Hallo allemaal,
Al een tijdje actief aan het researchen op dit forum al hopende het probleem van mijn C5 op te lossen, maar helaas. Ik ben er nog niet vanaf!
Hoe het begon...
Zomer 2016, 150.000 km, met de sleurhut naar Frankrijk. Vond al dat de automaatbak veel schakelde tussen de 3e en 4e versnelling berg opwaarts, wat ook logisch was. Ineens de hartverzakkende storing;" Storing Versnellingsbak" en de auto stond in de noodloop. Niet erg, want met de hut kan je toch niet veel harder. Na wat bellen met het thuisfront en wat Google speurwerk kwamen we al snel tot de conclusie dat de olie in de automaat de solenoïds zou hebben vervuild want hij begon wat hakkelig te schakelen. Vooral terug naar de 1e versnelling. Wat mij betreft gevolg van onnozelheid van mijzelf. Ik had de olie moeten vervangen bij aanschaf en tijdens het rijden de bak vast in zijn 3. Afijn, na een paar keer starten storing weg en geen vuiltje meer aan de lucht. Het flushen moest nog gebeuren.
Voorjaar 2017, 165.000km, had nog geen melding gehad van de bak, dus het onderhoud nog even uitgesteld. Dit kwam mede omdat ik het zelf wilde doen maar nooit geen tijd daarvoor heb. Wel werd de bak steeds lomper qua overschakelen. Vaak een flinke bonk. Ik had die dag een aanhanger mee en merkte dat de bak ook ineens haperde. Alsof je op een hele hobbelige weg reed. Vervolgens bijna thuis aangekomen een flinke knal in de bak en het was over. Met gas geven, auto blokkeerde, motor viel uit, diverse storingen, de versnelling niet willen pakken en slippen..
volgende dag gebeld met Johan; die stelde mij gerust en zei dat het waarschijnlijk gewoon de olie en de klepjes waren. Moest hem de volgende dag nog een keertje testen en als hij het dan deed wisten we het zeker. Ik kon het bijna niet geloven, maar de dag erna reed de auto weer! Dus, direct klepjes en olie vervangen. Olie was echt drab. Echter, zonder resultaat. De bak was nog niet goed, zelfde symptomen, haperen, slippen in de 2e versnelling.. ik dach shit. Die bak is echt overleden... dus, een nieuwe bak op de kop getikt bij hèt geweldige bedrijf Bartebben. Bak geplaatst en jawel, de storingen waren weg! Tot 30km verderop. Bats, weer slippen en bonken.. bijna dezelfde storingen als voorheen. Het moet dus ergens in de aansturing zitten. Even naar de citoen dealer in Groningen, die hadden werkelijk geen idee waar dit aan zou kunnen liggen. Storingen uitgelezen, werden we niet wijzer van. De update van die automaat computer zat er al in.. volgens de mannen lag het aan de nieuwe bak. Dat konden wij ons niet voorstellen. Een beetje verslagen eenmaal thuis eens de motorkap open. Een klap op de computer, wat trekken en friemelen aan kabels en stekkers en ja hoor, die auto liep weer als nieuw! Ben ermee naar Zuid Frankrijk geweest met caravan, geen enkel probleem gehad.. alhoewel ik natuurlijk niet heel comfortabel in de stoel zat!
Het enige wat 'ie wel ineens begon te doen is sputteren tijdens een koude start. LPG of benzine geen verschil. Auto starten, in de D, gas geven, toeren zakken juist weg, motor valt nog net niet uit, ineens pakt ie hem weer, je rijdt 200 meter en het is weer goed. Hierop volgend nog bougies vervangen, gaskleppen huis schoongemaakt, motorolie was al vervangen en het luchtfilter schoongemaakt.
Afin, ik ben een beetje ten einde raad en kan volgens mij alleen maar 1 voor 1 zaken gaan uitwisselen. Ik wilde beginnen met de BSM. Zat hier nou een fabricage fout in? De mijne is van 01/2009. Type R-02. Ik had wel het idee dat de zekering onder water hebben gestaan. Wellicht door de onhandige plek van de BSM, pal onder de afwatering van het voorspatbord...
Nou, al met al een heel verhaal zo, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Sowieso misschien prettig als ik hiermee iemand anders kan behoeden voor onnodige kosten, zoals de bak uitwisselen.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2016 21:17
Auto: C5 Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je kunt de behuizing van de BSM is eraf doen en naar de printplaat kijken , of je daar iets abnormaal ziet.
C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2016 21:17
Auto: C5 Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Ha Willy,
Hij zit helemaal ingegoten!
Hij zit helemaal ingegoten!
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat is minder soms kon je ze herstellen.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Dat wegzakken van de toeren ligt vaak aan de vervuilde mapsensor. Heb je die al schoongemaakt?
Greetz Iceman
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007

