Berichten: 2181
      		Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2002
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 188000
      			      		      			      				Kleur: grijs.
      			      		      			      				Locatie: Breda
      			      		      		
      		      		      		        Aangeraden wordt door caravan sites een kogeldruk van 5 a 7% van het caravangewicht. Voor een caravan van 1400 a 1600 kg wordt 80 kg aangeraden met een minimum van 70 en een maximum van 110 kg, het minimum is vanwege de stabiliteit van de caravan. Te hoge kogeldruk beinvloedt de stabiliteit van de auto weer nadelig.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
    				
    				    			Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 767
      		Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.2HDi Tourer
      			      		      			      				Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 270000
      			      		      			      				Kleur: Zwart parelmoer
      			      		      		
      		      		      		        Dat was inderdaad door diverse forumleden aangegeven. De vraag nu nu vooral centraal staat is wat daadwerkelijk mag. En dan blijkt bij sommige C5 modellen een aanzienlijk verschil te bestaan wat wenselijk is (5%-7%) en wat mag (4%).jantje1948 schreef:Aangeraden wordt door caravan sites een kogeldruk van 5 a 7% van het caravangewicht.
Berichten: 767
      		Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.2HDi Tourer
      			      		      			      				Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 270000
      			      		      			      				Kleur: Zwart parelmoer
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb inderdaad 9,81 aangehouden in de formule. Die 9,1 was een verdwaalde en foutieve waarde ergens in de toelichting. Goed dat je het zag, ik heb het aangepast.JW-C5 schreef:Ik neem aan dat je bij de berekeningen de waarde van 9,81 aangehouden
Berichten: 60
      		Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 131.000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera Nacre
      			      		      			      				Locatie: Leek
      			      		      		
      		      		      		        Het meeste ben ik nog verbaasd dat het verschilt per motor uitvoering.
Dit geld in elk geval voor de C5 en de 'gewone' C4.
De C4 Picasso (2007-2010) mag trouwens maar 60kg kogeldruk hebben. Nog minder dus.
De C4 Picasso (2010-2013) heeft 2 varianten (4 vergeleken) 60kg en 70kg (laatste is een 2.0HDI 150)
Bij Citroen hebben ze trouwens aangegeven de homologatie gegevens op te vragen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Dit geld in elk geval voor de C5 en de 'gewone' C4.
De C4 Picasso (2007-2010) mag trouwens maar 60kg kogeldruk hebben. Nog minder dus.
De C4 Picasso (2010-2013) heeft 2 varianten (4 vergeleken) 60kg en 70kg (laatste is een 2.0HDI 150)
Bij Citroen hebben ze trouwens aangegeven de homologatie gegevens op te vragen.
 
    					    					    				C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 215
      		Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 360000
      			      		      			      				Kleur: rood
      			      		      		
      		      		      		        Jooster, als ik jouw lijstje goed bekijk en de data vergelijk met de Oostenrijkse auto papieren van mijn C5 dan zou ik een HDi 138 BVA hebben. 
Ik heb een C5 Tourer Exclusive Automaat 100 Kw (136 pk) uit October 2008, maar kan op die papieren en ook elders die aanduiding HDi 138 BVA niet terugvinden. Klopt mijn redenatie? Hoe kun je die aanduidingen naar types-motoren vertalen?
Mijn papieren zeggen inderdaad ook kogeldruk 60 kg max geremd 1500 kg. Er wordt op mijn papieren verder geen max trein gewicht aangegeven, maar dat zou dan 2326 + 1500 = 3726 kg zijn.
En als ik deze draad goed begrijp dan ben ik de klos en zijn hogere kogellast en trekgewicht niet mogelijk met dank aan de EU toelatingspapieren voor de HDi 138 BVA?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ik heb een C5 Tourer Exclusive Automaat 100 Kw (136 pk) uit October 2008, maar kan op die papieren en ook elders die aanduiding HDi 138 BVA niet terugvinden. Klopt mijn redenatie? Hoe kun je die aanduidingen naar types-motoren vertalen?
Mijn papieren zeggen inderdaad ook kogeldruk 60 kg max geremd 1500 kg. Er wordt op mijn papieren verder geen max trein gewicht aangegeven, maar dat zou dan 2326 + 1500 = 3726 kg zijn.
En als ik deze draad goed begrijp dan ben ik de klos en zijn hogere kogellast en trekgewicht niet mogelijk met dank aan de EU toelatingspapieren voor de HDi 138 BVA?
Berichten: 767
      		Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.2HDi Tourer
      			      		      			      				Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 270000
      			      		      			      				Kleur: Zwart parelmoer
      			      		      		
      		      		      		        Jouw auto/motor combinatie staat in mijn spreadsheet bij HDi 2.0 138 BVA. Ofwel de 2 liter diesel met 138pk met 6-bak automaat. Dat bij jou 136pk staat kan komen doordat vermogen in pk's in verschillende landen verschillend wordt berekend. Dat kan kleine variaties opleveren. Dus heb je helaas dezelfde beperking als H4rry.
In je berekening over treingewicht zit je er 100kg naast. Maar dan nog klopt het niet. Want die 300kg waarover ik schreef duwen je over het max treingewicht heen. Dat is niet toegestaan. Het max treingewicht is 3526kg. Als je de aanhanger wilt beladen tot 1500kg ipv 1200kg, zal je de auto zelf 300kg onder de maximale eigen massa van 2326kg moeten houden. 2026kg dus. Zo blijf je qua treingewicht onder de limiet. Volgens het boekje dan...
Kleine nuancering: die EU papieren veroorzaken natuurlijk niet het probleem, maar diegene die de auto ontwerpt en de papieren invult voor gecertificering. Dat is uiteraard Citroen, die daarin zijn eigen keuzes maakt.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			In je berekening over treingewicht zit je er 100kg naast. Maar dan nog klopt het niet. Want die 300kg waarover ik schreef duwen je over het max treingewicht heen. Dat is niet toegestaan. Het max treingewicht is 3526kg. Als je de aanhanger wilt beladen tot 1500kg ipv 1200kg, zal je de auto zelf 300kg onder de maximale eigen massa van 2326kg moeten houden. 2026kg dus. Zo blijf je qua treingewicht onder de limiet. Volgens het boekje dan...

Kleine nuancering: die EU papieren veroorzaken natuurlijk niet het probleem, maar diegene die de auto ontwerpt en de papieren invult voor gecertificering. Dat is uiteraard Citroen, die daarin zijn eigen keuzes maakt.
Berichten: 60
      		Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 131.000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera Nacre
      			      		      			      				Locatie: Leek
      			      		      		
      		      		      		        Daarom zijn ze bij Citroen intern nu de homologatie gegevens aan het opvragen.
Ik ben erg benieuwd wanneer ik hier bericht over krijg.
Ook bij de RDW zijn ze het verder aan het uitzoeken. Een pasklaar antwoord is er blijkbaar niet, wordt schijnbaar nooit naar gevraagd tot dat ik met behulp van de argwanendheid (in de goede zin des woords) Jooster navraag ben blijven doen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ik ben erg benieuwd wanneer ik hier bericht over krijg.
Ook bij de RDW zijn ze het verder aan het uitzoeken. Een pasklaar antwoord is er blijkbaar niet, wordt schijnbaar nooit naar gevraagd tot dat ik met behulp van de argwanendheid (in de goede zin des woords) Jooster navraag ben blijven doen.
Berichten: 60
      		Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 131.000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera Nacre
      			      		      			      				Locatie: Leek
      			      		      		
      		      		      		        Vanmorgen bericht van de RDW gehad. Deze blijkt toch zijn vingers er niet aan te willen branden.
Ook ben ik niets wijzer of een koppeling met type plaatje nu wel of niet geplaatst mag worden (wettelijk).
Eerst maar even het antwoord van Citroen afwachten. En daarop voort borduren. Tevens zal ik de Bovenmij eens even een mail sturen (mijn verzekeraar). Blijkbaar is dit een ontzettend grijs gebied waar niemand ooit over nadenkt. Nu moet ik ook bekennen dat, wanneer Jooster er niet verder op was ingegaan, ik er ook niet over nagedacht zou hebben. Waarvoor dank
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Nu gaan zij niet in op eventuele schade naar aanleiding van een ongeval (worst case scenario) en de afhandeling hiervan.Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de rdw informatie over de kogeldruk van een trekhaak.
U hebt te maken met de gegevens die de fabrikant van het voertuig heeft bepaald in de typegoedkeuring van het voertuig en de gegevens van de trekhaak.
Indien u een trekhaak monteert waarvan de verticale koppelingsdruk hoger is dan de technische maximale druk van het voertuig die de fabrikant voorschrijft, en achteraf blijkt er een technisch probleem met het voertuig te zijn zal de fabrikant niet garant staan voor deze schade. Ondanks dat er een koppeling gemonteerd is met een hogere koppelingsdruk.
Voordat u overgaat tot het monteren van een trekhaak met een hogere koppelingsdruk is het raadzaam eerst contact op te nemen met de fabrikant van het voertuig.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ook ben ik niets wijzer of een koppeling met type plaatje nu wel of niet geplaatst mag worden (wettelijk).
Eerst maar even het antwoord van Citroen afwachten. En daarop voort borduren. Tevens zal ik de Bovenmij eens even een mail sturen (mijn verzekeraar). Blijkbaar is dit een ontzettend grijs gebied waar niemand ooit over nadenkt. Nu moet ik ook bekennen dat, wanneer Jooster er niet verder op was ingegaan, ik er ook niet over nagedacht zou hebben. Waarvoor dank

Berichten: 60
      		Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 131.000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera Nacre
      			      		      			      				Locatie: Leek
      			      		      		
      		      		      		        En zo waar.... Vandaag mail van Citroen. 
Inclusief EG-Certificaat van overeenstemming complete voertuigen.
Bijgevoegd een klein stukje van het document (aangezien PDF op 't forum niet mag en het volledige document als JPG te groot is....
Toegestane verticale druk is ....... 60kg.....
Nu maar eens met Bosal bellen wat hun visie op dit verhaal is. Aangezien je verder redelijk van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
    				
    				
    				
    				    				Inclusief EG-Certificaat van overeenstemming complete voertuigen.
Bijgevoegd een klein stukje van het document (aangezien PDF op 't forum niet mag en het volledige document als JPG te groot is....
Toegestane verticale druk is ....... 60kg.....
Nu maar eens met Bosal bellen wat hun visie op dit verhaal is. Aangezien je verder redelijk van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.








