V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Tsja,

bijna vergeten, maar ik heb die koppelingsschakelaar idd. gevonden. Vervolgens heb ik deze rondom vastgepakt, en het koppelingspedaal op en neer bewogen. Alles blijft keurig op z'n plek gefixeerd. Dit is dus niet de oorzaak van dat vreemde 'aantikkende' gevoel in het k.pedaal. Soms is het nèt of er aan het eind van de overbrenging, een drooggelopen veer zit, die halverwege de beweging ergens langs schiet. Zowel heen als weer. Desondanks schakelt en rijdt 'ze' als de wiedeweerga. Dus 'k weet 't nog even niet.

Tot nieuwer nieuws, groet,

Zietroen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Even een suggestie, misschien al geprobeerd echter niet geschoten is altijd mis. Heb je al eens gekeken naar het veertje welke de koppelingspedaal terug duwt? Is een kunststoffen geheel met een veer eromheen en zit aan de bovenkant van de koppelingspedaal bevestigd. Maakt ook een aardig geluid indien versleten/gebroken.
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Ja Maarten,

Goeie suggestie. Dat zou het zomaar kunnen zijn. Daar gaat op korte termijn naar gekeken worden.

Tot nader, DANK (!!!), groet ook,

Zietroen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ik heb ook een dan weer wel, dan weer niet, een tikje in het pedaal.
Ik vermoed dat dit samenhangt met de kogel bij het koppelingshuis waarover de hefboom tussen cilinder en drukgroep beweegt.
Daar zit/zat een soort plastic ring. Wellicht ontstaan de problemen als die beschadigd is.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
@Zie Troen, heb jij inmiddels al gekeken hierna, ik ben benieuwd of het opgelost is?
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Nee C5-Maarten,

Dat is het nog niet. Het (tik)gevoel in het koppelingspedaal is nog steeds aanwezig, maar langzaam lijkt de 'tik' iets minder hevig te worden, om plaats te maken voor een gevoel dat de 'overbrenging' van pedaal naar koppeling, ergens langs schuurt. Waarom ik niet verder op de kop onder de kap heb gelegen, heeft als oorzaak; mijn beperkte kennis van waar ik nou wat moet zoeken.

Als iemand (s.v.p. terzake deskundig) zich 'geroepen' voelt om samen met mij een kleine speurtocht te ondernemen, kom ik met plezier die iemand's kant op. Maakt niet uit wanneer (eh...zolang we Klaas Vaak niet tegen komen). Mijn tijdmachine draait 'tikvrij'.

Verneem graag, dank vast, groet ook,

Zietroen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Even voor de mensen die enige tijd terug gereageerd hebben, ik ben een paar maanden geleden o.a. bij J.O. geweest, en daar is ook naar mijn rumoerige koppeling geluisterd en gekeken. De J.O.-man bevestigde het vermoeden wat J.O. zelf al had aangegeven. Die 'bus' in het koppelingsmechanisme is de boosdoener. Hoe die bus nou echt heet, weet ik niet, maar vanmiddag heb ik 'm eindelijk gezien. Niet een vergelijkbare, maar de echte. Ja..., die in mijn auto zat. Het druklager ook, en die was nog verder aan gort, dan die van 2 jaar geleden. Of anders gezegd, van 20.000km geleden (km. stand vorige vervanging 152.476 - 2015, en nu 174.396 - 2019). Nee, daar wordt je niet blij van. Hoe dan ook, die 'bus', waaromheen het druklager actief is geweest, was op die plek diep gegroefd, wat meteen de vraag oproept, of die bus nou niet 'meegenomen' werd bij de vorige vervanging van de koppelingsgroep, of dat het meegeleverde druklager van 'vierkante kogels' was voorzien. Het blijft een raadsel, maar dat de reparatie in 2015 niet naar behoren is verricht, moge duidelijk zijn. Dat was Citroën Garage Coolen Deventer. Ik heb het er een paar keer met ze over gehad, maar 'zoiets kan wel 'ns gebeuren, maar gaat in de regel vanzelf over'. 't Klikt alsof 't klopt. Hoe dan ook, er valt niets meer te 'halen'. Ze zijn circa 2 jaar geleden opgeheven. En of de levensduur van deze koppelingsgroep en/of druklager nou in enige statuut meegenomen moet worden..., eerlijkheidshalve wel. Die druklagers zijn schandalig slecht.

Sinds vanmiddag 17.00u heb ik de sleutels van mijn dame weer teruggekregen, en ik durf het bijna niet te zeggen, maar zo soepel en stil als 'ze' nu schakelt, deed ze nooit. Geluk gevraagd.

Groet, Z.
Plaats reactie