Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsriem'
Auteur |
Bericht |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsriem'
Ja, om de onderwerpen toch even apart te houden...,
Onder de eerste noemer kreeg ik al wat tips m.b.t. reparatie van de handremkabel, omdat ik meldde dat deze naast de veiligheidsriem ook werd afgekeurd. Daar ben ik heel content mee, maar zo besnuffeld, kom ik er achter dat die h.r.kabels helemaal niet duur zijn. Ik vind ze voor 20,00 euro, en zelfs minder. De 'offerte' voor het vervangen hiervan, van mijn o.h.garage bedroeg een krappe 200,00 euro.
Dat brengt mij op de vraag; is het vervangen van... zo tijdrovend dat men op zo'n bedrag uit kan komen?
Ook daarover verneem ik graag een mening.
Mijn dank is b.v.b. stuit(er)end, groet ook,
Zietroen
|
22 okt 2017 20:38 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Het is inderdaad een kl.teklus. De kabel is niet duur maar zit in een geleidebuis. Ooit bedacht om de kabel gemakkelijk te kunnen vervangen....het is daardoor helaas juist een rotklus. De kabel krijg je er namelijk niet uit/doorgetrokken.
|
22 okt 2017 22:15 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
De kabel is niet heel lastig te vervangen, maar de buis waar hij in zit moet in de meeste gevallen worden meevervangen. Omdat de kabel er niet uit wil. Dat betekent extra werk en materiaal. Dat verhoogt de kosten.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 okt 2017 11:37 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Duidelijk.
Maar dan is het wel erg verwonderlijk dat er niemand nou eens bedacht heeft om vóór de montage iets van een smeermiddel in die buis te 'sprayen', om dit probleem te voorkomen. Het barst in de wereld van dit soort producten.
Dank Boes, dank BJG.
|
23 okt 2017 12:39 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Ook al spray je 'm, hij gaat toch vastzitten. De reden is dat die buis van een "thermo-plastisch" materiaal gemaakt is, en door de hitte van onder andere de uitlaat die er onderdoor loopt vervormt dat op den duur waardoor de handremkabel vast gaat zitten.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 okt 2017 13:46 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4871 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Gezien de prijs van de buizen, inderdaad niet de moeite waard om in te sprayen ofzo. Volgens mij c.a. € 70 voor een set bij de dealer, laat dat om de 4 jaar nodig, nog geen 2 tientjes per jaar waar je over praat, voor een slijtage onderdeel.
Het schijnt niet bij iedere C5 even makkelijk te zijn om de buizen te vervangen, bij mijn diesel viel het mee, uitlaat eronder vandaan en het is zo gepiept. Ik heb iemand anders zien ploeteren met een Ph1 2.0-16V HA3+, de linkerkant schijnt nogal tegen te zitten.
|
23 okt 2017 13:56 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Dan ben je handiger dan moi Sohail !
Ik heb op mijn rug toch lopen vloeken bij mijn oude 2.0 Hdi.... Wat een waardeloze constructie.
|
23 okt 2017 19:29 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
JW-C5 schreef: Ook al spray je 'm, hij gaat toch vastzitten. De reden is dat die buis van een "thermo-plastisch" materiaal gemaakt is, en door de hitte van onder andere de uitlaat die er onderdoor loopt, vervormt dat op den duur, waardoor de handremkabel vast gaat zitten.
Duidelijk. Niets aan te doen, behalve de bovengenoemde reparatie of vervangen. C5HDI110 schreef: Gezien de prijs van de buizen, inderdaad niet de moeite waard om in te sprayen ofzo. Volgens mij c.a. € 70 voor een set bij de dealer, laat dat om de 4 jaar nodig, nog geen 2 tientjes per jaar waar je over praat, voor een slijtage onderdeel. Het schijnt niet bij iedere C5 even makkelijk te zijn om de buizen te vervangen, bij mijn diesel viel het mee, uitlaat eronder vandaan en het is zo gepiept. Ik heb iemand anders zien ploeteren met een Ph1 2.0-16V HA3+, de linkerkant schijnt nogal tegen te zitten.
Het is idd. niet de prijs van de complete handremkabel-unit, het is dat typische Citroënale ontwerp dat de arbeidsuren voor vervanging van.. opdrijft naar 1,5 tot 2 uur. Speciale dames, speciale aandacht. Ik heb navraag gedaan bij verschillende garages. Allemaal 't zelfde liedje, en dito kostenplaat. boes schreef: Dan ben je handiger dan moi Sohail ! Ik heb op mijn rug toch lopen vloeken bij mijn oude 2.0 Hdi....
Heb je daar toevallig een video van?
|
23 okt 2017 20:46 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4871 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
boes schreef: Dan ben je handiger dan moi Sohail !
Ik heb op mijn rug toch lopen vloeken bij mijn oude 2.0 Hdi.... Wat een waardeloze constructie. Ik heb een 1.6HDI en geen HA3+, mogelijk maakt dat het makkelijker.
|
24 okt 2017 00:30 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
De kabelgeleiders zijn van metaal. Officieel moeten de uitlaat en het hitteschild worden verwijderd om ze netjes te kunnen monteren. Met enige handigheid is het ook te doen zonder demontage van de uitlaat. Daarbij zitten de leidingen van HA3+ wat in de weg waardoor het bij deze uitvoering nog wat lastiger is.
De reden dat de kabels gaan vastzitten is waterintrede aan de wielzijde daardoor ontstaat roest in de buis. Dat is goed te zien als het in een uitzonderlijk geval lukt om de kabel wél uit de buis te krijgen. Daar zit veel roest water en zwarte drek in. Een goede afdichting zou dit mogelijk kunnen voorkomen. Volspuiten met vet zal uiteindelijk niet afdoende zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 okt 2017 15:18 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Nou is metaal wel een mooie voorstelling van het materiaal van deze kolere pijpjes. Ik denk dat JW doelde op de buitenkabel? Weet je zeker dat de blootstelling aan hitte er niets mee te maken heeft? Ik kreeg de mijne na demontage niet los getrokken uit de "geleiders".
|
25 okt 2017 16:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
BJG heeft het ongetwijfeld bij het juiste eind, in zijn "actieve Citroën leven" heeft hij daar regelmatig mee te maken gehad. En dus weet hij hoe het zit. Toen ik mijn posting schreef dacht ik wél aan dat pijpje, en dat was dus niet juist Ter verontschuldiging: het was (mede) gebaseerd op een eerdere posting van een andere forummer, die vertelde dat de kabel vastgeplakt zat aan de huls, met als "oorzaak" gesmolten plastic. Mijn foute gedachte was daarop dat dit betrekking had op dat pijpje, maar dat is dus niet zo. Overigens, als het vuil en water er in komt langs die kant bij de wielen: Bijlage: C5 handremkabels.jpg vlak boven de bevestiging bij #71, vraag ik me af of je om die overgang dan geen krimpkous kunt doen waardoor er op dat punt geen vuil en vocht meer in kan komen. Langs de achterkant kan dat niet binnendringen, denk ik. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2017 17:31 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4871 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Ja daar kun je prima krimpkous omheen doen, voor een langere levensduur. Die tip kreeg ik van een monteur bij GJO 
|
26 okt 2017 01:54 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Om de buitenkabel zelf is dat bij mij een paar jaar geleden ook gedaan door GJO. Dat verlengt de levensduur van de kabel.
Maar als ik me goed herinner niet om die overgang waar de kabel uit de buis komt.......
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 okt 2017 11:01 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4871 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Afkeur handremkabel als vervolg op 'afkeur veiligheidsri
Nu je het zegt, ja ergens bij punt 2 heb ik een krimpkous omheen gedaan zoals aanbevolen door GJO. Jij bedoeld thv van waar het getal nr. 71 is afgebeeld, daar zit niets bij mij.
|
26 okt 2017 11:52 |
|
 |
|