Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
		     
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 116
      		Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
      		
      		
      		      		      			      				Auto: tourer exclusive
      			      		      			      				Opties: navi - velgen 'Eghée'
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2013
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				Kleur: parelmoerwit
      			      		      		
      		      		      		        Binnen afzienbare tijd ga ik waarschijnlijk mijn geweldig C5 (tourer exclusive 136 pk manueel) omruilen voor een nieuwe DS5.
Nu zit ik al weken de voor -en nadelen af te wegen en te twijfelen tussen de EAT180 (180 pk automaat) en de MAN150 (manueel 150 pk).
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de automatische bak in combinatie met het Start/Stop systeem? Vooral dit laatste maakt me wat terughoudend ten opzicht van de automaat.
Heb dagelijks te maken met nogal wat druk tot fileverkeer, en vermoed dat dit ook wat aangenamer zal zijn met een automaat. Of zie ik dat verkeerd?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Nu zit ik al weken de voor -en nadelen af te wegen en te twijfelen tussen de EAT180 (180 pk automaat) en de MAN150 (manueel 150 pk).
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de automatische bak in combinatie met het Start/Stop systeem? Vooral dit laatste maakt me wat terughoudend ten opzicht van de automaat.
Heb dagelijks te maken met nogal wat druk tot fileverkeer, en vermoed dat dit ook wat aangenamer zal zijn met een automaat. Of zie ik dat verkeerd?
Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        de volgende wordt bij mij een automaat.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 1751
      		Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
      			      		      			      				Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2014
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 100000
      			      		      			      				Kleur: Beluga Bruin
      			      		      		
      		      		      		        Ik neem aan dat je er al mee hebt gereden? Mijn schoonvader heeft precies zo’n DS5 gekocht na 2 C6’en. Ik heb regelmatig met de DS5 gereden. De motor en bak combi rijdt prima en is vlot genoeg. Dat stop/start kun je uitzetten als je dat lastig vindt in de file. Dus altijd gaan voor 180 pk met automaat wat mij betreft.
Hij heeft t ding na 1 jaar ingeruild met 14000 km op de teller voor een nieuwe Volvo S90, omdat hij kon niet kon wennen aan het stugge veerkarakter. Ik vond die DS5 ook erg stug in vergelijking met C5. Ga nog eens een paar keer goed proefrijden zou ik zeggen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Hij heeft t ding na 1 jaar ingeruild met 14000 km op de teller voor een nieuwe Volvo S90, omdat hij kon niet kon wennen aan het stugge veerkarakter. Ik vond die DS5 ook erg stug in vergelijking met C5. Ga nog eens een paar keer goed proefrijden zou ik zeggen.
 
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 116
      		Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
      		
      		
      		      		      			      				Auto: tourer exclusive
      			      		      			      				Opties: navi - velgen 'Eghée'
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2013
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				Kleur: parelmoerwit
      			      		      		
      		      		      		        Duidelijk in het voordeel van de automaat dus.
@ Arendonk: Die DS5 van je schoonvader, was dat de eerste of de tweede 'generatie'? Met of zonder Citroën-logo dus? Blijkbaar zou er ondertussen (sinds 2015) wat gewijzigd zijn aan de schokdempers waardoor hij nu 'zachter' zou rijden.
Na 2 C5'en (PH3) weet ik het eigenlijk ook niet goed. Ik wil eigenlijk geen afscheid nemen van de HA3-ophanging, maar kan niet anders wegens geen opvolger voor de C5 (wat ik niet begrijp van PSA!). Anderzijds ben ik heel tevreden over mijn garagist en wil er liever niet weg. Ik heb nog een auto of tien (voor medewerkers of familie) bij hem gekocht/in onderhoud. Op dit ogenblik zelfs nog twee DS5'en (manueel 136 pk) in bestelling bij hem, maar nog niet voor mezelf.
Toevallig spreekt de Volvo S90 me ook heel hard aan als enige alternatief voor de C5, maar die heeft natuurlijk een heel ander prijskaartje als de DS5. Mijn vader rijdt sinds een half jaartje in een XC-90 en ik moet zeggen ... dat is voorlopig een geweldige auto in alle opzichten.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			@ Arendonk: Die DS5 van je schoonvader, was dat de eerste of de tweede 'generatie'? Met of zonder Citroën-logo dus? Blijkbaar zou er ondertussen (sinds 2015) wat gewijzigd zijn aan de schokdempers waardoor hij nu 'zachter' zou rijden.
Na 2 C5'en (PH3) weet ik het eigenlijk ook niet goed. Ik wil eigenlijk geen afscheid nemen van de HA3-ophanging, maar kan niet anders wegens geen opvolger voor de C5 (wat ik niet begrijp van PSA!). Anderzijds ben ik heel tevreden over mijn garagist en wil er liever niet weg. Ik heb nog een auto of tien (voor medewerkers of familie) bij hem gekocht/in onderhoud. Op dit ogenblik zelfs nog twee DS5'en (manueel 136 pk) in bestelling bij hem, maar nog niet voor mezelf.
Toevallig spreekt de Volvo S90 me ook heel hard aan als enige alternatief voor de C5, maar die heeft natuurlijk een heel ander prijskaartje als de DS5. Mijn vader rijdt sinds een half jaartje in een XC-90 en ik moet zeggen ... dat is voorlopig een geweldige auto in alle opzichten.
Berichten: 1751
      		Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
      			      		      			      				Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2014
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 100000
      			      		      			      				Kleur: Beluga Bruin
      			      		      		
      		      		      		        Het laatste type; met DS neus. De eerste serie was nog erger qua (gebrek) aan comfort. Het prijsverschil is aanzienlijk, maar die auto’s zijn echt niet te vergelijken. Die Volvo is echt een andere klasse.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 3069
      		Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
      			      		      			      				Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 305.000
      			      		      			      				Kleur: Gris
      			      		      			      				Locatie: Eindhoven
      			      		      		
      		      		      		        Oeioeioei!! dus Citroen gaat het op comfort verliezen van Volvo… HELP!!
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
    				
    				    			Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        De “ DS “ serie van Citroën is m.i.   dan ook niet de maatstaf qua comfort , dat hoort bij de modellen van Citroën thuis ....
Wat betreft handbak of automaat , da’s geen keuze ...
Altijd de automaat

    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Wat betreft handbak of automaat , da’s geen keuze ...
Altijd de automaat


Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1751
      		Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
      			      		      			      				Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2014
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 100000
      			      		      			      				Kleur: Beluga Bruin
      			      		      		
      		      		      		        Eens! Als je bijv ziet hoe de koets van de nieuwe DS7 heen en weer hobbelt in de autoweek rijtest.   
 
Linkje: https://www.autoweek.nl/video/ds-7-cros ... impressie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zijn fraaie auto’s hoor, maar voor comfort moet je echt iets met chevrons hebben. Ik ben zeer benieuwd naar het nieuwe veersysteem van Citroën. Zouden ze dat wellicht nog gaan toepassen op DS modellen? Dát zou een goede zet zijn in mijn beleving.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			 
 Linkje: https://www.autoweek.nl/video/ds-7-cros ... impressie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zijn fraaie auto’s hoor, maar voor comfort moet je echt iets met chevrons hebben. Ik ben zeer benieuwd naar het nieuwe veersysteem van Citroën. Zouden ze dat wellicht nog gaan toepassen op DS modellen? Dát zou een goede zet zijn in mijn beleving.
 
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 116
      		Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
      		
      		
      		      		      			      				Auto: tourer exclusive
      			      		      			      				Opties: navi - velgen 'Eghée'
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2013
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				Kleur: parelmoerwit
      			      		      		
      		      		      		        Tja ... Volvo ... die luchtgeveerde XC-90 waar ik af en toe mee rijdt doet zeker niet onder qua veercomfort voor mijn C5-3 tourer met HA3+.  En dat met 20-duims velgen eronder (tegenover 17 voor de C5, met banden met hogere flanken).  Heb zelfs de indruk dat de Volvo de 'korte' hobbels (dwarsnaden e.d.) er iets beter uitfiltert.  Ik zwijg natuurlijk over het prijskaartje van de Volvo ...  In verhouding tot zijn prijs is en blijft de C5 voor mij een geweldige auto!
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 2874
      		Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
      			      		      			      				Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10227
      			      		      			      				Productienummer: 10077
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 111.111
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond KKQD**
      			      		      			      				Locatie: Huisduinen
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb sinds 2013 een Ph 2 met automaat  . Mijn eerste automaat in 48 jaar autorijden, had er (veel) eerder aan moeten beginnen....
 . Mijn eerste automaat in 48 jaar autorijden, had er (veel) eerder aan moeten beginnen.... 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					 . Mijn eerste automaat in 48 jaar autorijden, had er (veel) eerder aan moeten beginnen....
 . Mijn eerste automaat in 48 jaar autorijden, had er (veel) eerder aan moeten beginnen.... 
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

    				
    				    			
 
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 116
      		Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
      		
      		
      		      		      			      				Auto: tourer exclusive
      			      		      			      				Opties: navi - velgen 'Eghée'
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2013
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				Kleur: parelmoerwit
      			      		      		
      		      		      		        Vooreerst excuses voor de schrijffout in mijn vorig antwoord   .  Uiteraard rijd ik af en toe met de Volvo ... i.p.v. rijdt.  Blijkbaar kan ik deze kemel niet meer aanpassen
 .  Uiteraard rijd ik af en toe met de Volvo ... i.p.v. rijdt.  Blijkbaar kan ik deze kemel niet meer aanpassen   .
 .
Ik geraak steeds meer overtuigd om voor de automaat te kiezen .  Al zal dat ook nog van de leaseprijs afhangen, want op de automaat moet in België bijna 1800 euro meer inschrijvingstaks betaald worden ten opzichte van de 150 pk manueel (+ 1800 € meer aanschafprijs).
.  Al zal dat ook nog van de leaseprijs afhangen, want op de automaat moet in België bijna 1800 euro meer inschrijvingstaks betaald worden ten opzichte van de 150 pk manueel (+ 1800 € meer aanschafprijs).
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			 .  Uiteraard rijd ik af en toe met de Volvo ... i.p.v. rijdt.  Blijkbaar kan ik deze kemel niet meer aanpassen
 .  Uiteraard rijd ik af en toe met de Volvo ... i.p.v. rijdt.  Blijkbaar kan ik deze kemel niet meer aanpassen   .
 .Ik geraak steeds meer overtuigd om voor de automaat te kiezen
 .  Al zal dat ook nog van de leaseprijs afhangen, want op de automaat moet in België bijna 1800 euro meer inschrijvingstaks betaald worden ten opzichte van de 150 pk manueel (+ 1800 € meer aanschafprijs).
.  Al zal dat ook nog van de leaseprijs afhangen, want op de automaat moet in België bijna 1800 euro meer inschrijvingstaks betaald worden ten opzichte van de 150 pk manueel (+ 1800 € meer aanschafprijs).Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        We zijn geen taalpuristen forum hoor, dat geeft niet ... 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1751
      		Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
      			      		      			      				Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2014
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 100000
      			      		      			      				Kleur: Beluga Bruin
      			      		      		
      		      		      		        Wees blij dat je onder het Belgisch fiscaal regime valt. Het kan namelijk veel erger  
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			
Berichten: 2874
      		Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
      			      		      			      				Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10227
      			      		      			      				Productienummer: 10077
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 111.111
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond KKQD**
      			      		      			      				Locatie: Huisduinen
      			      		      		
      		      		      		        Zoals in ons NL 'belastingparadijs'....... 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

    				
    				    			
Berichten: 60
      		Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 131.000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera Nacre
      			      		      			      				Locatie: Leek
      			      		      		
      		      		      		        Als je veel druk verkeer / file rijd, is een automaat absoluut een aanrader (sowieso eigenlijk wel  ).
 ).
Hoewel schakelen erg leuk kan zijn, rijd een automaat veel meer ontspannen. Hoewel het schakelen misschien een volledig 'geautomatiseerde handeling' is, vergt het onbewust toch je aandacht.
Eventueel zou je (ik weet niet hoe het fiscaal geregeld is met hybride in België) ook nog naar een DS5 Hybrid4 kunnen kijken mocht dit fiscaal aantrekkelijker zijn.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			 ).
 ).Hoewel schakelen erg leuk kan zijn, rijd een automaat veel meer ontspannen. Hoewel het schakelen misschien een volledig 'geautomatiseerde handeling' is, vergt het onbewust toch je aandacht.
Eventueel zou je (ik weet niet hoe het fiscaal geregeld is met hybride in België) ook nog naar een DS5 Hybrid4 kunnen kijken mocht dit fiscaal aantrekkelijker zijn.











