Auteur |
Bericht |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 knipperlicht uitdaging
Ik heb geprobeerd om de gloeipitjes te vervangen voor leds maar kwam er achter dat blijkbaar ook op moderne auto`s de knipperlichten op hol slaan. Zijn weerstanden de enige zo genaamde oplossing of kan het deftiger dmv. een vermogens onafhankelijk relais of iets dergelijks. Bij alarmlichten werken ze vreemd genoeg nog wel normaal. 
|
22 maart 2018 14:39 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Dit heeft te maken met het meten van de stroomafname door het regelapparaat. Je moet zorgen dat de gedetecteerde stroomafname hoog genoeg is, inderdaad door shunts te plaatsen.
Bij de alarmlichten werkt die controle niet vanwege de schakeling die daar wordt toegepast. De regeleenheid kan in sommige gevallen (niet bij de X7) worden geconfigureerd voor LED, waarbij controle achterwege blijft.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 maart 2018 14:49 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Ik had al een vermoeden dat het een verkapte controle methode is aangezien er geen bewaking over de canbus aanwezig is voor de verlichting.
Is er een centrale plek waar je zo`n shunt kan plaatsen of moet je elke lamp apart overbruggen? Ik dacht misschien over de zekering een centrale shunt als daar alle knippers op aangesloten zitten
|
22 maart 2018 15:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
De zekering die dat beveiligt zit vóór, de knipperlichten ná de "regeleenheid". En dus moet je dáár de shunts plaatsen, voor beide kanten afzonderlijk.
Vraag blijft wel: waarom LED's in de knipperlichten? Als dat is om het verbruik te verminderen zul je dat voor een belangrijk deel teniet doen door dikke shunts te plaatsen. Dat zijn forse weerstanden, die een heleboel warmte ontwikkelen. De knipperlichten zijn immers samen 36W >> bijna 3A per kant, dat moet je grotendeels simuleren met die weerstanden.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 maart 2018 15:26 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Achter moeten ze nog komen. voor zijn ze 7,5 watt dus een derde minder nu. De knippers op de spiegels zijn niet uitwisselbaar en blijven 5 watt.
berekend is er straks per kant 27 watt te disaperen. uitgaande van 14 volt is net 2 ampere en dit halftijds omdat de knipperlicht niet continu brand.
Er zal best marge zitten en kan de weerstand wat lager gekozen worden. 15 a 20 watt zou wellicht voldoende zijn.
Reden is dat de levensduur van led langer is, beter zichtbaar en een duidelijker knipperbeeld geeft. uit is ook direct uit.
|
22 maart 2018 16:50 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
De stroomafname wordt gemeten in het regelapparaat door spanningsval over een weerstand te meten. Dit werkt dus alleen als het knipperlicht brandt.
De redenatie aangaande minder stroomafname omdat het knipperlicht niet continu brandt gaat daarom niet op.
Blijft wel waar dat de exacte minimale weerstand proefondervindelijk vastgesteld moet worden.
Knippert hij al snel als je voor 7,5W LED hebt en achter 21W hebt?
Zo ja dan komt het dus behoorlijk nauwkeurig. Zo niet, dan kom je met een belasting van 30 W (2,5 A) ongeveer weg.
Ik zou vermogensweerstanden van 4,7 en 8,2 ohm halen en proberen welke werkt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 maart 2018 20:43 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Dat continu branden wat knipperlichten niet doen was om aan te geven dat je daar met een kleiner weerstandsvermogen weg kan.
De schema`s bekeken zag ik dat er 4 lampen vanuit de bsi komen en 2 vanuit een separate relais eenheid.
Je kan niet achter het relais bij het schakelcontact komen. Als dat kon had je met een weerstand uit de voeten gekund.
|
22 maart 2018 20:55 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Eens wat betreft het vermogen van de weerstanden.
Dat schema lijkt mij niet helemaal correct qua interpretatie of uitvoering. Inderdaad komen de RAW V en A vanuit de BSI. De spiegel-RAW komen uit de portiermodules die het signaal van B-CAN carrosserie halen. Er is geen sprake van relais oid.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 maart 2018 22:18 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
PSf1 staat bij mij beschreven als zekering relaiskast motorruimte. Daar zitten de spiegel raw (6410 en 6415) op maar ook de 2612 en 2617. Dit zijn toch de raw units voor? De achter units zitten rechtstreeks op de bsi1 (2630 en 2635).
Tekeningnummer is d3arq72r.
|
22 maart 2018 23:17 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Ok, dan was ik te snel. Ik heb hier niet het originele schema bij de hand. En aannames zijn dodelijk Schakeling van de voorste RAW via BSM is idd mogelijk. BSM krijgt de info via B CAN carr. Maar zie je ook dat de spiegel RAW rechtstreeks op BSM zitten of is het via B CAN? In bovenstaand geval moet je dus shunten per lamp.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 maart 2018 00:07 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Ik zal mij daar even op inlezen als ik tijd heb. Dat laatste zou voor wat het is de dertigste oplossing zijn.
|
23 maart 2018 07:51 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: knipperlicht uitdaging
Oplossing is uiteindelijk gewoon voor elke knipper een weerstand van 10 ohm plaatsen nabij de knipperlichten. Ze doen het weer zoals het hoort.
|
03 apr 2018 20:05 |
|
 |
|