Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226320
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: L'Alfàs del Pi, Alicante
OK, JW,
't Is duidelijk. Dank nogmaals, en tot 'nieuws',
groet,
Zietroen.
't Is duidelijk. Dank nogmaals, en tot 'nieuws',
groet,
Zietroen.
Berichten: 770
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Tenzij iemand andere ervaringen heeft met keuring, zou ik nog even wachten met de Steinslag-Unterbodenschutz, en de genoemde krimpkous door de garage laten aanbrengen die ook de keuring doet. Reden is dat een handremkabel onder voorwaarden gerepareerd mag worden, maar dat een keurmeester wel die voorwaarden moet kunnen controleren. Concreet betekent dit dat repareren van een beschadigde buitenkabel alsnog zal leiden tot afkeur, maar reparatie van de beschermlaag om de buitenkabel mag gewoon. Om het verschil te zien tussen een beschadiging van de buitenkabel zelf, of alleen de beschermlaag, moet die krimpkous en Steinslag-Unterbodenschutz er voor de keurmeester nog niet op zitten....
De toelichting van de RDW op toetsing van de handremkabel:
Beoordelen handremkabel
Beschadiging of breuk van de binnenkabel leidt altijd tot afkeur. Ook als er slechts 1 draad is gebroken. Beschadiging, scheurvorming of breuk van de buitenkabel leidt ook altijd tot afkeur. Beschadiging, scheurvorming of breuk van de beschermlaag om de buitenkabel is geen reden tot afkeur.
Als er tape, kit of dergelijk materiaal is aangebracht, moet de keurmeester beoordelen of het bewerkte onderdeel een onderdeel is van de handremkabel of alleen een beschermende functie heeft. Om dit goed te kunnen beoordelen, moet de tape, kit of dergelijk materiaal verwijderd worden om de buitenkabel te kunnen inspecteren. Een handremkabel mag op een deugdelijke wijze zijn gerepareerd.
De toelichting van de RDW op toetsing van de handremkabel:
Beoordelen handremkabel
Beschadiging of breuk van de binnenkabel leidt altijd tot afkeur. Ook als er slechts 1 draad is gebroken. Beschadiging, scheurvorming of breuk van de buitenkabel leidt ook altijd tot afkeur. Beschadiging, scheurvorming of breuk van de beschermlaag om de buitenkabel is geen reden tot afkeur.
Als er tape, kit of dergelijk materiaal is aangebracht, moet de keurmeester beoordelen of het bewerkte onderdeel een onderdeel is van de handremkabel of alleen een beschermende functie heeft. Om dit goed te kunnen beoordelen, moet de tape, kit of dergelijk materiaal verwijderd worden om de buitenkabel te kunnen inspecteren. Een handremkabel mag op een deugdelijke wijze zijn gerepareerd.
Berichten: 3076
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Ik zou een ander keurstation zoeken. Het is sowieso ridicuul dat een keurstation ook zelf reparaties mag uitvoeren in Nederland. In veel andere landen is dit verboden, juist om dit soort dubieuze zaken te voorkomen (ik doel op de belachelijke afkeur van de gordel)
Als reparatie van de handremkabel toegestaan is en dit is klaarblijkelijk gedaan als de kripmkousjes er op zitten dan heeft die snuiter dus ook de beide situaties gezien en is er helemaal geen reden om het alsnog te slopen om te constateren dat het naar behoren gerepareerd is maar het vervolgens toch af te keuren omdat de oplossing nu weer er af gesloopt is
Als reparatie van de handremkabel toegestaan is en dit is klaarblijkelijk gedaan als de kripmkousjes er op zitten dan heeft die snuiter dus ook de beide situaties gezien en is er helemaal geen reden om het alsnog te slopen om te constateren dat het naar behoren gerepareerd is maar het vervolgens toch af te keuren omdat de oplossing nu weer er af gesloopt is
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Het gaat om zelf repareren en dan naar een ander keurstation voor controle brengen, en niet bij die zeikers.
APK Euromaster Apeldoorn vraagt maar 20 euro en kom al vele jaren, nooit geen probleem.
Lampje defect komt de monteur even langs , doos met alle lampen bij mij ( hoewel alles al nagezien had kan het voorkomen) zelf gauw vervangen en goed gekeurd.
APK Euromaster Apeldoorn vraagt maar 20 euro en kom al vele jaren, nooit geen probleem.
Lampje defect komt de monteur even langs , doos met alle lampen bij mij ( hoewel alles al nagezien had kan het voorkomen) zelf gauw vervangen en goed gekeurd.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226320
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: L'Alfàs del Pi, Alicante
Quote *Jooster*:
Als er tape, kit of dergelijk materiaal is aangebracht, moet de keurmeester beoordelen of het bewerkte onderdeel een onderdeel is van de handremkabel of alleen een beschermende functie heeft. Om dit goed te kunnen beoordelen, moet de tape, kit of dergelijk materiaal verwijderd worden om de buitenkabel te kunnen inspecteren. Een handremkabel mag op een deugdelijke wijze zijn gerepareerd.
----------------------------------------------
Wat ik heb gezien, is een gebarsten omhulling, waardoor een roestige kabel te zien was. Of deze geknapte draden bevatte, weet ik niet, dit heb ik (zonder leesbril) niet kunnen vaststellen. Wordt opnieuw bekeken.
Quote *H-H* 1.:
Ik zou een ander keurstation zoeken. Het is sowieso ridicuul dat een keurstation ook zelf reparaties mag uitvoeren in Nederland. In veel andere landen is dit verboden, juist om dit soort dubieuze zaken te voorkomen (ik doel op de belachelijke afkeur van de gordel).
------------------------------
Helemaal mee eens. Ik denk dat we dit soort regels te danken hebben aan een overstag gegane overheid, voor een sterke lobby vanuit een niet florerende autowereld, een aantal jaren terug.
Quote *H-H* 2.: Als reparatie van de handremkabel toegestaan is en dit is klaarblijkelijk gedaan als de kripmkousjes er op zitten dan heeft die snuiter dus ook de beide situaties gezien en is er helemaal geen reden om het alsnog te slopen om te constateren dat het naar behoren gerepareerd is maar het vervolgens toch af te keuren omdat de oplossing nu weer er af gesloopt is.
---------------
Ho,ho, mij is door JW geadviseerd, om de oude beschermlaag van de h.r.-kabels te verwijderen, en nu te voorzien van krimpkous. Wat m.i. een heel nette en vooral afdoende oplossing is. Of die kabel al eerder gerepareerd was of niet, weet ik niet, en dat heb ik ook nooit 'gezegd'. Ik heb v.z.v. ik kan bepalen, een doorgescheurde originele beschermlaag gezien.
Verder lijkt mij de genoemde oplossing vooral zinvol als e.e.a. zelf gedaan kan worden. Als ik iemand anders moet laten 'knippen en plakken' (tegen diens uurtarief) is het misschien raadzamer om een nieuwe te plaatsen. Ik ga nog even wat plussen en minnen tegenover elkaar zetten.
Wordt vervolgd.
Groet, Zietroen.
Als er tape, kit of dergelijk materiaal is aangebracht, moet de keurmeester beoordelen of het bewerkte onderdeel een onderdeel is van de handremkabel of alleen een beschermende functie heeft. Om dit goed te kunnen beoordelen, moet de tape, kit of dergelijk materiaal verwijderd worden om de buitenkabel te kunnen inspecteren. Een handremkabel mag op een deugdelijke wijze zijn gerepareerd.
----------------------------------------------
Wat ik heb gezien, is een gebarsten omhulling, waardoor een roestige kabel te zien was. Of deze geknapte draden bevatte, weet ik niet, dit heb ik (zonder leesbril) niet kunnen vaststellen. Wordt opnieuw bekeken.
Quote *H-H* 1.:
Ik zou een ander keurstation zoeken. Het is sowieso ridicuul dat een keurstation ook zelf reparaties mag uitvoeren in Nederland. In veel andere landen is dit verboden, juist om dit soort dubieuze zaken te voorkomen (ik doel op de belachelijke afkeur van de gordel).
------------------------------
Helemaal mee eens. Ik denk dat we dit soort regels te danken hebben aan een overstag gegane overheid, voor een sterke lobby vanuit een niet florerende autowereld, een aantal jaren terug.
Quote *H-H* 2.: Als reparatie van de handremkabel toegestaan is en dit is klaarblijkelijk gedaan als de kripmkousjes er op zitten dan heeft die snuiter dus ook de beide situaties gezien en is er helemaal geen reden om het alsnog te slopen om te constateren dat het naar behoren gerepareerd is maar het vervolgens toch af te keuren omdat de oplossing nu weer er af gesloopt is.
---------------
Ho,ho, mij is door JW geadviseerd, om de oude beschermlaag van de h.r.-kabels te verwijderen, en nu te voorzien van krimpkous. Wat m.i. een heel nette en vooral afdoende oplossing is. Of die kabel al eerder gerepareerd was of niet, weet ik niet, en dat heb ik ook nooit 'gezegd'. Ik heb v.z.v. ik kan bepalen, een doorgescheurde originele beschermlaag gezien.
Verder lijkt mij de genoemde oplossing vooral zinvol als e.e.a. zelf gedaan kan worden. Als ik iemand anders moet laten 'knippen en plakken' (tegen diens uurtarief) is het misschien raadzamer om een nieuwe te plaatsen. Ik ga nog even wat plussen en minnen tegenover elkaar zetten.
Wordt vervolgd.
Groet, Zietroen.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226320
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: L'Alfàs del Pi, Alicante
Ja JW,
ik zie dat ik het niet juist heb weergegeven. So sorry. Heb zitten slapen.
Dank(!!!) voor de melding.
Groet, ZZzz..zietroen.
ik zie dat ik het niet juist heb weergegeven. So sorry. Heb zitten slapen.
Dank(!!!) voor de melding.
Groet, ZZzz..zietroen.
Berichten: 3076
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
zo bedoelde ik het inderdaad ook.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226320
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: L'Alfàs del Pi, Alicante
Om dan toch weer terug te komen op de VEILIGHEIDRIEM. Vandaag is 'ie glansrijk door de keuring gekomen.
Zorgvuldig repareren is dus beslist een optie.
Groet, Zietroen.
Zorgvuldig repareren is dus beslist een optie.
Groet, Zietroen.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Zo is het! 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________


