Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
		     
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 215
      		Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 360000
      			      		      			      				Kleur: rood
      			      		      		
      		      		      		        Sinds een paar 100 km heeft onze nieuwe C5 Tourer (10-2008, met hydraulische vering, aankoop 2 maanden geleden) een rare vibratie zodra ik over de 50 sneller ga rijden of wat power geef. Kan het niet anders als roemelen noemen dat soms overgaat in echt schudden. Niet constant, soms wel soms niet. Soms erger soms minder. Als ik bij over de 100 echt gas geef en er kracht op alles staat trilt en vibreert de auto behoorlijk.
* Werd erger bij lage LDS olie stand dankzij kapotte vering rechts voor (was bekend bij aankoop).
* Veerpoot vervangen met een gebruikte uit een nieuwere schadeauto die bij mijn garage staat. Vibratie is wat minder maar duidelijk niet weg.
* Het schudden en vibratie is in de carroserie voelbaar VOORDAT ik het echt in het stuur voel.
* Ik hoor geen klonk van duidelijk rotte silent blocks of stabilsatoren.
* Tijdens het schudden de automaat naar manual gedaan en versnelling lager en hoger gezet en terug, bij gelijke snelheid. Geen invloed op schudden.
* Ik heb inmiddels 7 duizend km gereden met de auto, eerste tijd inclusief naar NL en terug Tsjechie geen enkel probleem.
Dit is mijn eerste automaat met hydraulique die ook nog eens op "lage brede" winter banden staat. Ik herken dit niet van alle eerdere auto's (meerdere 10-tallen). Herkent iemand dit?
Kan het zijn dat er nog steeds te weinig LDS in zit? Ga het morgen opnieuw controleren.
Voor mij raar is dat vervanging van de rechter veerpoot en schakelen tijdens het schudden geen invloed hebben op dit verschijnsel.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			* Werd erger bij lage LDS olie stand dankzij kapotte vering rechts voor (was bekend bij aankoop).
* Veerpoot vervangen met een gebruikte uit een nieuwere schadeauto die bij mijn garage staat. Vibratie is wat minder maar duidelijk niet weg.
* Het schudden en vibratie is in de carroserie voelbaar VOORDAT ik het echt in het stuur voel.
* Ik hoor geen klonk van duidelijk rotte silent blocks of stabilsatoren.
* Tijdens het schudden de automaat naar manual gedaan en versnelling lager en hoger gezet en terug, bij gelijke snelheid. Geen invloed op schudden.
* Ik heb inmiddels 7 duizend km gereden met de auto, eerste tijd inclusief naar NL en terug Tsjechie geen enkel probleem.
Dit is mijn eerste automaat met hydraulique die ook nog eens op "lage brede" winter banden staat. Ik herken dit niet van alle eerdere auto's (meerdere 10-tallen). Herkent iemand dit?
Kan het zijn dat er nog steeds te weinig LDS in zit? Ga het morgen opnieuw controleren.
Voor mij raar is dat vervanging van de rechter veerpoot en schakelen tijdens het schudden geen invloed hebben op dit verschijnsel.
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Aandrijfas ?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
 
    					    					    				C5club Die-Hard

    			        
Berichten: 518
      		Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
      			      		      			      				Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: VF7RWRH
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 220.000
      			      		      			      				Kleur: Gris Fuminated
      			      		      			      				Locatie: neerpelt
      			      		      		
      		      		      		        Wielen wel goed uitgebalanceerd ???? Indien niet kunnen wielen soms zéér raar doen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 6200
      		Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 285000
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        - een hobbel in een band of een defect in het karkas,
- een kromme remschijf, voelbaar bij het remmen of gebruik van de handrem
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					- een kromme remschijf, voelbaar bij het remmen of gebruik van de handrem
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
    				
    				    			DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        als je zelf er geen verstand van hebt , laat er dan iemand mee laten rijden en zien die er wel verstand van heeft.
anders kun je al veel vervangen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			anders kun je al veel vervangen.
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Zeker , het kan idd van alles zijn zoals hier wordt aangedragen door iedereen ...
Misschien eens laten voelen/bekijken door iemand anders !
Is er geen garantie gezien de aankoop van 2 mnd terug ?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Misschien eens laten voelen/bekijken door iemand anders !
Is er geen garantie gezien de aankoop van 2 mnd terug ?
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
 
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 215
      		Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 360000
      			      		      			      				Kleur: rood
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb meer verstand van verzekeren   
   
Zonder gein, ik ben oude school sleutelaar; misschien had ik de vraag wat anders moeten formuleren, als in, "ik weet dat het dit en dat en etc kan zijn, maar met nieuwe hydrauliek techniek, brede sloffen, en automaat zijn er nog andere oorzaken voor dit gevoel". Heb dit bericht gisteren laat geplaats, wat moe al, om wat goede ideeen te krijgen voor ik naar garage ga.
Van oudere auto's ken ik kapotte homokineten, assen, stabilisatie stangetjes etc. Echt ongebalanceerde wielen niet, werden te vaak verwisseled en goed onderhouden.
Begin bij het eenvoudigste, en meteen raak. Wiel rechts voor, waar ook het hydraulische probleem zat, was zeer zwaar in onbalans. Verschil binnen- en buitenrand was zeer groot (35 naar 135) en volkomen uit balans. Vermoedelijk is er een gelijmd gewichtje afgevallen. Het moet zoiets zijn geweest, omdat in de 6000 km ervoor er niets aan de hand was. Links voor was iets uit balans, maar "binnen de marges". Toch ook maar 100% gemaakt.
Ik moet ook eens met mijn garage gaan praten. Nadat bij de bandenman de auto omhoog was geweest (vooraf in hoogste stand gezet) en weer op peil, toch voor alle zekerheid C5 in laagste stand en LDS gekontroleerd. Was vol, tot de bovenrand van het tankje, ongeveer 4 cm boven de onderkant van het vulfilter en dus veel te vol. Ga ik nu uitpompen, en dan opnieuw controleren.
Garante: tot het hek. Ik wist wat ik kocht, inclusief probleem met hydraulische vering. Bovendien heb ik er in 7 weken 7000 km mee gereden, iets minder dan de vorige eigenaar per jaar .
.
Ook een foto van mijn speeltje. Amerikaanse "5-ton" 6x6 dump truck uit 1965. De 5-ton betekent 5 ton lading in terrein onder oorlogsomstandigheden. De truck weegt zelf 9999 kg, en volgens de RDW mag ik met een totaal treingewicht van 42,5 TON op de weg. De truck heeft minsten 15 jaar in het poms depot Ter Apel gestaan zonder te rijden. Kilometerstand nu 5 000 km.
Ik ben nu bezig de stuurbekrachtiging en het lucht-geassisteerd hydaulische remsysteem te repareren. Alles ouderwets mechanisch, geen computer te zien.
    				
    				
    				
    				    				 
   
Zonder gein, ik ben oude school sleutelaar; misschien had ik de vraag wat anders moeten formuleren, als in, "ik weet dat het dit en dat en etc kan zijn, maar met nieuwe hydrauliek techniek, brede sloffen, en automaat zijn er nog andere oorzaken voor dit gevoel". Heb dit bericht gisteren laat geplaats, wat moe al, om wat goede ideeen te krijgen voor ik naar garage ga.
Van oudere auto's ken ik kapotte homokineten, assen, stabilisatie stangetjes etc. Echt ongebalanceerde wielen niet, werden te vaak verwisseled en goed onderhouden.
Begin bij het eenvoudigste, en meteen raak. Wiel rechts voor, waar ook het hydraulische probleem zat, was zeer zwaar in onbalans. Verschil binnen- en buitenrand was zeer groot (35 naar 135) en volkomen uit balans. Vermoedelijk is er een gelijmd gewichtje afgevallen. Het moet zoiets zijn geweest, omdat in de 6000 km ervoor er niets aan de hand was. Links voor was iets uit balans, maar "binnen de marges". Toch ook maar 100% gemaakt.
Ik moet ook eens met mijn garage gaan praten. Nadat bij de bandenman de auto omhoog was geweest (vooraf in hoogste stand gezet) en weer op peil, toch voor alle zekerheid C5 in laagste stand en LDS gekontroleerd. Was vol, tot de bovenrand van het tankje, ongeveer 4 cm boven de onderkant van het vulfilter en dus veel te vol. Ga ik nu uitpompen, en dan opnieuw controleren.
Garante: tot het hek. Ik wist wat ik kocht, inclusief probleem met hydraulische vering. Bovendien heb ik er in 7 weken 7000 km mee gereden, iets minder dan de vorige eigenaar per jaar
 .
.Ook een foto van mijn speeltje. Amerikaanse "5-ton" 6x6 dump truck uit 1965. De 5-ton betekent 5 ton lading in terrein onder oorlogsomstandigheden. De truck weegt zelf 9999 kg, en volgens de RDW mag ik met een totaal treingewicht van 42,5 TON op de weg. De truck heeft minsten 15 jaar in het poms depot Ter Apel gestaan zonder te rijden. Kilometerstand nu 5 000 km.
Ik ben nu bezig de stuurbekrachtiging en het lucht-geassisteerd hydaulische remsysteem te repareren. Alles ouderwets mechanisch, geen computer te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 60
      		Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 131.000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera Nacre
      			      		      			      				Locatie: Leek
      			      		      		
      		      		      		        Erg mooi materiaal is dat 
Wat mis je trouwens voorop?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			
Wat mis je trouwens voorop?
Berichten: 1236
      		Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Break 2 liter LP
      			      		      			      				Opties: Pack André en Toverknopje
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2002
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09261
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 335404
      			      		      			      				Kleur: EZRC**
      			      		      			      				KPH: Achter
      			      		      			      				Locatie: De Stad Klundert
      			      		      		
      		      		      		        Een dubbele chevron! 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
    				
    				    			
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
 
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 215
      		Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 360000
      			      		      			      				Kleur: rood
      			      		      		
      		      		      		        Bumper
Dit is een zgn w/w truck: "with winch", dus met lier. Zit een 10-ton lier op, met daarvoor kabel geleiderollen en dan bumper.
  we missen een woedende smiley die een chevron kapot slaat.
 we missen een woedende smiley die een chevron kapot slaat. 
Heb eerst een liter LDS uit het systeem gehaald, mooi op nivo gebracht. Toen 60 km gereden. Eerste 20 km leek het erop dat het grootste deel van het probleem weg was. Nog wel wat vibratie bij 110, maar verder stukken beter .... stukje beter ... ietsje beter ... bijna net zo erg ... Bijna terug thuis, by 70-90 straal gas geven en de auto rammelt ongeveer uit elkaar. Het voelt echter iets anders aan, lijkt meer middenin te zitten.
Volgens mij is het niet "dit OF dat" maar "dit EN dat". Problemen hebben elkaar versterkt en gemaskeerd. Los een probleem op, en het volgende komt duidelijker naar voren. Morgenochtend terug naar de bandenman, rechtsvoor opnieuw laten controleren.
Dan maandag terug naar de garage.
    				
    				
    				
    				    				Dit is een zgn w/w truck: "with winch", dus met lier. Zit een 10-ton lier op, met daarvoor kabel geleiderollen en dan bumper.
 we missen een woedende smiley die een chevron kapot slaat.
 we missen een woedende smiley die een chevron kapot slaat. Heb eerst een liter LDS uit het systeem gehaald, mooi op nivo gebracht. Toen 60 km gereden. Eerste 20 km leek het erop dat het grootste deel van het probleem weg was. Nog wel wat vibratie bij 110, maar verder stukken beter .... stukje beter ... ietsje beter ... bijna net zo erg ... Bijna terug thuis, by 70-90 straal gas geven en de auto rammelt ongeveer uit elkaar. Het voelt echter iets anders aan, lijkt meer middenin te zitten.
Volgens mij is het niet "dit OF dat" maar "dit EN dat". Problemen hebben elkaar versterkt en gemaskeerd. Los een probleem op, en het volgende komt duidelijker naar voren. Morgenochtend terug naar de bandenman, rechtsvoor opnieuw laten controleren.
Dan maandag terug naar de garage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Toch doen mij de klachten denken aan een versleten binnenste aandrijfaskoppeling. Check eens of de hoezen lekken.
En die schitterende truck, is dat een REO?
Zo'n ding reed ik in mijn schooltijd in de spijbeluren, avonden en weekenden als landbouwvoertuig, transport bieten aardappelen enz, gaaf was dat.
Die had geen stuurbekrachtiging, dat was hard werken, er was een daf 120 pk diesel ingebouwd, en inderdaad een pneumatisch bekrachtigd hydraulisch remsysteem, rare constructie., mogelijk weet jij de achterliggende gedachte.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					En die schitterende truck, is dat een REO?
Zo'n ding reed ik in mijn schooltijd in de spijbeluren, avonden en weekenden als landbouwvoertuig, transport bieten aardappelen enz, gaaf was dat.
Die had geen stuurbekrachtiging, dat was hard werken, er was een daf 120 pk diesel ingebouwd, en inderdaad een pneumatisch bekrachtigd hydraulisch remsysteem, rare constructie., mogelijk weet jij de achterliggende gedachte.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
 
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 215
      		Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 360000
      			      		      			      				Kleur: rood
      			      		      		
      		      		      		        BJG,
De garage heeft inderdaad drie hoezen vervangen. Het is mogelijk dat de as randje was, en door mijn rijstijl gecombineerd met rijden op slechte boswegen (noodzakelijk, onze smederij is daar), wiel onbalans, en kapotte veerpoot vrij snel slechter geworden is?
Is dit "van buiten af" zelf te kontroleren?
Truck, blij te horen dat jij er mee gereden hebt lang geleden.
REO. Correct en niet. Voor whatever reason is in Nederland REO een soort verzamelnaam geworden voor deze twee truck typen: de Deuce en de 5-ton. Het ontwerp voor de Deuce is van REO uit 1944. De 5-ton is van eind 40er jaren, voornamelijk HI en Kaiser. Deze trucks zijn door 6 verschillende fabrikanten gemaakt, maar allemaal volgens hetzelfde ontwerp. De cabine van de Deuce is identiek aan de 5-ton, en er is vrijwel geen verschil tussen de eerste trucks uit de 40er jaren en de laatste trucks in de 70er jaren.
Wat jij vrijwel zeker gereden hebt is een "Deuce" of 2 1/2 ton. Die hadden een lichtere motor, rond de 120 pk, en geen stuurbekrachtiging. De 5-ton heeft een 6 cylinder 10 liter motor met 175 pk en altijd stuurbekrachtiging. Van wat verder weg en niet naast elkaar lijken ze identiek. Van dichtbij zie je dat de 5-ton een stuk groter is. Een doodzekere snelle identificate van veraf: bij de Deuce staat het voorwiel in het midden van het spatbord. Bij de 5-ton staat het voorwiel "voorin" onder het spatbord, de ruimte achter tussen wiel en spatbord is veel groter dan voor. Is in de wiki ook duidelijk te zien.
Remsysteem. Hydraulisch was toen nog standaard, maar er was een bekrachtiger nodig. Dus hebben ze een luchtsysteem gemaakt als bij normale luchtdruk remmen, maar dit fungeert alleen als ondersteuning van de hydraulische remmen EN voor de aanhanger die meestal luchtdruk remmen heeft. Een zgn airpack wordt door de hoofdremcylinder geactiveerd. Die airpack zet luchtdruk achter de tweede slaaf-remcylinder, die onder veel hogere druk rem olie naar alle 6 remcylinders duwt. Werkt bovendien met DOT 5 siliconen remvloeistof, niet met normale remvloeistof.
Stuurbekrachtiging: een brilliant oud filmpje van het US leger dat het allemaal perfect uitlegt.
Deze trucks hebben meegeholpen aan de wederopbouw van Europa na WW II, en veel transport en bouw bedrijven zijn begonnen met surplus trucks van het Amerikaanse leger. Bij boerenbedrijven waren ze ook populair. REOMIE in Ooij heeft er destijds honderden opgekocht van Domeinen. Ze zijn aan het opruimen maar er staan er nog genoeg.
Hier een verdere uitleg (in Engels) over onze truck
Dito met video
Heb jij oude foto's van jullie truck?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De garage heeft inderdaad drie hoezen vervangen. Het is mogelijk dat de as randje was, en door mijn rijstijl gecombineerd met rijden op slechte boswegen (noodzakelijk, onze smederij is daar), wiel onbalans, en kapotte veerpoot vrij snel slechter geworden is?
Is dit "van buiten af" zelf te kontroleren?
Truck, blij te horen dat jij er mee gereden hebt lang geleden.
REO. Correct en niet. Voor whatever reason is in Nederland REO een soort verzamelnaam geworden voor deze twee truck typen: de Deuce en de 5-ton. Het ontwerp voor de Deuce is van REO uit 1944. De 5-ton is van eind 40er jaren, voornamelijk HI en Kaiser. Deze trucks zijn door 6 verschillende fabrikanten gemaakt, maar allemaal volgens hetzelfde ontwerp. De cabine van de Deuce is identiek aan de 5-ton, en er is vrijwel geen verschil tussen de eerste trucks uit de 40er jaren en de laatste trucks in de 70er jaren.
Wat jij vrijwel zeker gereden hebt is een "Deuce" of 2 1/2 ton. Die hadden een lichtere motor, rond de 120 pk, en geen stuurbekrachtiging. De 5-ton heeft een 6 cylinder 10 liter motor met 175 pk en altijd stuurbekrachtiging. Van wat verder weg en niet naast elkaar lijken ze identiek. Van dichtbij zie je dat de 5-ton een stuk groter is. Een doodzekere snelle identificate van veraf: bij de Deuce staat het voorwiel in het midden van het spatbord. Bij de 5-ton staat het voorwiel "voorin" onder het spatbord, de ruimte achter tussen wiel en spatbord is veel groter dan voor. Is in de wiki ook duidelijk te zien.
Remsysteem. Hydraulisch was toen nog standaard, maar er was een bekrachtiger nodig. Dus hebben ze een luchtsysteem gemaakt als bij normale luchtdruk remmen, maar dit fungeert alleen als ondersteuning van de hydraulische remmen EN voor de aanhanger die meestal luchtdruk remmen heeft. Een zgn airpack wordt door de hoofdremcylinder geactiveerd. Die airpack zet luchtdruk achter de tweede slaaf-remcylinder, die onder veel hogere druk rem olie naar alle 6 remcylinders duwt. Werkt bovendien met DOT 5 siliconen remvloeistof, niet met normale remvloeistof.
Stuurbekrachtiging: een brilliant oud filmpje van het US leger dat het allemaal perfect uitlegt.
Deze trucks hebben meegeholpen aan de wederopbouw van Europa na WW II, en veel transport en bouw bedrijven zijn begonnen met surplus trucks van het Amerikaanse leger. Bij boerenbedrijven waren ze ook populair. REOMIE in Ooij heeft er destijds honderden opgekocht van Domeinen. Ze zijn aan het opruimen maar er staan er nog genoeg.
Hier een verdere uitleg (in Engels) over onze truck
Dito met video
Heb jij oude foto's van jullie truck?
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Goed verhaal ik ga mij er eens wat meer in verdiepen!
Als ik naar plaatjes op het internet kijk is het inderdaad een M35 geweest (dubbel lucht achter).
Er is vrijwel zeker geen foto van die truck.
Ik werkte begin jaren 90 in de vrije uren (ik ging nog naar school) op een landbouwbedrijf. Ik zal daar binnenkort eens vragen of ze nog foto's hebben. Ik kom er nog steeds, mijn Burton heb ik daar voor een deel gebouwd.
Wat betreft de aandrijfassen:
Kijk of je speling voelt, maar als de hoezen bakzijde lek zijn geweest is het mij al wel duidelijk, dat overleven ze zelden.
Een buurmsn en buurman truckje dat ik wel eens uithaal om te testen:
Schakel Esp uit door een sensor los te trekken, remschakelaar foppen, dan per kant iets opkrikken en met links remmen en rechts gas geven. Zo per kant checken, vereist enig oefenen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Als ik naar plaatjes op het internet kijk is het inderdaad een M35 geweest (dubbel lucht achter).
Er is vrijwel zeker geen foto van die truck.
Ik werkte begin jaren 90 in de vrije uren (ik ging nog naar school) op een landbouwbedrijf. Ik zal daar binnenkort eens vragen of ze nog foto's hebben. Ik kom er nog steeds, mijn Burton heb ik daar voor een deel gebouwd.
Wat betreft de aandrijfassen:
Kijk of je speling voelt, maar als de hoezen bakzijde lek zijn geweest is het mij al wel duidelijk, dat overleven ze zelden.
Een buurmsn en buurman truckje dat ik wel eens uithaal om te testen:
Schakel Esp uit door een sensor los te trekken, remschakelaar foppen, dan per kant iets opkrikken en met links remmen en rechts gas geven. Zo per kant checken, vereist enig oefenen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Wat betreft de truck waar ik mee reed was zo een:
http://www.armytruck.nl/pictures/reo1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dezelfde kleurstelling en laadbak. Die laadbak is later voorzien van schotten zodat vervoer van aardappelen ed. mogelijk werd. Een of twee Veenhuis kiepers er achter, en zo was ik als broekie met een hele combi onderweg.
Er zat een daf dieselmotor in met een daf versnellingsbak, dat is dacht ik bij Ginaf gedaan voordat wij hem hadden.
Later hadden we ook nog een modernere die door Terberg was aangepast, die staat nog ergens en kan ik wel een keer fotograferen.
@mod: is dit vervuiling?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					http://www.armytruck.nl/pictures/reo1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dezelfde kleurstelling en laadbak. Die laadbak is later voorzien van schotten zodat vervoer van aardappelen ed. mogelijk werd. Een of twee Veenhuis kiepers er achter, en zo was ik als broekie met een hele combi onderweg.
Er zat een daf dieselmotor in met een daf versnellingsbak, dat is dacht ik bij Ginaf gedaan voordat wij hem hadden.
Later hadden we ook nog een modernere die door Terberg was aangepast, die staat nog ergens en kan ik wel een keer fotograferen.
@mod: is dit vervuiling?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        




 
          			          			





 
 
