Auteur |
Bericht |
Richard1711
C5club Fan
Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41 Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs
Naar boven
|
 Veercilinder
Beste c5 fans,
Kan iemand mij vertellen wat nieuwe veercilinders kosten en waar je ze als beste kan kopen ?
|
10 dec 2017 23:55 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
Gaat het om de voorste of de achterste? En van welk model en type (er zit verschil in ph 1-2 HA3 en HA3+). En vanwaar de vraag, wat is de klacht? Er is soms een goed alternatief in de vorm van het vervangen van de afdichtingen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 dec 2017 00:22 |
|
 |
Richard1711
C5club Fan
Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41 Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
Voor zitten ze toch niet ? Het gaat om achter en ze lekken erg, het is niet mijn auto maar ik zou ze wel willen vervangen. Het is een Ph.1
|
11 dec 2017 00:31 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
Ook voor zitten ze, in de veerpoten. Maar achter zijn er verschillen tussen een Break en een Berline. En ook tussen een gewone HA3 en een HA3+, met sportknop. Zie daarover de vragen van BJG. Als je de laatste 8 cijfers van de VIN geeft van die C5 kunnen we precies zien wat er onder zit Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 dec 2017 00:36 |
|
 |
Jean2705
C5club Rookie
Geregistreerd: 28 feb 2017 19:41 Berichten: 30 Woonplaats: Luyksgestel
Auto: C5 break 1.8 Ligne Prestige /Volvo Amazon B20 1970
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
vervangen bij de dealer in Bergeyk kost daar rond 540 euro incl.nieuwe lds olie.(break ph2 2006)
|
11 dec 2017 09:05 |
|
 |
Richard1711
C5club Fan
Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41 Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
Ik haal ze eronderuit dan kijk ik eerst of ze gereviseerd kunnen worden maar als het nodig is om geheel te vervangen waar kan ik ze dan kopen? En wat zouden ze los kosten? Ik zie ze nergens op internet sites. 
|
11 dec 2017 09:27 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
De veercilinders kunnen in 99% van de gevallen weer goed werkend worden gemaakt door de 3 afdichtingsringen te vervangen. Is veel over geschreven in diverse draadjes. De zuigers raken de cilinderwand nagenoeg niet dus daar slijten ze niet of nauwelijks. De afdichtingen kun je alleen bij de dealer verkrijgen en vaak is het verstandig om de stofhoes ook te vervangen en een nieuwe klem aan te schaffen. Kosten rond de 40 euro per kant.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
11 dec 2017 09:53 |
|
 |
Richard1711
C5club Fan
Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41 Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
Dank je voor de info, nog een vraag hoeveel vloeistof verlies je met demonteren?
|
11 dec 2017 10:27 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
Het is belangrijk voordat je de cilinders demonteert om eerst de auto aan de achterzijde op te bokken en daarna de hydroliek drukloos te maken. Dit kan het gemakkelijkste met de Lexia en als je die niet hebt kun je op het middenblok de ontluchtingsschroef losdraaien en een pan eronder om de LDS op te vangen. Door nu voorzichtig de achterwielen op te tillen kun je de hoeveelheid LDS die in de cilinders aanwezig is, via de ontluchting eruit persen. Deze LDS kun je later eventueel gefilterd weer hergebruiken. Voor de zekerheid haal je een liter LDS in huis om netjes op peil te brengen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
11 dec 2017 11:10 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veercilinder
In die draadjes is ook te lezen dat de veercilinder er helemaal niet onderuit hoeft als je de afdichtingen vervangt, dat doe je dan op de auto. Zó wordt dat ook bij GJO gedaan, heb ik ervaren. Daarbij wordt standaard de stofzak vervangen.
Grootste probleem daarbij is vaak om de pen/clip los te krijgen waarmee de stoterstang gefixeerd wordt in de draagarm. Die kan vastgeroest zitten.
Overigens zou ik die opgevangen LDS, die ook uit de veercilinder loopt niet hergebruiken, maar altijd vervangen door verse. Zó schrijft Citroën dat ook uitdrukkelijk voor in zijn instructies.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 dec 2017 12:01 |
|
 |
|