Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Nog even teruggezocht op eventueel chippen in Dronten. Daar ben ik geweest met mijn C6 op 29 juli 2013:
"Gisteren bij Bull Tuning in Dronten geweest. Marco voert het chiptunen uit met een rollenbank, de enig juiste manier.
Eerst een proefrit om precies vast te stellen wat nou de klacht was.
Die gaspedaalvertraging is een bak- kwestie en is niet te verhelpen door chiptunen van het motormanagement, was zijn mening.
Eerlijk, dus hulde.
Dus niet getuned weer naar huis."
"Gisteren bij Bull Tuning in Dronten geweest. Marco voert het chiptunen uit met een rollenbank, de enig juiste manier.
Eerst een proefrit om precies vast te stellen wat nou de klacht was.
Die gaspedaalvertraging is een bak- kwestie en is niet te verhelpen door chiptunen van het motormanagement, was zijn mening.
Eerlijk, dus hulde.
Dus niet getuned weer naar huis."
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Marco heeft die kleine vertraging door het koppel beter uit te smeren er toch echt uitgekregen bij mijn HDi
....
Ik ben net als JW van mening dat een aisin dat niet hoort te hebben, enkel de HDi heeft er dan ook last van, m.i. puur te maken met karakter van de motor niet de bak.
Ik ben net als JW van mening dat een aisin dat niet hoort te hebben, enkel de HDi heeft er dan ook last van, m.i. puur te maken met karakter van de motor niet de bak.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat dacht ik ook.
Deste verbaasder was ik dan ook toen ik dit las
Als de bak dan een seconde zou achter blijven, wat zou er dan moeten gebeuren? Met een klap alsnog inkomen
Groet,
JW
Deste verbaasder was ik dan ook toen ik dit las
Ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen. Zodra je het gaspedaal van deze V6 aanraakt vliegt het toerental omhoog.JanSr schreef:Raar.
Ik had het met:
een C6 3.0 benzine uit 2005
......
Als de bak dan een seconde zou achter blijven, wat zou er dan moeten gebeuren? Met een klap alsnog inkomen
Groet,
JW
C5club Bikkel


Berichten: 370
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:53
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Locatie: Regio Gouda
Ik heb het idd ook. Maar dit is de motor, niet de bak. Het toerental begint een seconde na intrappen van het gas pas te stijgen.
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
C5club extreme Fan


Ik vraag me af of ik dit met mijn C6 ook heb en het niet als hinderlijk ervaar of dat het er niet in zit. Bij mijn Xm v6 met 4hp20 had ik vaker/meer het idee dat die soms mis zat en met mijn sensodrive Pluriel helemaal
Ik heb in de C6 echter wel een tuningskastje zitten die dit wellicht beïnvloedt. Erfenis van de vorige eigenaar...
Ik heb in de C6 echter wel een tuningskastje zitten die dit wellicht beïnvloedt. Erfenis van de vorige eigenaar...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik herken wel iets van de genoemde klachten.
M.i is het de versnellingsbak die het motorkoppel even beperkt.
Handgeschakelde versies hebben het niet.
Dit kan je m.i wel door motortuning verhelpen, maar wel door een tuner die echt weet wat hij doet.
M.i is het de versnellingsbak die het motorkoppel even beperkt.
Handgeschakelde versies hebben het niet.
Dit kan je m.i wel door motortuning verhelpen, maar wel door een tuner die echt weet wat hij doet.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebeurt dat dan ook bij de V6 benzine?
Ik merk daar heeeeeelemaal niks van, integendeel
En waarom zou dat dan bij de diesel gedaan zijn? Is dat om het koppel op de stator wat te verminderen, met name om de vrijloop daarvan wat te ontzien?
Dat is een bekend zwak punt van deze bak, van de koppelomvormer welteverstaan.
Groet,
JW
Ik merk daar heeeeeelemaal niks van, integendeel
En waarom zou dat dan bij de diesel gedaan zijn? Is dat om het koppel op de stator wat te verminderen, met name om de vrijloop daarvan wat te ontzien?
Dat is een bekend zwak punt van deze bak, van de koppelomvormer welteverstaan.
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat weet ik niet precies.
Met name bij de V6 diesel heb ik gemerkt dat er nogal actief aan koppelbeperking wordt gedaan. Dat is ook zichtbaar als je er wat data bij bekijkt tijdens het rijden.
De motor beperkt inspuittijd en daarmee koppel. Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat dit vanwege de versnellingsbak is gedaan.
Maar dan is het in mijn optiek nog steeds het motormanagement die dit uitvoert.
Met name bij de V6 diesel heb ik gemerkt dat er nogal actief aan koppelbeperking wordt gedaan. Dat is ook zichtbaar als je er wat data bij bekijkt tijdens het rijden.
De motor beperkt inspuittijd en daarmee koppel. Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat dit vanwege de versnellingsbak is gedaan.
Maar dan is het in mijn optiek nog steeds het motormanagement die dit uitvoert.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat zou dan kunnen kloppen met wat we al eens eerder besproken hebben.
Deze bak, en met name de koppelomvormer kan niet tegen een hoog koppel, vandaar de beperking op 450Nm. Dezelfde 2.7 HDi V6 motor levert in andere auto's, icm andere bakken immers veel meer koppel, en al helemaal de 3 liter versie ervan.
Dat die vrijloop van de stator een "zwak punt" is, bleek tijdens dat bezoek aan het revisiebedrijf waar de koppelomvormer van de Kooiman C6 gerepareerd werd. Min of meer lopende bandwerk daar.
Maar dat verklaart niet waarom die koppelbeperking dan ook doorgevoerd wordt bij de 2.0 HDi's, die hebben immers een koppel dat duidelijk lager ligt dan die 450 Nm.
En ook bij de V6 benzine? Ik merk daar helemaal niets van.
Ik begrijp dan ook niets van het probleem dat JanSr daarmee had bij zijn C6 V6 benzine.
Of zou het soms zo kunnen zijn dat de vrijloop van de stator in die koppelomvormer al kapot was?
Dan wordt die koppelvergroting bij wegrijden niet opgebouwd, dat ervaar je dan als een sterk verminderd koppel bij het wegrijden.
Ik heb dat destijds gehad bij de koppelomvormer van de BW 3-bak in mijn DS23 Inj. Die stator draaide mee, en daardoor had je geen koppelvergroting.
Gevolg was zelfs dat je niet eens meer kon wegrijden op een hellinkje
Groet,
JW
Deze bak, en met name de koppelomvormer kan niet tegen een hoog koppel, vandaar de beperking op 450Nm. Dezelfde 2.7 HDi V6 motor levert in andere auto's, icm andere bakken immers veel meer koppel, en al helemaal de 3 liter versie ervan.
Dat die vrijloop van de stator een "zwak punt" is, bleek tijdens dat bezoek aan het revisiebedrijf waar de koppelomvormer van de Kooiman C6 gerepareerd werd. Min of meer lopende bandwerk daar.
Maar dat verklaart niet waarom die koppelbeperking dan ook doorgevoerd wordt bij de 2.0 HDi's, die hebben immers een koppel dat duidelijk lager ligt dan die 450 Nm.
En ook bij de V6 benzine? Ik merk daar helemaal niets van.
Ik begrijp dan ook niets van het probleem dat JanSr daarmee had bij zijn C6 V6 benzine.
Of zou het soms zo kunnen zijn dat de vrijloop van de stator in die koppelomvormer al kapot was?
Dan wordt die koppelvergroting bij wegrijden niet opgebouwd, dat ervaar je dan als een sterk verminderd koppel bij het wegrijden.
Ik heb dat destijds gehad bij de koppelomvormer van de BW 3-bak in mijn DS23 Inj. Die stator draaide mee, en daardoor had je geen koppelvergroting.
Gevolg was zelfs dat je niet eens meer kon wegrijden op een hellinkje
Groet,
JW
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Wat zou ik graag mijn ervaring kunnen delen
, maar onze dame is al even uit de running met een makke rechter (voor)vleugel (lees= lekke veerpoot). En omdat ik eerst bezig ben met het creëren van de nodige ruimte voor het plaatsen van een 2-koloms hefbrug, een gewoon mens kan maar één ding tegelijk, zal mijn bijdrage in dit draadje nog even uit moeten blijven.
In ieder geval met vr gr uit de Ardèche
In ieder geval met vr gr uit de Ardèche
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Hyundai IONIQ 5, Lounge 84 kWh (feb 2025)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2025
Energielabel: A
kilometerstand: 18000
Kleur: Ultimate Red
Locatie: Warnsveld
Ik heb hier vanaf de eerste kilometer (nieuw gekocht) ook last van. Mijn vorige C5, 2 liter benzine met AL4, had er ook al last van. Hoopte toen dat deze 6-bak het niet zou hebben, maar helaas.
In de 11 jaar dat ik deze voiture nu (zeeer tevreden) rijd heb ik veel geëxperimenteerd met dit probleem. Ik heb gemerkt dat het niet optreedt als je de pook naar links zet; in handbediening dus.
Het lijkt er voor mijn gevoel op dat twee computers eerst uitgebreid met elkaar praten voordat ze eruit zijn en er iets gebeurt: de computer van de bak en die van het motormanagement. En daarom gebeurt het niet in handbediening, want dan hoeft de computer van de bak nix te doen.
In de 11 jaar dat ik deze voiture nu (zeeer tevreden) rijd heb ik veel geëxperimenteerd met dit probleem. Ik heb gemerkt dat het niet optreedt als je de pook naar links zet; in handbediening dus.
Het lijkt er voor mijn gevoel op dat twee computers eerst uitgebreid met elkaar praten voordat ze eruit zijn en er iets gebeurt: de computer van de bak en die van het motormanagement. En daarom gebeurt het niet in handbediening, want dan hoeft de computer van de bak nix te doen.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Omdat Citroen toen nog geen geschikte EV had ben ik op 15 mei 2019 noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus.
Op 05-02-2025 is de e-Niro ingeruild voor een Hyundai IONIQ 5, ook rood.
Omdat Citroen toen nog geen geschikte EV had ben ik op 15 mei 2019 noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus.
Op 05-02-2025 is de e-Niro ingeruild voor een Hyundai IONIQ 5, ook rood.
Berichten: 3076
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
ook maar even een duit in het zakje: Mijn HDi phI AL4 had exact hetzelfde euvel.
Mijn huidige V6 met 4HP20 doet het niet. Ik dacht altijd dat benzine of diesel het verschil maakt.
Wat ik wel nog weet is dat ik op een zeker moment bij de HDi het gaspedaal heb laten aflstellen omdat de kickdown niet meer wilde. Daarna was het probleem minder erg voor mijn gevoel. Vooral op rotondes merkte ik dat. Misschien heeft het iets van doen met elektronisch of analoog gaspedaal?
Mijn huidige V6 met 4HP20 doet het niet. Ik dacht altijd dat benzine of diesel het verschil maakt.
Wat ik wel nog weet is dat ik op een zeker moment bij de HDi het gaspedaal heb laten aflstellen omdat de kickdown niet meer wilde. Daarna was het probleem minder erg voor mijn gevoel. Vooral op rotondes merkte ik dat. Misschien heeft het iets van doen met elektronisch of analoog gaspedaal?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Hyundai IONIQ 5, Lounge 84 kWh (feb 2025)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2025
Energielabel: A
kilometerstand: 18000
Kleur: Ultimate Red
Locatie: Warnsveld
Zal toch niet, want de ph1 heeft toch een ouderwets analoog gaspedaal?H_H schreef:Misschien heeft het iets van doen met elektronisch of analoog gaspedaal?
Mijn ph1 2.0 (benzine) met AL4 had er dus ook al last van.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Omdat Citroen toen nog geen geschikte EV had ben ik op 15 mei 2019 noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus.
Op 05-02-2025 is de e-Niro ingeruild voor een Hyundai IONIQ 5, ook rood.
Omdat Citroen toen nog geen geschikte EV had ben ik op 15 mei 2019 noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus.
Op 05-02-2025 is de e-Niro ingeruild voor een Hyundai IONIQ 5, ook rood.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Hyundai IONIQ 5, Lounge 84 kWh (feb 2025)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2025
Energielabel: A
kilometerstand: 18000
Kleur: Ultimate Red
Locatie: Warnsveld
Hmm, zou die wachtseconde dan te maken kunnen hebben met dat e-pedaal?
Die ph1 van mij had idd wel CC, en daar had ik ook last van dit probleem.
Die ph1 van mij had idd wel CC, en daar had ik ook last van dit probleem.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Omdat Citroen toen nog geen geschikte EV had ben ik op 15 mei 2019 noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus.
Op 05-02-2025 is de e-Niro ingeruild voor een Hyundai IONIQ 5, ook rood.
Omdat Citroen toen nog geen geschikte EV had ben ik op 15 mei 2019 noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus.
Op 05-02-2025 is de e-Niro ingeruild voor een Hyundai IONIQ 5, ook rood.






