Auteur |
Bericht |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Hallo allen,
Vandaag bij de garage geweest. Monteur heeft gekeken, geluisterd en gereden met de auto. Oordeel is krukas lagers. Op basis van het aantal kilometers op de teller en het niet meer nodig hebben van een 7 persoonsauto hebben we besloten de C-8 niet meer te laten repareren. Nu maar hopen dat we er nog een leuke prijs voor krijgen.
Fijn weekend.
Ton.
|
17 nov 2017 16:22 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
heb je dan de lagerschalen er dan niet af gehad?
|
17 nov 2017 16:37 |
|
 |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Hallo Willy,
De lager schalen heb ik er inderdaad niet af gehad. Heb dit nog nooit gedaan en vond het eigenlijk een te spannende klus om buiten op straat uit te gaan vinden. Weet niet wat er mis kan gaan als je het niet goed zou doen. Ik heb met de hand de speling gevoeld en met een spiegel en een lamp gekeken of ik een eventuele schade zou zien. De speling op de krukas zelf heb ik niet gevoeld en de drijfstangen gaven allen hetzelfde beeld. Met de spiegel en de lamp heb ik geen schade kunnen zien. De vlakken van de lager schalen kun je niet beoordelen, want deze kun je niet zien op de manier die ik gebruikt heb. Is het een gemakkelijke job om de lager schalen te vervangen? Ik heb echt geen idee. Het rijden op de grote weg was al een belevenis op zich gisteren. Als ik rond 80 km per uur reed was het wel te doen. Beetje gas los en weer erbij. Als de motor stabiel op de 80 km/uur stond begon de motor redelijk te rammelen. Dit had ik nog niet eerder gehoord omdat ik alleen korte stukjes in de bebouwde kom heb gereden. Boven de 2500 toeren was niet te rijden vanwege de rammel onder de motorkap. Hopelijk vind ik nog een liefhebber die de reparatie wil doen en nog jaren plezier kan hebben van de auto. Voor de rest is het best wel een fijne auto. Fijn weekend.
Ton
|
18 nov 2017 11:35 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Schade aan de lagerschalen kun je alleen zien door ze los te nemen of met een micrometer speling op te meten. Het vervangen is geen hogere wiskunde en best eenvoudig, onderste drijfstang kap losschroeven en het lager ertussenuit halen, daarna nieuwe lagers ertussen en weer vast zetten.  let wel dat je de drijfstang-kappen weer op het juiste moment vastzet 
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
18 nov 2017 15:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Lagerspeling meet je met een kunststof draad.
Als er al veel geluid hoorbaar is is er kans dat de krukas ook is beschadigd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 nov 2017 15:40 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Klopt inderdaad, met plastigage!
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
18 nov 2017 15:47 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Meten met een plastic draad? Leg uit aub!
|
18 nov 2017 15:51 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Eigenlijk heel eenvoudig. De plastigage is een kunststofdraad die gebruikt wordt om de radiale speling op de krukas te meten. Oftewel, lagerkap demonteren, plastigagedraad ertussen monteren en daarna aandraaien op het juiste moment. Nu zal de plastigage draad geplet worden en vervormen. Door hierna de lagerkap weer te demonteren kun je aan de hand van een kaartje (hiermee kun je de dikte van de geplette draad vergelijken) kijken hoeveel speling je hebt tussen lager en krukas.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
18 nov 2017 15:58 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Zoek maar eens op plastigage, dan vind je wel wat foto's.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 nov 2017 16:00 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Plastigage gevonden op youtube. Geniaal door simpelheid
|
18 nov 2017 18:27 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
je kunt het ook aan de kleur van de lagerschalen zien.
|
18 nov 2017 18:30 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Klopt, dat is slijtage van de schalen. Om een nieuwe schaal te monteren heb je wel dit hulpmiddel nodig, om de juiste maat te bepalen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 nov 2017 00:41 |
|
 |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Hallo,
Daar ben ik weer. Ik heb even over de lager schalen na zitten denken. De lager schalen, die je on-line kunt kopen, zijn die gelijk te gebruiken. Dus oude eraf en nieuwe erop. Of is dit een beetje te makkelijk gedacht? Ik neem aan dat ze een standaardmaat hebben die is gebaseerd op de afstand tussen krukas en drijfstang, zodat er altijd een oliefilm laag tussen de lager schaal en de krukas aanwezig kan zijn. Ik zit er aan te denken om ze alsnog te vervangen. Voor de prijs hoef je het niet te laten denk ik. En de bouten waar de drijfstangen mee zijn gemonteerd. Moeten deze vervangen worden of zijn ze her te gebruiken? Ik hoop dat jullie me nog 1 keertje kunnen voorzien van tips en trucs.
Groeten.
Ton
|
28 nov 2017 20:13 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
normaal is het een standaard maat , als de krukas nadien geslepen is zit er een overmaat op. het beste is de krukas opmeten. als de krukas beschadigd is , ga je niet lang plezier van hebben. als de bouten van de lagerschalen op moment aangetrokken zijn moet je met de drijfstang zijde links kunnen bewegen.
|
28 nov 2017 21:10 |
|
 |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Oliepomp verwijderen
Hallo allenmaal,
Afgelopen vijf weken toch weer met de C8 bezig geweest. Eerst de lagerschalen van de drijfstanglagers vervangen. Van 1 drijfstang waren ze heel slecht en leken wel van een ander materiaal als van de ander drie cilinders. Verder zagen de schalen er niet echt slecht uit. Alles weer netjes in elkaar gezet en de motor gestart. Bij een koude motor geen rammel meer te horen, maar bij een warme motor nog steeds aanwezig. Weliswaar zo'n 75 % minder in geluid als met de oude schalen. Omdat ik niet het vertrouwen had om met deze motor een lange rit te gaan maken ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte motor. Voor een leuke prijs een motor gevonden met 90.000 km op de teller. Met veel pijn en moeite de motor gewisseld (inclusief de koppelingsplaten). Sinds gisteren is alles weer af gemonteerd. Maar helaas krijgen we de motor niet gestart. Auto uitgelezen en heb voor de motor maar 1 storing in staan en dat is de oliepeilstaaf. Voor de rest wat andere dingen voor de schuifdeur, maar dit moet voor het starten geen probleem zijn denk ik. Kan iemand mij vertellen of ik iets vergeet te doen om een andere motor gestart te krijgen? Na een hele dag klussen en proberen zijn we een beetje het spoor bijster. In het begin rook alles flink naar benzine. Wij denken dat we de motor verzopen hebben. Alles uit laten dampen en droge bougies erin gezet. Helaas gen vooruitgang. Geprobeerd de auto aan te slepen, maar ook zonder resultaat. We hebben brandstof (injecteurs getest) tevens het injectie blok nog overgezet van de oude motor. Bobine is goed. Op iedere aansluiting hebben we vonken. Luchtinlaat hebben we niet overgezet. Wel de luchtklep. Kan het zijn dat de auto in ecomodus blijft staan.? Weet niet of er te starten is in deze status. Zoja. Hoe kan ik hier uit komen? Ik hoop dat iemand dit kan verklaren. Alvast bedankt voor de tips.
Groeten.
Ton.
|
11 maart 2018 11:52 |
|
 |
|