Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Goedemorgen, collega C5-rijders.
Ik rij sinds 2 jaar (met volle tevredenheid) in een C5 Sedan automaat uit 2008, met nu pas 70.000 km op de teller. Ik had alleen nog nooit de handschakeling geprobeerd. Toen ik dit laatst probeerde lukte dat niet. Ook niet na het instruktieboekje erop nagelezen te hebben....
Wat zie ik over het hoofd?
Als ik de pook in de stand Manual zet, komt er geen "M" in de display, maar blijft de "D" staan. En als ik ga rijden, reageert de versnelling niet op het op- of af-schakelen van de pook.
ik kan natuurlijk mijn dealer opbellen, maar om deze niet op een drukke vrijdag op te storen, plaats ik de vraag maar eerst hier. Het is niet echt een probleem; evt. pas als ik op vakantie de bergen in ga en ik wil handschakelen.
Bij voorbaat dank voor de evt. reactie.
Paul.
Ik rij sinds 2 jaar (met volle tevredenheid) in een C5 Sedan automaat uit 2008, met nu pas 70.000 km op de teller. Ik had alleen nog nooit de handschakeling geprobeerd. Toen ik dit laatst probeerde lukte dat niet. Ook niet na het instruktieboekje erop nagelezen te hebben....
Wat zie ik over het hoofd?
Als ik de pook in de stand Manual zet, komt er geen "M" in de display, maar blijft de "D" staan. En als ik ga rijden, reageert de versnelling niet op het op- of af-schakelen van de pook.
ik kan natuurlijk mijn dealer opbellen, maar om deze niet op een drukke vrijdag op te storen, plaats ik de vraag maar eerst hier. Het is niet echt een probleem; evt. pas als ik op vakantie de bergen in ga en ik wil handschakelen.
Bij voorbaat dank voor de evt. reactie.
Paul.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Klinkt als defecte selecteur , misschien even flink de pook bewegen en goed in alle versnellingen drukken ( gewoon bij stilstand ) ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Bedankt voor je snelle reactie Menno
Dat ga ik vanavond proberen.
Helpt het misschien als ik wat contactspray bij de pook naar binnenspuit, of zit die selecteur veel te ver weg zodat die contactspray er niet bij komt?
Dat ga ik vanavond proberen.
Helpt het misschien als ik wat contactspray bij de pook naar binnenspuit, of zit die selecteur veel te ver weg zodat die contactspray er niet bij komt?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In de CitDocs vind ik bij het CitDocB2CB011FP0 Identificatie - Gegevens : Versnellingsbakbediening AUTOMATISCHE VERSNELLINGSBAK AL4 de volgende tekst:
Ik herinner me een vergelijkbaar voorval. Toen bleek het magneetje niet goed op z'n plek te zitten.
Ik zal kijken of ik dat nog ergens kan vinden.
Groet,
JW
Een plaatje kan ik er vooralsnog niet van vinden.In de stand " M " gebeurt het schakelen via een sensor die dicht bij de selectiehendel is gemonteerd : De noodzakelijke wijziging van het magnetisch veld bij het kantelen van de cellen van de sensor wordt verkregen door een magneet, die zich op de hendel bevindt en afhankelijk van de stand ten opzichte van cellen zorgt voor de wijziging van de status.
De informatie worden naar de computer van de automatische versnellingsbak gestuurd.
Ik herinner me een vergelijkbaar voorval. Toen bleek het magneetje niet goed op z'n plek te zitten.
Ik zal kijken of ik dat nog ergens kan vinden.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Intussen het forum doorgespit, en er geen plaatje van kunnen vinden, helaas.
Wel dat iemand anders er ook last van had en schreef dat hij de bediening "open zou maken". Maar dat was z'n laatste posting daarover.
Als je Menno's tip gaat opvolgen, druk dan ook de bediening goed naar links.
Volgens mij zit dat reed-contact aan de linker kant, en als het magneetje er dan wat te ver vandaan blijft werkt het niet.
Misschien werkt het dan wel, dan weet je waar je het zoeken moet......
Groet,
JW
Wel dat iemand anders er ook last van had en schreef dat hij de bediening "open zou maken". Maar dat was z'n laatste posting daarover.
Als je Menno's tip gaat opvolgen, druk dan ook de bediening goed naar links.
Volgens mij zit dat reed-contact aan de linker kant, en als het magneetje er dan wat te ver vandaan blijft werkt het niet.
Misschien werkt het dan wel, dan weet je waar je het zoeken moet......
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Menno en JW, beiden bedankt voor jullie (weer) snelle reacties
Ik heb geen contactspray gebruikt en de pook een paar keer wat fors in alle standen, incl. De M-stand
, gezet. Maar dit leverde niets op, helaas.
Ik heb even een "reed-contact" gegoogled, maar dat bracht mij niet verder....
Ik begrijp, dat dat magnetisch contact alleen voor de M-stand werkt, en dat ik er dus geen last van kan krijgen bij de andere standen. Dat stelt me wel gerust.....
Ik bel volgende week wel met m'n dealer, Johan Oldenhage
, en vraag of het kwaad kan en hoe duur een evt. reparatie is.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, het is een topforum
Maár dat wisten we natuurlijk allang!
Ik heb geen contactspray gebruikt en de pook een paar keer wat fors in alle standen, incl. De M-stand
Ik heb even een "reed-contact" gegoogled, maar dat bracht mij niet verder....
Ik begrijp, dat dat magnetisch contact alleen voor de M-stand werkt, en dat ik er dus geen last van kan krijgen bij de andere standen. Dat stelt me wel gerust.....
Ik bel volgende week wel met m'n dealer, Johan Oldenhage
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, het is een topforum
Maár dat wisten we natuurlijk allang!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Had je dit verhaal ook gevonden over de reed-contacten?
Daarin staat het goed uitgelegd.
Bij mijn weten zitten dit soort contacten in de bedieningsconsole van de pook.
En vaak werkt het dan niet (goed) omdat het magneetje niet op de juiste plaats zit.
Maar er kan hier uiteraard ook wat anders aan de hand zijn, dat zal moeten blijken.
Groet,
JW
Daarin staat het goed uitgelegd.
Bij mijn weten zitten dit soort contacten in de bedieningsconsole van de pook.
En vaak werkt het dan niet (goed) omdat het magneetje niet op de juiste plaats zit.
Maar er kan hier uiteraard ook wat anders aan de hand zijn, dat zal moeten blijken.
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Mod-edit: Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
Nee, had ik niet gevonden. Bedankt, dat maakt goed duidelijk hoe het werkt
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
Nee, had ik niet gevonden. Bedankt, dat maakt goed duidelijk hoe het werkt
C5club Die-Hard


Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Als repararie wat duur moest worden, kan je de automaat ook laten zoals het is en op vakantie in de bergen de "sport"-stand inschakelen, dan trekt hij ook langer door in de lagere versnellingen. Als je geen (zware) caravan trekt maakt het niet uit .....
Ik opper maar wat ..

Ik opper maar wat ..
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Bedankt voor de suggestie Morjos. Als het een (te) dure reparatie wordt, laat ik die waarschijnlijk niet uitvoeren.
Ik zou met name bergafwaarts ook willen kunnen afremmen op de motor i.p.v. mijn remmen te belasten (extra slijtage en te heet te laten worden). Maar dat werkt met die sportstand ook waarschijnlijk wel.
Misschien moet ik ook maar eens googlen op "rijden met een automaat in de bergen"
Nog een fijn weekend verder.
Ik zou met name bergafwaarts ook willen kunnen afremmen op de motor i.p.v. mijn remmen te belasten (extra slijtage en te heet te laten worden). Maar dat werkt met die sportstand ook waarschijnlijk wel.
Misschien moet ik ook maar eens googlen op "rijden met een automaat in de bergen"
Nog een fijn weekend verder.
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mar 2011 21:47
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70000
Locatie: Den Haag
Goedemiddag allen,
Bij deze een terugkoppeling over de niet-werkende handmatige versnelling in mijn automaat.
Ik ben vanmiddag bij Johan Oldenhage geweest, de conclusie na een stukje rijden en uitlezen is, dat er geen puls wordt doorgegeven bij de manualstand.
Reparatie komt op 230 euro voor een nieuwe schakelaar; plus arbeid en btw komt het totaal op een kleine 500 euro, misschien iets goedkoper.
Ik volg bij deze dan ook jullie advies op en laat het niet repareren en als ik in de toekomst nog eens een keer de bergen in zou gaan, zet ik 'm wel in de sportstand.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en nog veel veilige en plezierige citroenkilometers toegewenst,
Paul.
Bij deze een terugkoppeling over de niet-werkende handmatige versnelling in mijn automaat.
Ik ben vanmiddag bij Johan Oldenhage geweest, de conclusie na een stukje rijden en uitlezen is, dat er geen puls wordt doorgegeven bij de manualstand.
Reparatie komt op 230 euro voor een nieuwe schakelaar; plus arbeid en btw komt het totaal op een kleine 500 euro, misschien iets goedkoper.
Ik volg bij deze dan ook jullie advies op en laat het niet repareren en als ik in de toekomst nog eens een keer de bergen in zou gaan, zet ik 'm wel in de sportstand.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en nog veel veilige en plezierige citroenkilometers toegewenst,
Paul.
C5club Die-Hard


Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Ja, het is idd een pak geld.
Maar ik denk dat het niet veel uitmaakt in schakelmoment, of je manueel of sportstand gebruikt.
Enkel voor het afremmen op de motor is de manueel-stand wat interessanter, maar de caravan gaat toch als eerste remmen maar voorzichtigheid is toch altijd de belangrijkste passagier....
Maar ik denk dat het niet veel uitmaakt in schakelmoment, of je manueel of sportstand gebruikt.
Enkel voor het afremmen op de motor is de manueel-stand wat interessanter, maar de caravan gaat toch als eerste remmen maar voorzichtigheid is toch altijd de belangrijkste passagier....
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Als je stevig afremt schakelt de bak automatisch een versnelling lager, misschien kun je dat ook berg-af gebruiken om terug te schakelen en dan op de motor af te remmen (zodra je gas geeft schakelt hij wel weer op, dus daar moet je wel rekening mee houden).
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


C5club Die-Hard


Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Probleem is dan wel dat als de snelheid tijden een stijle afdaling toeneemt de bak ook weer gaat opschakelen bij bepaald toerental.
Je zult daarom toch lichtjes moeten bijremmen om haar in lage versnelling te houden, dus oppassen voor overhitting !!
Maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel ...

Je zult daarom toch lichtjes moeten bijremmen om haar in lage versnelling te houden, dus oppassen voor overhitting !!
Maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel ...


