een eigen wil.
Berichten: 4955
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Een Duitse wil is het, in der Siemens ECU 
Of zat hier nou Spagetti Marelli systeem
We gaan het zien vanavond bij de beunclub, hopelijk snel opgelost, dan kan pepernoot mij met de 106 helpen
Of zat hier nou Spagetti Marelli systeem
We gaan het zien vanavond bij de beunclub, hopelijk snel opgelost, dan kan pepernoot mij met de 106 helpen
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 19 sep 2017 18:17
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Locatie: schiedam
Gefixt dankzij C5HDI110!
Temp sensor en dummy kabel geïnstalleerd, Fan slaat keurig aan bij 98 graden.
Zeer vreemd was dat de oude temp sensor niet met een O-ring zat gemonteerd, verder geen bijzonderheden tegengekomen.
Dus Ja, waarschijnlijk toch de temp sensor. Temp uitlezing identiek aan de oude, maar schijnbaar geeft de sensor iets meer door dan alleen een weerstandwaarde.
In ieder geval super bedankt voor jullie meedenken en tips!!!
Temp sensor en dummy kabel geïnstalleerd, Fan slaat keurig aan bij 98 graden.
Zeer vreemd was dat de oude temp sensor niet met een O-ring zat gemonteerd, verder geen bijzonderheden tegengekomen.
Dus Ja, waarschijnlijk toch de temp sensor. Temp uitlezing identiek aan de oude, maar schijnbaar geeft de sensor iets meer door dan alleen een weerstandwaarde.
In ieder geval super bedankt voor jullie meedenken en tips!!!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dus toch
Destemeer verbaast het me dat er geen foutcodes tevoorschijn zijn gekomen, zie mijn posting over de IR's.
Want één van die IR's ging nou juist over dit fenomeen, een verkeerde T-sensor en mogelijk foute montage daarvan.
Al met al: mooi dat het opgelost is
Groet,
JW
Destemeer verbaast het me dat er geen foutcodes tevoorschijn zijn gekomen, zie mijn posting over de IR's.
Want één van die IR's ging nou juist over dit fenomeen, een verkeerde T-sensor en mogelijk foute montage daarvan.
Al met al: mooi dat het opgelost is
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4955
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ja eentje bleef steeds terugkomen, in de automaatbak, iets met temp niet ontvangen (CAN).JW-C5 schreef:Destemeer verbaast het me dat er geen foutcodes tevoorschijn zijn gekomen, zie mijn posting over de IR's.
Met de nieuwe sensor blijft deze melding weg.
Vreemd genoeg zat de oude (originele) sensor zonder O-Ring gemonteerd, daar is al een keer aan gerommeld.
Een wonder dat er niets gelekt heeft, de nieuwe sensor hebben we met een nieuwe O-Ring gemonteerd.
Is het in de beunclub ook mogelijk een aandrijfas te vernieuwen? Heb nu last van de tussenlager die van de rechter aandrijfas geluid maakt.
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Is daar prima te doen, ze hebben 3 bruggen en genoeg gereedschap.
Groet,
Hans
Hans
Met dank, maar hoe en wat om daar een afspraak of zo te maken?




