Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 aug 2017 18:09
Auto: C5 2.0 16V Ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
kilometerstand: 325000
Kleur: Sable de langrune
Locatie: Amsterdam
Beste Forumleden,
Na wat geaarzel wilde ik toch ook even van jullie wijsheid gebruik maken. Ik zal zo goed mogelijk omschrijven wat het probleem is:
Sinds een tijdje kreeg ik ineens de melding 'storing uitlaatgas' en 'storing katalysator' met bijbehordend motormanagement lampje. Op een gegeven moment begon mijn C5 onder het rijden te stoten en ging zij op 3 cilinders rijden...dat was even en dan ging zij weer normaal rijden..maar het gebeurde steeds vaker.
Bij de garage uit laten lezen en eerst dacht men de bobine...gewisseld, maar bleek niet de bobine te zijn. Daarna weer uitgelezen en was het de injector bij cilinder 3...vervangen...maar jullie raden het zeker al: na 2 km piepjes en was het probleem terug. Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.
Bij koude start is er niets aan de hand...maar zodra de motor warm is, krijg je een soort 'hikje' en begint de motor op 3 cilinders te draaien..in het begin heel kort, maar naarmate de motor warmer wordt, gebeurt het sneller achter elkaar en op een gegeven moment blijft de motor op 3 cilinders draaien, met alle piepjes erbij.
Mijn vraag aan jullie is: wat zal ik doen?? Zijn het de klepstoters wel?? Ik heb geen zin om €600,- uit te geven en dat het daarna blijkt, dat het toch niet de klepstoters waren...
Nu weet ik dat jullie veel verstand van de C5 hebben, dus hoor ik graag jullie ideeën...( en adviezen )
Groeten van Marc
Na wat geaarzel wilde ik toch ook even van jullie wijsheid gebruik maken. Ik zal zo goed mogelijk omschrijven wat het probleem is:
Sinds een tijdje kreeg ik ineens de melding 'storing uitlaatgas' en 'storing katalysator' met bijbehordend motormanagement lampje. Op een gegeven moment begon mijn C5 onder het rijden te stoten en ging zij op 3 cilinders rijden...dat was even en dan ging zij weer normaal rijden..maar het gebeurde steeds vaker.
Bij de garage uit laten lezen en eerst dacht men de bobine...gewisseld, maar bleek niet de bobine te zijn. Daarna weer uitgelezen en was het de injector bij cilinder 3...vervangen...maar jullie raden het zeker al: na 2 km piepjes en was het probleem terug. Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.
Bij koude start is er niets aan de hand...maar zodra de motor warm is, krijg je een soort 'hikje' en begint de motor op 3 cilinders te draaien..in het begin heel kort, maar naarmate de motor warmer wordt, gebeurt het sneller achter elkaar en op een gegeven moment blijft de motor op 3 cilinders draaien, met alle piepjes erbij.
Mijn vraag aan jullie is: wat zal ik doen?? Zijn het de klepstoters wel?? Ik heb geen zin om €600,- uit te geven en dat het daarna blijkt, dat het toch niet de klepstoters waren...
Nu weet ik dat jullie veel verstand van de C5 hebben, dus hoor ik graag jullie ideeën...( en adviezen )
Groeten van Marc
V.I.P.


Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Wat zijn de foutcodes?
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Bij de 2-liter van vóór half 2003 zijn de klepstoters inderdaad vaak een probleem. Maar.... dat is vooral bij koude motor. Naarmate de motor en de -olie warmer worden vullen de klepstoters zich beter en gaat de motor goed lopen. Natuurlijk geen garantie dat het dus niet de klepstoters zijn, maar ik denk toch aan een andere oorzaak, zeker omdat je zegt dat de koude start zonder problemen gaat. Succes met zoeken, ik ben niet deskundig genoeg om je hiermee verder te kunnen helpen.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Bij de garage uit laten lezen en eerst dacht men de bobine...gewisseld, maar bleek niet de bobine te zijn. Daarna weer uitgelezen en was het de injector bij cilinder 3...vervangen...maar jullie raden het zeker al: na 2 km piepjes en was het probleem terug. Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.
Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.
Hoe hebben ze dat gezien?
Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.
Hoe hebben ze dat gezien?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Het lijkt me toch iets met de ontsteking.
Wat zijn de uitgelezen codes?
Logische verdachten: Bougies, bobine en BSM
Maar niet lukraak gaan vervangen.....probeer op te lossen aan de hand van de gelogde data.
Wat zijn de uitgelezen codes?
Logische verdachten: Bougies, bobine en BSM
Maar niet lukraak gaan vervangen.....probeer op te lossen aan de hand van de gelogde data.
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 aug 2017 18:09
Auto: C5 2.0 16V Ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
kilometerstand: 325000
Kleur: Sable de langrune
Locatie: Amsterdam
Dank vast voor de reacties...
De foutcodes weet ik niet, want die hebben ze niet verteld...
Volgens mij ( maar ik was er niet bij ) hebben ze als eerste de bobine geprobeerd...maar na wisselen bleek de bobine niet stuk... Bij de tweede keer hebben ze uitgelezen...en dat gaf dus blijkbaar aan dat de injector bij cilinder 3 niet goed was...dus vervangen.. Bij de derde keer zijn ze een stuk gaan rijden met de auto en als zij dan op 3 cilinders zou lopen, uitlezen... Toen ik de auto ophaalde, vertelden zij dat het aan de klepstoters lag...een veel voorkomend probleem...en dat zou dan €600,- gaan kosten.. Ik ben er vanuit gegaan, dat ze dat aan de hand van het uitlezen hebben geconcludeerd....
Maar waarom ik twijfels heb is, dat het probleem pas op gaat treden als de motor warm is...bij koude motor is er niets aan de hand...
En omdat ik dus twijfels heb, dacht ik om jullie eens te gaan raadplegen...
Ik kan helaas niet zelf uilezen, dus ben overgeleverd aan de garage....maar mijn gevoel zegt, dat het niet klopt....
De foutcodes weet ik niet, want die hebben ze niet verteld...
Volgens mij ( maar ik was er niet bij ) hebben ze als eerste de bobine geprobeerd...maar na wisselen bleek de bobine niet stuk... Bij de tweede keer hebben ze uitgelezen...en dat gaf dus blijkbaar aan dat de injector bij cilinder 3 niet goed was...dus vervangen.. Bij de derde keer zijn ze een stuk gaan rijden met de auto en als zij dan op 3 cilinders zou lopen, uitlezen... Toen ik de auto ophaalde, vertelden zij dat het aan de klepstoters lag...een veel voorkomend probleem...en dat zou dan €600,- gaan kosten.. Ik ben er vanuit gegaan, dat ze dat aan de hand van het uitlezen hebben geconcludeerd....
Maar waarom ik twijfels heb is, dat het probleem pas op gaat treden als de motor warm is...bij koude motor is er niets aan de hand...
En omdat ik dus twijfels heb, dacht ik om jullie eens te gaan raadplegen...
Ik kan helaas niet zelf uilezen, dus ben overgeleverd aan de garage....maar mijn gevoel zegt, dat het niet klopt....
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je moet de foutcodes is vragen.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Vreemd verhaal.
Ik zou zeker een second opinion gaan halen en de codes opvragen.
Van ontsteking, naar inspuiting naar klepprobleem als de diagnose?
Wellicht is er een forumlid met Lexia die je kan helpen.
Waar woont je auto?
Ik zou zeker een second opinion gaan halen en de codes opvragen.
Van ontsteking, naar inspuiting naar klepprobleem als de diagnose?
Wellicht is er een forumlid met Lexia die je kan helpen.
Waar woont je auto?
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Tja, uitlezen is één. Maar interpreteren is iets waarvoor het opleidingsniveau van veel monteurs gewoon te laag is.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 aug 2017 18:09
Auto: C5 2.0 16V Ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
kilometerstand: 325000
Kleur: Sable de langrune
Locatie: Amsterdam
Mijn C5 woont in Amsterdam
Weer een keer uitlezen is het beste ja...
....en dan de codes noteren
Als ik 's morgens de auto start en wegzoef....heerlijk....maar ik kijk dan naar de temperatuur van het water en de olie en als ik die zie stijgen....houd ik mijn hart al vast...en dan denk ik:"Oh...het gaat goed..." Maaaaaaaaaaaaaaaaar.................dan ineens voel je een kleine inhouding...en dan denk ik:"Daar gaan we..." ...en ja....*piep* storing uitlaatgas...*piep* storing katalysator...en dan begint het gehik en gestotter...
Weer een keer uitlezen is het beste ja...
Als ik 's morgens de auto start en wegzoef....heerlijk....maar ik kijk dan naar de temperatuur van het water en de olie en als ik die zie stijgen....houd ik mijn hart al vast...en dan denk ik:"Oh...het gaat goed..." Maaaaaaaaaaaaaaaaar.................dan ineens voel je een kleine inhouding...en dan denk ik:"Daar gaan we..." ...en ja....*piep* storing uitlaatgas...*piep* storing katalysator...en dan begint het gehik en gestotter...
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Tja, Amsterdam is niet zo ver van Nieuw Vennep vandaan. Ik zou eens bij Garage Johan Oldenhage langs gaan dan krijg je in ieder geval een betrouwbaar advies.
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Je moet er alleen 80 kilometer voor rijden.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 aug 2017 18:09
Auto: C5 2.0 16V Ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
kilometerstand: 325000
Kleur: Sable de langrune
Locatie: Amsterdam
Dat is wel een goed idee Cieterman ...weet ik ook zeker dat ik op 3 cilinders daar aankom..
Nu ga ik altijd naar Huisman Citroën specialist...en altijd weten ze snel en goed het probleem te analyseren...en hele goede service.
Nou Boes, dat is heel aardig van jou..maar 80 km ( en weer terug ) op 3 cilinders wordt een stress rit.. Maar super aardig van jou
JW-C5 hartstikke bedankt voor de IR...het klopt in grote mate...bij koude start loopt de motor gelijkmatig, maar als de motor warm wordt, dan gaat 'ie niet eerst onregelmatig lopen, maar gaat zij 'hikken' en op 3 cilinders lopen....
Maar ik zal van de week ergens eens laten uitlezen en dan de codes noteren en ze hier vermelden...
Nu ga ik altijd naar Huisman Citroën specialist...en altijd weten ze snel en goed het probleem te analyseren...en hele goede service.
Nou Boes, dat is heel aardig van jou..maar 80 km ( en weer terug ) op 3 cilinders wordt een stress rit.. Maar super aardig van jou
JW-C5 hartstikke bedankt voor de IR...het klopt in grote mate...bij koude start loopt de motor gelijkmatig, maar als de motor warm wordt, dan gaat 'ie niet eerst onregelmatig lopen, maar gaat zij 'hikken' en op 3 cilinders lopen....
Maar ik zal van de week ergens eens laten uitlezen en dan de codes noteren en ze hier vermelden...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030




